Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å jobbe kun natt. Har jobbet noe natt før og det fungerte greit. Har godt sovehjerte. 

Dette er fordelene (slik jeg ser det nå):

Jeg har ettermiddagen/kvelden "fri" slik som de fleste andre og sover på dagtid mens andre er på jobb

Lønnen er nok noe bedre ifht nattillegg (så fremt jeg jobber en viss prosent) 

Jeg jobber færre vakter enn jeg må få å jobbe todelt/tredelt turnus. Som regel fri noen dager på rad her og der i turnus. Ikke bare to dager helg. 

Er det noen som kan fortelle litt om fordeler og ulemper?

Anonymkode: 6a628...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken utdanning har du, og hvor tenker du å jobbe natt?

Jeg tror et B-menneske takler det bedre enn et A-menneske mtp døgnrytmen, og fordelene/ulempene slår forskjellig ut.

Det kommer litt an på hvor mange nattevakter i måneden (på en turnus) det er snakk om, og om vaktene er sammenhengende og om friperioden er sammenhengende. En vakt her og der og en fridag her og der hadde fungert dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Mindre jobb for mer penger.

mindre stell(vet ik hvor du jobber da. Men innen helse er det sjeldent planlagt stell på natt)

mye fritid. Du har plutselig mange (jeg har 1,5 uke fri) fridager etter hverandre etter jobbperioder. Da kan du dra på ferie osv

ulempene er at det er helseskadelig og man faller utenfor sosialt og faglig på jobb. Du er ikke med i dan normale samfunnstralten og du er kanskje den eneste som har fri når du har fri😅 

Anonymkode: 9e4ed...621

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne jeg unngått natt, hadde jeg gjort det. Har jobbet natt lenge. Det går på helsen løs. Kroppen er ikke bygd, for å jobbe natt. Natt arbeidere lever 10 år kortere. Pluss div helseplager. Mulig du ikke merker det nå, men det kommer på sikt. Elendig betalt i forhold til farene ved nattarbeide

Anonymkode: 054ad...de9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trivdes godt på natt i et år. Da begynte jeg plutselig å våkne kl 11 etter nattevakter og klarte ikke sove igjen. 

Anonymkode: c1617...8a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber natt. 7 på, 7 av. Fast turnus. Er ikke så mye å gjøre, natt til lørdag og søndag er det nesten ingenting. Jobber i en port, så det eneste jeg gjør er å åpne og stenge. Ser på tv, leser en del. Tar av en prat med enkelte sjåfører. Det er en liten kjøkkenkrok så en kan varme seg mat eller lage kaffe om en vil, og ett toalett. Men det kommer jo selvfølgelig bil om en går dit. :fnise:

Jeg pleier å starte feriene mine med en jobbuke, så 3 ukers ferie blir 5 uker borte fra jobben. Ellers så pleier jeg å jobbe overtid 2 timer på morgenen ett annet sted på arbeidsplassen.  Vi får 100% overtid etter endt vakt, og 50% overtid om vi starter før vakta. Stillingen er vel på ca 81%. 

Nå er ikke nattjobb for alle, og enkelte greier det absolutt ikke. 

Anonymkode: ae171...2e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber en del nattevakter ved siden av studiene. Har tidligere hatt en nattevaktstilling også. Jobber i helsevesenet.

Fordeler: godt betalt, mulighet til å gjøre skoleoppgaver, skrive på bacheloroppgaven, se på film/serier, slappe av, gjøre kontorarbeid, sover på dagen mens andre er på jobb, så går ikke glipp av å være sosial med familie og venner

Ulemper: får ikke brukt meg selv så mye faglig, samhandler med brukerne kun 1-2 timer på morgenen, blir litt utenfor det sosiale miljøet på jobben om man kun jobber natt da man som regel jobber alene

Anonymkode: 51138...faf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet natt 100% i tre år. 

Fordeler: 

- Man jobber færre timer, men får likevel betalt 100%

- Man har mer fri når andre har fri sammenlignet med andre typer turnus

- Man slipper å omstille døgnrytmen. Og får like mye hviletid mellom hver vakt. Selv synes jeg f.eks. at det er veldig slitsomt å jobber kveld- og dagvakter om hverandre. 

Ulemper: 

- Blir litt ensom, ofte gående mer alene på natten enn ellers. Ikke en del av det sosiale miljøet blant de som jobber to- og tredelt turnus. 

- Veksler ofte mellom å ha ekstremt mye å gjøre og ekstremt lite, avhengig av hvor travel natten er. Dagvakter er også ofte travle, men da er man gjerne flere til å hjelpe og avlaste hverandre. 

- Vanskelig å fungere i en normal døgnrytme i friperioder og i ferier. Kan bli veldig våken på kveld og natt og få problemer med å finne roen. 

- Blir avhengig av å bo et sted med lite støy. Bodde i blokk hvor reglene var at man ikke kunne pusse opp/bråke på kveld og natt, så gjett hvem som ble holdt våken av borring på dagtid. 

- Vanskelig å kombinere med småbarnsliv, med mindre man har en partner som sier seg villig til å ta all nattvåken mens du er på jobb. 

Anonymkode: 73737...dcc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...