AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #1 Del Skrevet 14. april 2019 Hei :) jeg og kjæresten min har kjøpt leilighet sammen som blir ferdig i 2020. Dette er jo en god stund til og vi lurer på hvordan vi skal fordele eierprosenten. Foreløpig bor begge hjemme hos foreldrene, jeg har spart opp 550 000 og han har spart opp 350 000. Siden det er et år framover i tid kommer vi begge til å spare en del innen da, men det er umulig for oss å vite hvor mye vi vil sitte med om et år hver og vi synes derfor det blir vanskelig å sette opp en eierandel i skjøtet akkurat nå. I tilegg vet vi ikke enda hvor mye EK vi skal betalte, alt vil jo avhenge av om vi muligens får høyere lån om et år og kan bruke mindre av EK enn det vi må PR dags dato. Håper noen kan svare på hvordan vi enkelt kan gjøre det. Han vil gjerne eie 50/50 og sier han vil prøve å spare nok egenkapital til at vi står likt mens jeg har lyst å skrive slik eierandelen er pr dags dato. Kan man ha 50/50 eierandel og ha en tileggskontrakt ved siden av dersom eierprosenten forandrer seg? Anonymkode: b301d...6c6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1270570-eierande-i-boligl-hvordan-fordele/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #2 Del Skrevet 14. april 2019 Dere har altså kjøpt en kontraktsposisjon av utbygger? Normalen er at ved kontraktsinngåelse betaler man 10% av kjøpesummen. Hvordan har dere betalt de 10%? Har dere begge betalt like mye av de 10%? Hvis dere har det så anbefaler jeg at samboeravtalen dere har (absolutt bør ha) klart forteller at kontraktsposisjonen er betalt 50/50 og eies 50/50. Når dere overtar den ferdigbygde leiligheten i 2020, og skal betale inn de resterende 90% av kjøpesummen, så endrer dere % fordelingen i samboeravtalen dersom dere ikke kan betale like mye (altså 50/50), og endrer samboerkontrakten slik at den ikke lenger handler om "kontraktsposisjon" men om eierforholdet til den overtatte leiligheten med gårdsnr/bruksnr/seksjonsnr. Ting skjer og samboerkontrakter må/kan/bør revideres dersom eierforhold endrer seg. Anonymkode: e5f3b...792 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1270570-eierande-i-boligl-hvordan-fordele/#findComment-23259120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 14. april 2019 #3 Del Skrevet 14. april 2019 Dere kan eie 50/50 og ha hvert detes lån som dere betaler på. Tror det blir det aller ryddigste for dere økonomisk. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1270570-eierande-i-boligl-hvordan-fordele/#findComment-23259642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #4 Del Skrevet 14. april 2019 Som Juniper skriver kan dere eie 50/50, men han vil ha mer lån å betjene enn deg, med mindre han klarer å spare opp like mye. Dere kan også ha 50/50 med felles lån, men bør da skrive samboerkontrakt på at ved salg/samlivsbrudd skal du ha så og så mye mer enn ham, i forhold til hvor mye høyere innskudd du bidro med, før resten fordeles. Jeg forstår at du ønsker høyere eierandel, men jeg forstår også hans ønske om å eie 50%. For dere som par tror jeg 50/50 er det sunneste for forholdet i lengden, og jeg antar at dere flytter sammen med ønske om å holde sammen. At du eier mer kan forsurer ting i lengden, og holder dere sammen 10 år + har 200000 kr mer i starten lite å si. Jeg ville derfor akseptert 50/50, men sikret meg i forhold til at det er registrert i samboerkontrakt at jeg betalte mer i egenkapital, i tilfelle brudd. Eier du for eksempel 60% skal du også betale 60% av alt av utgifter ved bolig så lenge dere bor der. Hva om han tjener mye mer enn deg om noen år? Du begynte samlivet ved å være smålig, og kreve høyere eierandel. Tror du det inspirerer ham til å tenke "oss!" og å dele goder senere? Du blir syk og får mindre lønn plutselig, skal han da være grei angående å ta på seg mer av den økonomiske byrden, selv om du eier mer? Forhåpentligvis holder dere sammen lenge, og da lønner det seg å være grei. Ikke dum, få det registrert at du betalte mer, men å være grei er et godt utgangspunkt. Å være smålig et dårlig. Anonymkode: e4de3...af5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1270570-eierande-i-boligl-hvordan-fordele/#findComment-23259761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå