AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #61 Skrevet 16. april 2019 11 hours ago, Mann1979 said: Bedre at noen andre jobber for deg da, sånn at man slipper «å presse seg selv». 🙄 Hvis de klarer å jobbe, og klarer og vil dette, samtidig som de får til livet ellers så skal de gladelig få ta over mine 50% arbeidskapasitet som enkeltperson! Det er jo nok av folk som kan jobbe, men som ikke får seg jobb, vil de ha halvparten min er de hjertelig velkommen til den. Anonymkode: 61566...115
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #62 Skrevet 16. april 2019 1 hour ago, Atania said: Diagnosen ‘høyt fungerende autist’ satt etter utredning først som voksen, er absolutt ikke en kurantsak (og selvsagt heller ikke angst- og depresjonsfølelser hun nå nylig har utviklet). Komorbid angst og depresjon er noe jeg har slitt med siden tidlig i tenårene, kanskje til og med som barn (typ fra 12 i hvert fall, som jeg husker), så det er på ingen måte nylige utviklede tilleggskomplikasjoner, men det går litt i bølger og kommer og går i styrke. Men dette er jo selvfølgelig også noe jeg har fått mye kjeft og kritikk for, og som jeg også har lært meg å ikke vise eller gi uttrykk for når jeg ikke er alene. Det er rart at man MÅ være synlig syk og trykke sykdommen sin oppi ansiktet sitt på folk for å bli trodd, samtidig som at folk flest helt tydelig signaliserer at man skal holde plagene sine for seg selv og ikke vise det eller belaste og plage andre med de... Anonymkode: 61566...115
Atania Skrevet 16. april 2019 #63 Skrevet 16. april 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Komorbid angst og depresjon er noe jeg har slitt med siden tidlig i tenårene, kanskje til og med som barn (typ fra 12 i hvert fall, som jeg husker), så det er på ingen måte nylige utviklede tilleggskomplikasjoner, men det går litt i bølger og kommer og går i styrke. Men dette er jo selvfølgelig også noe jeg har fått mye kjeft og kritikk for, og som jeg også har lært meg å ikke vise eller gi uttrykk for når jeg ikke er alene. Det er rart at man MÅ være synlig syk og trykke sykdommen sin oppi ansiktet sitt på folk for å bli trodd, samtidig som at folk flest helt tydelig signaliserer at man skal holde plagene sine for seg selv og ikke vise det eller belaste og plage andre med de... Anonymkode: 61566...115 Men det er vel først nå i voksen alder du er blitt diagnostisert med disse lidelsene, og det blir vanskelig å ‘etter-diagnostisere’ deg med dette siden 12 års alder. Uansett er disse psykiske vanskene overhodet ikke forenelig med kurantsaker, så det har ingen relevans når det gjelder akkurat den problematikken. Les litt inne på nav-sidene om hva som går under ‘alvorlige’ sykdommer og kurantsaker. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #64 Skrevet 16. april 2019 13 minutter siden, Atania said: Men det er vel først nå i voksen alder du er blitt diagnostisert med disse lidelsene, og det blir vanskelig å ‘etter-diagnostisere’ deg med dette siden 12 års alder. Uansett er disse psykiske vanskene overhodet ikke forenelig med kurantsaker, så det har ingen relevans når det gjelder akkurat den problematikken. Les litt inne på nav-sidene om hva som går under ‘alvorlige’ sykdommer og kurantsaker. Nei, kurantsaker er vel ikke aktuelt akkurat for meg, hadde aldri hørt om det før faktisk, men ut i fra slik det beskrives her gjelder det ikke meg. Anonymkode: 61566...115
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #65 Skrevet 16. april 2019 Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef
Duff Skrevet 16. april 2019 #66 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef Men få friske i full jobb som ville byttet med de 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #67 Skrevet 16. april 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef Og poenget ditt er? Anonymkode: 58dfc...b38 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #68 Skrevet 16. april 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef Jeg sa ikke at du skulle få mine plager i bytte, jeg sa bare at jeg gladelig ville gitt bort 50% av min stilling til noen andre, som også ville jobbe, så kunne vi delt på det. Du kunne hatt en jobb, jeg kunne hatt en jobb, det er dobbelt så mange i jobb enn om jeg skulle vært 100% ufør. Men nå er jeg så heldig at jeg har både en jobb og flere kollegaer som gjerne trer inn i halvparten av min stilling, og bare er glad for det, og på den måten er jo egentlig alle glade, og jobber det de klarer og evner. Win-win. Anonymkode: 61566...115 1
Gjest Sozo Skrevet 16. april 2019 #69 Skrevet 16. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa ikke at du skulle få mine plager i bytte, jeg sa bare at jeg gladelig ville gitt bort 50% av min stilling til noen andre, som også ville jobbe, så kunne vi delt på det. Du kunne hatt en jobb, jeg kunne hatt en jobb, det er dobbelt så mange i jobb enn om jeg skulle vært 100% ufør. Men nå er jeg så heldig at jeg har både en jobb og flere kollegaer som gjerne trer inn i halvparten av min stilling, og bare er glad for det, og på den måten er jo egentlig alle glade, og jobber det de klarer og evner. Win-win. Anonymkode: 61566...115 Det finnes de som har regnet på dette - vi kunne alle ha jobbet 3-timers dag, og enda hatt samme levestandard. Tenk så fint det kunne ha vært?
Duff Skrevet 16. april 2019 #70 Skrevet 16. april 2019 27 minutter siden, Sozo skrev: Det finnes de som har regnet på dette - vi kunne alle ha jobbet 3-timers dag, og enda hatt samme levestandard. Tenk så fint det kunne ha vært? Hadde vert nydelig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #71 Skrevet 16. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og poenget ditt er? Anonymkode: 58dfc...b38 Poenget mitt er: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #72 Skrevet 16. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa ikke at du skulle få mine plager i bytte, jeg sa bare at jeg gladelig ville gitt bort 50% av min stilling til noen andre, som også ville jobbe, så kunne vi delt på det. Du kunne hatt en jobb, jeg kunne hatt en jobb, det er dobbelt så mange i jobb enn om jeg skulle vært 100% ufør. Men nå er jeg så heldig at jeg har både en jobb og flere kollegaer som gjerne trer inn i halvparten av min stilling, og bare er glad for det, og på den måten er jo egentlig alle glade, og jobber det de klarer og evner. Win-win. Anonymkode: 61566...115 Jeg siterte vel heller ikke deg eller sa du hadde sagt det. Anonymkode: 16956...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #73 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Poenget mitt er: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef Det er mange som prøver å konkurrere om å ha det verst, men jeg syns egentlig vi alle heller burde konkurrere om å ha det best, eller i det minste godt. Er det for mye å be om..? Anonymkode: 61566...115
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #74 Skrevet 16. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef 4 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget mitt er: Det er veldig mange av de uføre her som skal gi vekk sine plager til andre. De "hadde gladelig byttet" og "du skulle levd en stund med mine plager", osv. Anonymkode: 16956...2ef 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg siterte vel heller ikke deg eller sa du hadde sagt det. Anonymkode: 16956...2ef Nei, men du svarte i min tråd og berørte temaet om delvis ufør ganske spesifikt. Hvis to personer kan dele på én stilling, og begge kan være i jobb og ha et godt liv de fungerer i så ser jeg ingen problemer med å fordele litt på stillingene, jobb til flere, lettere liv for de som trenger det. Det gagner alle, også samfunnet. Anonymkode: 61566...115 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #75 Skrevet 16. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som prøver å konkurrere om å ha det verst, men jeg syns egentlig vi alle heller burde konkurrere om å ha det best, eller i det minste godt. Er det for mye å be om..? Anonymkode: 61566...115 Det er nok for mye å be om. Anonymkode: 16956...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #76 Skrevet 16. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men du svarte i min tråd og berørte temaet om delvis ufør ganske spesifikt. Hvis to personer kan dele på én stilling, og begge kan være i jobb og ha et godt liv de fungerer i så ser jeg ingen problemer med å fordele litt på stillingene, jobb til flere, lettere liv for de som trenger det. Det gagner alle, også samfunnet. Anonymkode: 61566...115 Du går da ut ifra at de har samme lønnen? F.eks 25000 utbetalt begge 2? Som da blir 50000 over natten. Anonymkode: 16956...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #77 Skrevet 16. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du går da ut ifra at de har samme lønnen? F.eks 25000 utbetalt begge 2? Som da blir 50000 over natten. Anonymkode: 16956...2ef Over natten? Om to personer deler på en stilling som gir 500 000 så er det jo ikke noe over natten med det? Anonymkode: 61566...115
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #78 Skrevet 16. april 2019 Jeg blir alltid overrasket over hvor mange det er som knapt har vært innom NAV systemet som tror det bare er å legge inn en søknad på uføretrygd. Altså, som regel er det en lang prosess. Ts, det er ikke umulig at du kvalifiserer til uføretrygd. Enten det er 100 eller 50. Men som flere her sier, du må gjennom systemet først. Du har jo knapt vært sykemeldt 1 mnd? Jeg brukte 11 år i systemet med flere diagnoser før jeg ble uføretrygdet. Greia med systemet slik det er, (AAP som gjerne følger etter sykepengeperioden er over) er å få avklart hva som feiler deg, og om du har restarbeidsevne. Å tro at man etter å ha jobbet fult, og vært sykemeldt en mnd, kan søke uføretrygd å få den innvilget er å tro på julenissen i min verden. Og det er ikke fastlegen eller psykolog som bestemmer, de kan komme med uttaleleser som blir tatt med i en helhetsvurdering som etterhvert blir foretatt av NAV. Uansett, lykke til Anonymkode: 6a581...33c 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #79 Skrevet 16. april 2019 På 14.4.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev: Jeg går ut ifra at når du presser deg så sinnsykt for å virke normal, så blir fritiden din helt ødelagt? Det er vel heldigvis de færreste som forventer at en skal leve kun for å være på jobb, for så å komme hjem og gråte seg i søvn, og ligge der til neste dag på jobb liksom. Hvis det er det som er tilfellet, ville jeg ha fokusert på det. Livet blir jo på mange måter ødelagt når man bare har noen timer av dagen man "fungerer", og resten er livet er helt ødelagt pga. hvor hardt en må presse seg selv og lyve for både seg selv og andre. Da sier det seg selv at det ikke fungerer som det skal. Anonymkode: 8caea...2e9 Jeg sliter med angst og depresjon. Jeg jobber hundre prosent og er sykmeldt i perioder. Jeg lever for å jobbe, alt annet må vike for å klare det. Jeg sliter med å ta meg av hjem og klarer knapt å holde på noen få venner for jeg orker aldri pleie vennskap. Jeg er blitt anbefalt å jobbe redusert. Hvorfor prøver ikke ts dette, det finnes mange som ikke klarer å jobbe 100%. Jeg synes det er merkelig at en forteller her at hun har gått fra en full stilling+en deltidsjobb rett over på ufør! Hvorfor ba ikke legen henne senke arbeidsprosenten som lå over 100% først!? Det finnes masse folk der ute som ikke greier å jobbe 100% og det finnes mange som sliter seg ut på jobb såpass at det går hardt utover fritiden. Jeg tror vi hadde hatt mange fler på trygd dersom vi skal innfri forventninger om å ha en meningsfull og innholdsrik fritid med overskudd. Anonymkode: ae2c1...e09 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #80 Skrevet 16. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sliter med angst og depresjon. Jeg jobber hundre prosent og er sykmeldt i perioder. Jeg lever for å jobbe, alt annet må vike for å klare det. Jeg sliter med å ta meg av hjem og klarer knapt å holde på noen få venner for jeg orker aldri pleie vennskap. Jeg er blitt anbefalt å jobbe redusert. Hvorfor prøver ikke ts dette, det finnes mange som ikke klarer å jobbe 100%. Jeg synes det er merkelig at en forteller her at hun har gått fra en full stilling+en deltidsjobb rett over på ufør! Hvorfor ba ikke legen henne senke arbeidsprosenten som lå over 100% først!? Det finnes masse folk der ute som ikke greier å jobbe 100% og det finnes mange som sliter seg ut på jobb såpass at det går hardt utover fritiden. Jeg tror vi hadde hatt mange fler på trygd dersom vi skal innfri forventninger om å ha en meningsfull og innholdsrik fritid med overskudd. Anonymkode: ae2c1...e09 og av to onder så er det bedre å ha en fulltids stilling og være utslitt enn å gå hjemme som ufør 100% av tiden. Fort gjort å bli i enda dårligere form av det. Anonymkode: 6a547...dad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå