AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Jeg er høygravid, og sliter med søvnen. Det starter på kvelden hvor jeg først blir veldig trøtt, går og legger meg for å sove, våkner til og får ikke sove, blir trøtt igjen. Holder på slik en stund. Så sover jeg noen timer før jeg våkner midt på natta, og er våken i 1-4t. Så sover jeg urolig i noen timer før jeg våkner i 8-tiden, og har ikke sjans til å sove mer. Våkner hver gang jeg snur meg for da føles det som bekkenet skal drepe meg. Dette er ganske utmattende! Er klar over at det blir verre når baby kommer, så trenger ikke å bli belært om det. Håper noen har noen tips eller støttende ord 😊 Anonymkode: 261b6...30c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Min jordmor sa at dette er kroppens måte å forberede seg på spedbarnstiden på. Det hjalp ikke på trøttheten akkurat, men gjorde noe med motivasjonen min. Det hjalp å tenke at det var for en grunn... Anonymkode: f2b48...93e
l86 Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 Jeg hadde det veldig likt som deg, og alle sa at «bare vent til babyen kommer, da blir det enda verre» osv, noe som var skikkelig demotiverende da jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skulle klare å holde ut dersom det ble enda verre! Men etter babyen kom har jeg faktisk sovet mye bedre enn da jeg var gravid! Jeg våknet flere ganger i graviditeten enn det jeg gjør av babyen og i tillegg slipper jeg jo alle kroppslige plager som graviditeten ga meg som tissing konstant, halsbrann fra helvete, vondt i hofter og rygg, for ikke å snakke om at det var umulig å finne en stilling å ligge i. Så du kan faktisk oppleve å sove bedre når babyen endelig kommer:) 3
Gjest NotYou Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 Våken i skrivende øyeblikk på grunn av kramper i leggene 😫 Jeg sover nesten ingenting lengre nå, og sliter mye på natta. Er mitt 5 svangerskap, og det er alltid like lite søvn i den siste tida. Det er mye bedre å våkne/være oppe pga en baby. Da føler man at våkenheten gir mening 🙈
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 6 timer siden, l86 skrev: Jeg hadde det veldig likt som deg, og alle sa at «bare vent til babyen kommer, da blir det enda verre» osv, noe som var skikkelig demotiverende da jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skulle klare å holde ut dersom det ble enda verre! Men etter babyen kom har jeg faktisk sovet mye bedre enn da jeg var gravid! Jeg våknet flere ganger i graviditeten enn det jeg gjør av babyen og i tillegg slipper jeg jo alle kroppslige plager som graviditeten ga meg som tissing konstant, halsbrann fra helvete, vondt i hofter og rygg, for ikke å snakke om at det var umulig å finne en stilling å ligge i. Så du kan faktisk oppleve å sove bedre når babyen endelig kommer:) Kunne ikke skrevet det bedre selv! Så trøst deg med at det blir bedre Anonymkode: 1a4af...f0e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 Æsj, føler med deg. Er selv i uke 27 og sliter. Opp 2-3 ganger for å gå på do, samt intense ryggsmerter i venstre side av korsryggen. Samme plass hver eneste natt. Trodde ikke det skulle være så ille. Anonymkode: 8e3c9...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min jordmor sa at dette er kroppens måte å forberede seg på spedbarnstiden på. Det hjalp ikke på trøttheten akkurat, men gjorde noe med motivasjonen min. Det hjalp å tenke at det var for en grunn... Anonymkode: f2b48...93e Det finnes ingen vitenskapelig belegg for denne «teorien». Det er nok andre, sammensatte, grunner til at mange gravide sover dårlig. Egentlig litt skummelt at fagpersoner er med på å danne grobunn for slike myter. Syntes innlegget til @l86 var ganske beskrivende Anonymkode: 8b523...e81 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 6 timer siden, l86 skrev: Jeg hadde det veldig likt som deg, og alle sa at «bare vent til babyen kommer, da blir det enda verre» osv, noe som var skikkelig demotiverende da jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skulle klare å holde ut dersom det ble enda verre! Men etter babyen kom har jeg faktisk sovet mye bedre enn da jeg var gravid! Jeg våknet flere ganger i graviditeten enn det jeg gjør av babyen og i tillegg slipper jeg jo alle kroppslige plager som graviditeten ga meg som tissing konstant, halsbrann fra helvete, vondt i hofter og rygg, for ikke å snakke om at det var umulig å finne en stilling å ligge i. Så du kan faktisk oppleve å sove bedre når babyen endelig kommer:) Helt enig! Det blir bedre når babyen kommer, for da blir man kvitt all kroppslig dritt og (hvis du ammer) utstyrt med nydelige, berusende ammehormonaz som gjør det lett som en plett å sovne igjen når du har vært oppe å mikka med mini 👌😍 Lykke til med innspurten! Og ikke bli redd om du ikke får sove første natta etter fødsel - det er adrenalin! Tar tross alt på å være overmenneske! 😉❤ Anonymkode: 2c9f2...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen vitenskapelig belegg for denne «teorien». Det er nok andre, sammensatte, grunner til at mange gravide sover dårlig. Egentlig litt skummelt at fagpersoner er med på å danne grobunn for slike myter. Syntes innlegget til @l86 var ganske beskrivende Anonymkode: 8b523...e81 Men det er nok likevel noe i det kanskje, om man skulle gått fra gode netter med søvn til å brått ha en nyfødt som ikke har døgnrytme ville det vært veldig tøft for kropp og psyke. Er man allerede vant med noen oppvåkninger så blir ikke overgangen like brutal. Anonymkode: b57e4...93e
Gjest Albbas Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Men det er nok likevel noe i det kanskje, om man skulle gått fra gode netter med søvn til å brått ha en nyfødt som ikke har døgnrytme ville det vært veldig tøft for kropp og psyke. Er man allerede vant med noen oppvåkninger så blir ikke overgangen like brutal. Anonymkode: b57e4...93e Det tror jammen ikke jeg. Kropp og psyke er mye bedre rustet til å tåle lite søvn hvis man er uthvilt i utgangspunktet. Overgangen kan bli mer brutal hvis man allerede er sliten.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 Har det likedan er i uke 35 og søvnen er ikke bra. Må opp og tisse minst 2 ganger og i natt glemte jeg meg i 4-tiden og strakk ut beina - da får jeg utrolig smertefull leggkrampe! Greide ikke sove igjen etter det og 530 våknet 3-åringen og dagen var igang. Vi pusser opp nå før lillebror kommer så pappan kan ikke avlaste idag. Jeg blir ekstremt trøtt allerede rundt 19 - 20, men jeg tvinger meg til å være oppe til tidligst 21, hvis ikke våkner jeg bare enda oftere på natta. At det blir verre når babyen kommer er bullshit med mindre det er kolikk elns. Gravidtrøtthet er noe helt eget og kombinert med halsbrann, bekkensmerter og diger baby som dytter på innvollene, er den siste tiden utrolig slitsom! Snart er vi ferdige!! Anonymkode: c55ef...1e1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 1 time siden, Albbas skrev: Det tror jammen ikke jeg. Kropp og psyke er mye bedre rustet til å tåle lite søvn hvis man er uthvilt i utgangspunktet. Overgangen kan bli mer brutal hvis man allerede er sliten. Jeg har ihvertfall opplevd det som lettere siden jeg allerede var vant med å våkne som høygravid. Har jo noe med endret søvnmønster å gjøre. Sliten blir man nok uansett. Anonymkode: b57e4...93e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 Jeg og har det helt likt. Uke 36 her og har hatt det sånn noen uker. Enten må jeg tisse, ellers er det vondt i ryggen eller bekkenet.. eller hofta. Hofta er sååå vond! Får vondt på den sida jeg ligger på.. så da snur jeg meg. 30 min senere er den andre siden vondt og jeg må snu meg tilbake. Og sånn fortsetter det 🙄 så når folk sier "ååå bare vent til babyen kommer!" så tenker jeg bare at da har jeg hvert fall ikke vondt og ikke må jeg prestere på jobb dagen etter heller.. La baby bli motivasjonen! La det bli lyset i tunellen når du ikke får sove. Det er tross alt ikke lenge til! Inntil videre prøv å nyte påske og permisjon så langt det går. Gå noen rolige turer, sov når du klarer, hvil, pleie deg selv litt, se favorittserien på TV osv 😊 Anonymkode: ea5b8...c39
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #14 Skrevet 14. april 2019 Hadde det likt som deg. Var konstant trøtt og sliten fordi jeg ikke sov nok eller godt. Når babyen kom sov jeg mye bedre. Nattammingen gjorde meg stuptrøtt, så jeg sovnet kjemperaskt. Og vår hadde 12 timers natta og vi la oss samtidig kl 23 og sov til 11 inkludert 3-6 nattamminger. Var mer uthvilt de første 4 mnd med baby enn da jeg var gravid... så endret det seg igjen, og nå som hun er et år er jeg mer trøtt igjen. Anonymkode: 61291...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå