Gå til innhold

Dødsfall, gjeld osv snakke med hvem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått vite at mamma mest sannsynlig ikke lever om 1 år.  Mamma og pappa er gift og de har svært få midler.

Jeg vet at eneste gjeld de har er boliglån og jeg vet også at huset er verdt lite.

Forsøker å lese om uskiftet bo og privat skifte av dødsbo men alt blir helt gresk for meg...

Altså hvem kan hjelpe oss med alt dette? Jeg vil helst sette meg inn i alt før mamma går bort for å planlegge. 

Jeg ønsker å få en oversikt over forsikringer, hvem som eier hva (men tror de har felleseie på hus og bil), gjeld, utbetalinger og verdier. Hvem i all verden må jeg snakke med? 

Takk for råd og tips!

Anonymkode: ed2d7...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått fullmakt fra begge dine foreldre til dette? 

Anonymkode: 6aaca...c11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett til å vite noe av dette uten at dine foreldre samtykker. Når din mor faller fra, beklager det, er det din far som får all informasjon og blir sittende i uskiftet bo. Alt dette du lurer på, har ingen betydning for deg før din far dør. Med mindre han velger å skifte boet med en gang. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Har de bedt deg om hjelp til alt dette? Hvis ikke, virker det veldig rart at du skal sette i gang med å finne ut av alt dette, i forventning om å få arv fortest mulig, liksom.

Din mor og far er gift, sier du. Da har din far rett til å sitte i uskiftet bo, med mindre din mor har barn med andre enn din far (særkullsbarn). De kan kunne kreve skifte av boet straks, for å få en arv med en gang. De er jo ikke interesserte i å vente til en mann de ikke er i slekt med skal dø, før de får sin andel av arven.

Dersom du er arvingen til din gifte mor og far, har han som sagt rett til å sitte i uskiftet bo (hvis han vil). Han kan også skifte, hvis han vil, det vil si utbetale barnas arv.

Men vil han sitte i uskiftet bo, er det er ingenting du skal ha når moren din dør. Hadde det vært sånn at man MÅTTE skifte boet straks en ektefelle dør pga barna, så ville jo antageligvis mange enker eller enkemenn måttet dra fra gård og grunn uten penger og havnet på fattigkassa, fordi de grådige arvingene (barna) skal ha så mye.

Les f.eks her, denne er lærerik:

https://www.familierettsadvokater.no/arv/ektefellens-arv/ Legg merke til at hvis det er verdier å arve under 374.536,- i boet, så vil gjenlevende ektefelle arve alt og barna ingenting.

https://www.help.no/Fagomraader/Arv/Juridiske-artikler/skifte-eller-uskifte

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok jeg forstår at dette kom HELT feil ut....

Det er absolutt ingen arv å hente så det er laaaangt fra derfor jeg spør. Min far derimot har aldri vært i arbeidslivet, aldri betalt en regning, aldri brukt nettbank. Ikke at dette er vesentlig egentlig men det er for å få dere til å forstå at det er snakk om en mann som blir sittende igjen her som kommer til å trenge masse hjelp fra oss barna i forhold til avgjørelser på disse punktene som dukker opp etter et dødsfall 

Jeg spør fordi jeg ønsker å få en viss oversikt over hva som er lurt (i mangel av bedre ord) å gjøre (få oversikt over) og fordi jeg vet pappa ( unnskyld at jeg sier det) ikke har noe oversikt på dette området. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg forstår at dette kom HELT feil ut....

Det er absolutt ingen arv å hente så det er laaaangt fra derfor jeg spør. Min far derimot har aldri vært i arbeidslivet, aldri betalt en regning, aldri brukt nettbank. Ikke at dette er vesentlig egentlig men det er for å få dere til å forstå at det er snakk om en mann som blir sittende igjen her som kommer til å trenge masse hjelp fra oss barna i forhold til avgjørelser på disse punktene som dukker opp etter et dødsfall 

Jeg spør fordi jeg ønsker å få en viss oversikt over hva som er lurt (i mangel av bedre ord) å gjøre (få oversikt over) og fordi jeg vet pappa ( unnskyld at jeg sier det) ikke har noe oversikt på dette området. 

Da må du snakke med dine foreldre nå. Få en oversikt sammen med dem, og dine søsken. Du har ingen rett til innsyn ellers. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker jo det aller beste for pappa i etterkant og da er det jo praktisk å få en viss oversikt over gjeld, hvordan dødsboet skal gjøres opp i etterkant som er best for han med tanke på økonomien. Om det er noe livsforsikring i bildet. Ja det virker kanskje kaldt å tenke på dette nå men jeg er LIVREDD for at pappa nærmest skal havne på gata. De sitter nå på et hus som kommer til å bli vanskelig å selge blandt annet. Pappa begynner å bli gammel og er har en del helsemessige plager så han kan ikke sitte med et så stort hus alene heller. 

Derfor lurer jeg også på hvem man kan snakke med om slike ting som ak rådføre oss og veilede oss.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker jo det aller beste for pappa i etterkant og da er det jo praktisk å få en viss oversikt over gjeld, hvordan dødsboet skal gjøres opp i etterkant som er best for han med tanke på økonomien. Om det er noe livsforsikring i bildet. Ja det virker kanskje kaldt å tenke på dette nå men jeg er LIVREDD for at pappa nærmest skal havne på gata. De sitter nå på et hus som kommer til å bli vanskelig å selge blandt annet. Pappa begynner å bli gammel og er har en del helsemessige plager så han kan ikke sitte med et så stort hus alene heller. 

Derfor lurer jeg også på hvem man kan snakke med om slike ting som ak rådføre oss og veilede oss.

Dette må dere jo snakke med foreldrene dine om, og da pappa. Så må en av dere, om dere er fler, få fullmakt til å gjøre disse sakene når deres mamma ikke finnes lengre, eller kan gjøre dette lengre. 

Anonymkode: 516ff...59b

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han (og din mor evt) bør begge gi deg fullmakt eller oppnevne deg som økonomisk verge. Les mer om verger her. Høres absolutt ut som det er noe din far kunne trenge allerede nå, og i hvert fall senere. Har han virkelig aldri hatt verken nettbank eller betalt en regning selv?

Mer om verge her

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/verge-les-om-vergemal-og-fremtidsfullmakt/

https://www.fylkesmannen.no/nb/Vergemal/Trenger-du-verge/

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/statens-sivilrettsforvaltning/okonomisk-status-for-person-med-verge/

https://www.veiviseren.no/stotte-i-arbeidsprosess/tjenester-og-bo-oppfolging/vergemal

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde villet bedt om en times prat med en advokat, om du har råd. 

Jeg har vært gjennom alt dette, og vet hvor mye arbeid det er å rydde opp etter foreldre med en del økonomisk rot og få midler. Jeg synes det er flott at du er frempå, og ikke det minste kynisk. 

Jeg om min søster betalte for advokat. Det kostet litt, rundt 30 000,-, men da fikk vi orden på alt. Vi fikk kroner 0,- i arv, men ingen gjeld. Det var det vi ville unngå. Men hos oss var det en bedrift inne i bildet, så dette klarte vi ikke uten en jurist. 

Du behøver neppe å betale like mye som oss. 

Anonymkode: 3ff74...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Han (og din mor evt) bør begge gi deg fullmakt eller oppnevne deg som økonomisk verge. Les mer om verger her. Høres absolutt ut som det er noe din far kunne trenge allerede nå, og i hvert fall senere. Har han virkelig aldri hatt verken nettbank eller betalt en regning selv?

Mer om verge her

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/verge-les-om-vergemal-og-fremtidsfullmakt/

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/statens-sivilrettsforvaltning/okonomisk-status-for-person-med-verge/

https://www.veiviseren.no/stotte-i-arbeidsprosess/tjenester-og-bo-oppfolging/vergemal

Nei han har aldri det. Rollene har vært litt omvendte hos oss med en mamma som har jobbet og tatt seg av økonomien og en pappa som har vært hjemme og stelt hus.

Takk for tips.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde villet bedt om en times prat med en advokat, om du har råd. 

Jeg har vært gjennom alt dette, og vet hvor mye arbeid det er å rydde opp etter foreldre med en del økonomisk rot og få midler. Jeg synes det er flott at du er frempå, og ikke det minste kynisk. 

Jeg om min søster betalte for advokat. Det kostet litt, rundt 30 000,-, men da fikk vi orden på alt. Vi fikk kroner 0,- i arv, men ingen gjeld. Det var det vi ville unngå. Men hos oss var det en bedrift inne i bildet, så dette klarte vi ikke uten en jurist. 

Du behøver neppe å betale like mye som oss. 

Anonymkode: 3ff74...689

Takk for råd og tips!

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fått vite at mamma mest sannsynlig ikke lever om 1 år.  Mamma og pappa er gift og de har svært få midler.

Jeg vet at eneste gjeld de har er boliglån og jeg vet også at huset er verdt lite.

Forsøker å lese om uskiftet bo og privat skifte av dødsbo men alt blir helt gresk for meg...

Altså hvem kan hjelpe oss med alt dette? Jeg vil helst sette meg inn i alt før mamma går bort for å planlegge. 

Jeg ønsker å få en oversikt over forsikringer, hvem som eier hva (men tror de har felleseie på hus og bil), gjeld, utbetalinger og verdier. Hvem i all verden må jeg snakke med? 

Takk for råd og tips!

Absolutt ingenting av dette er ditt område, verken på ansvarsnivå eller på annen måte. Din far lever, slik jeg leser deg, da er han den som arver, han den som blir ansvarlig for deres felles formue og gjeld og alt annet. 

Trenger din far hjelp i den anledningen, så må han frivillig gi deg innsikt i alt du ber om. 

Denne typen kontrollbehov over foreldrenes ve og vel, er bare usmakelig, særlig når en person er alvorlig syk. 

Anonymkode: 54a9e...82a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne typen kontrollbehov over foreldrenes ve og vel, er bare usmakelig, særlig når en person er alvorlig syk. 

Det er ikke snakk om kontrollbehov, men empati

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ingenting av dette er ditt område, verken på ansvarsnivå eller på annen måte. Din far lever, slik jeg leser deg, da er han den som arver, han den som blir ansvarlig for deres felles formue og gjeld og alt annet. 

Trenger din far hjelp i den anledningen, så må han frivillig gi deg innsikt i alt du ber om. 

Det er synd at du tolker det dithen men jeg unnskylder deg med at du kan  ikke ha lest alle innleggene mine i denne tråden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Mer om verge her

Hjelpes, nå må du virkelig gi deg. Skal ts få oppnevnt verge for begge foreldrene så må de være helt ute og "seile" begge to. 

Å få en økonomisk verge er ingen enkel sak, i praksis. I tillegg her så er faren den første til å ta seg av det økonomiske og praktiske. TS blir helle rikke oppnevnt som noen økonomisk verge når hun i tillegg er arving. 

Hele tråden er dirkete usmakelig og lukter egen vinning lang vei, om den er seriøs da.

3 minutter siden, Testosteron skrev:

Det er ikke snakk om kontrollbehov, men empati

Det vet verken du eller jeg. Altså hvor mye empati her ligger i kontrollbehovet hos en angivelig arving.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet verken du eller jeg.

Hvorfor skrev du det da? :klaske:

Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, nå må du virkelig gi deg. Skal ts få oppnevnt verge for begge foreldrene så må de være helt ute og "seile" begge to. 

Å få en økonomisk verge er ingen enkel sak, i praksis. I tillegg her så er faren den første til å ta seg av det økonomiske og praktiske. TS blir helle rikke oppnevnt som noen økonomisk verge når hun i tillegg er arving. 

Hele tråden er dirkete usmakelig og lukter egen vinning lang vei, om den er seriøs da.

Det vet verken du eller jeg. Altså hvor mye empati her ligger i kontrollbehovet hos en angivelig arving.

Har du lest alle innleggene og forstått dem? Moren vil ikke leve mer enn maks ett år til. Faren har aldri betalt en regning i hele sitt liv eller vært inne i en nettbank. Han er ikke i stand til det, i flg trådstarter. Men du hevder at han er det? Hvor tar du det fra? Kjenner du dem?

I tillegg skriver TS at hun ikke kommer til å arve noe. Det er ikke noe i boet å arve.

Det at moren har  fått maks ett år igjen å leve, tolker jeg dit hen at hun er veldig syk nå. En dødelig sykdom. Det kan derfor være at hun er ute av stand til eller ikke orker å takle økonomien til seg og sin mann lenger. Derfor; overlate alt til datteren, som ser ut til å være villig til å påta seg ansvaret. Selv om moren lever nå, kan det være det enkleste for alle parter (både den syke moren og den kunnskapsløse faren) at datteren blir deres verge denne tiden.

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal respondere på dette jeg.. du legger en enorm sten til byrden hos meg nå. Men du kjenner ikke meg og jeg heldigvis ikke deg. 

Hva faan vil du jeg skal si?? Jeg lurer oppriktig på om det finnes noen vi kan henvende oss til for å få orden på det økonomiske ved et dødsfall. Det er for faan ingen jævla gevinst eller vinning her. Bare sorg og elendighet. 

Hvorfor faan gidder jeg å spørre slike spørsmål på kg. Er alltid noen som må ødelegge så sykt mye selv når man er i en ekstrem sårbar situasjon. 

Trekker meg ut av tråden her. Jeg er skikkelig opprørt nå og kvalm. Livet ble et rent helvete på en uke og jeg forsøker å ordne det praktiske som kan ordnes og jeg ønsker å gjøre det uten å bli stemplet som en grisk datter.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner det jævla ab..82a at selv hos familier med begrenset midler hvor det kommer dødsfall så MÅ det organiseres og ryddes opp i et dødsbo selv om det er ikke er snakk om arv og verdier. Det er ikke bare i rike familier slike ting må ordnes opp i.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...