AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Jeg og min mann skal flytte fra hverandre. Tidlig i prosessen enda, men vi er enige om at han vil beholde huset. Grunnet felles barn skal vi ikke selge. Da vi kjøpte huset sørget han for egenkapital (kapital etter tomtesalg før vi giftet oss). Vi har også siden vi kjøpte boligen pusset opp huset som har gitt det en betydelig verdistigning. Felles billån er også innbakt i boliglånet og vi har i tillegg lån på hyttetomt (750 00kr) med sikkerhet i bolig. Hvordan beregnes lånet mellom oss? Hva skal jeg betale her? Har veldig liten greie på dette og redd for å bli lurt. Noen år mellom oss og jeg var godt voksen før jeg ble ferdig med studier og fikk fast lønn. Konsekvensene for dette er at jeg ikke har noen oppsparte midler og jeg står svakt med tanke på egenkapital ved eventuelt huskjøp. Anonymkode: 016a6...f52
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #3 Skrevet 14. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min mann skal flytte fra hverandre. Tidlig i prosessen enda, men vi er enige om at han vil beholde huset. Grunnet felles barn skal vi ikke selge. Da vi kjøpte huset sørget han for egenkapital (kapital etter tomtesalg før vi giftet oss). Vi har også siden vi kjøpte boligen pusset opp huset som har gitt det en betydelig verdistigning. Felles billån er også innbakt i boliglånet og vi har i tillegg lån på hyttetomt (750 00kr) med sikkerhet i bolig. Hvordan beregnes lånet mellom oss? Hva skal jeg betale her? Har veldig liten greie på dette og redd for å bli lurt. Noen år mellom oss og jeg var godt voksen før jeg ble ferdig med studier og fikk fast lønn. Konsekvensene for dette er at jeg ikke har noen oppsparte midler og jeg står svakt med tanke på egenkapital ved eventuelt huskjøp. Anonymkode: 016a6...f52 Selg hytte og bil. Så deler dere overskuddet. Krev takst på hus, overskuddet deles. Kvinnefellen..... Søk advokatbistand Anonymkode: a4304...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #4 Skrevet 14. april 2019 Advokatbistand ser jeg for meg blir veldig dyrt. En kostnad jeg i utgangspunktet ikke har råd til, men som muligens lønner seg til syvende og sist.. Må jeg kjøpe meg ut av lånet som gjelder hyttetomt dersom han ikke ønsker å selge den? Og når det gjelder huslån.. Jeg kan vel umulig sitte med overskudd når han har veldig høy egenkapital? Har funnet et perfekt hus til meg og barna, men det er vel ikke stor sannsynlighet at jeg får lån på det sånn før fordelingen har funnet sted og når jeg er uten egenkapital? Fyller straks 34, og da ser jeg at jeg er akkurat innenfor boliglån for unge i bl.a SpareBank1. Men jeg er vel kanskje ikke en attraktiv ung-kunde når jeg straks bikker 34? Mulig foreldrene mine kan stille som kausjonist, og at jeg blir reddet av det. Anonymkode: 016a6...f52
DMS Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 Få ei verdivurdering av alle felles eigedelar. Skal han sitte igjen med hus, bil og tomt? I så fall trekk frå det han satte inn som EK, deretter del verdien på to. Del lånet på to og trekk det frå verdien på din halvpart av eigedelane, vonleg er verdien av eigedelane høgre enn lånet og du får eit positivt tal. Dette er det han skal betale ut til deg for å kunne få beholde eigedelane. Dette vil då utgjere din eigenkapital til kjøp av ny bustad. For å få lån treng du 15 % eigenkapital eller ekstra sikkerheit utover verdien på bustaden du kjøper (kausjonist). Det andre banken ser på er betalingsevne, med andre ord at du har høg nok likviditet etter naudsynte utgifter til å betale rente og avdrag. Merk at ein må kunne tåle ei rentestigning på 5 prosentpoeng også. Det siste momentet er kor mykje samla gjeld du har, den kan ikkje vere meir enn 5 gongar inntekta di. Banken bryr seg ikkje om alderen din, men rentesatsen etter prislista er høgre for dei som ikkje er i ung-segmentet og dermed påverke likviditetsreknestykket som banken gjer. Dersom du er organisert kan du få betre betingelsar i eindel bankar. Sparebank 1 har eit samarbeid med LO til dømes.
Elefantenirommet Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 Det er ikke så dyrt å gå til en felles advokat, som jobber for dere begge, og regner ut skiftet slik at det blir helt rettferdig. Det koster under 5000 kroner, og dere deler regningen. Det er det jo verdt. Ellers risikerer du å gå glipp av masse penger.
Mannisinbestealder Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 Slik du beskriver det så skal han ha en litt større del av verdiene siden han hadde egenkapitalen. Om han betale 20% av egenkapital så eier han nå 60% av huset og du eier 40%. Om det har vært betydelig oppgradering i felles eie så Må det inn i beregningen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 På 13.4.2019 den 23.16, AnonymBruker skrev: Jeg og min mann skal flytte fra hverandre. Tidlig i prosessen enda, men vi er enige om at han vil beholde huset. Grunnet felles barn skal vi ikke selge. Da vi kjøpte huset sørget han for egenkapital (kapital etter tomtesalg før vi giftet oss). Vi har også siden vi kjøpte boligen pusset opp huset som har gitt det en betydelig verdistigning. Felles billån er også innbakt i boliglånet og vi har i tillegg lån på hyttetomt (750 00kr) med sikkerhet i bolig. Hvordan beregnes lånet mellom oss? Hva skal jeg betale her? Har veldig liten greie på dette og redd for å bli lurt. Noen år mellom oss og jeg var godt voksen før jeg ble ferdig med studier og fikk fast lønn. Konsekvensene for dette er at jeg ikke har noen oppsparte midler og jeg står svakt med tanke på egenkapital ved eventuelt huskjøp. Anonymkode: 016a6...f52 Advokat mat. Gratis veiledning på forumet kan du ikke påregne å få herfra. Anonymkode: 8816a...24a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #9 Skrevet 15. april 2019 Hvis du var godt voksen før du fikk noe særlig inntekt og er bare 34 år nå så har du vel uansett ikke bidratt så voldsomt til formuesbyggingen i familien? Hvor mange barn har dere? Anonymkode: 07247...bc6
Rotemor Skrevet 15. april 2019 #10 Skrevet 15. april 2019 Du skal jo ikke betale noe hvis du ikke skal eie det. Det er han som skal betale deg! Du trenger hjelp.... 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #11 Skrevet 15. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du var godt voksen før du fikk noe særlig inntekt og er bare 34 år nå så har du vel uansett ikke bidratt så voldsomt til formuesbyggingen i familien? Hvor mange barn har dere? Anonymkode: 07247...bc6 Har bidratt i fem år der vi har delt felleskostnader 50/50. Før det har jeg stått for barnehageutgifter, mat og klær og den slags. Vi har tre barn. Anonymkode: 016a6...f52
draug 75 Skrevet 15. april 2019 #12 Skrevet 15. april 2019 Jeg var sjøl i liknende uføre for en tid siden. Skjøtet sa at vi eide i lag og det var ikke satt andeler, så i teorien eide vi halvparten hver. Jeg fikk ikke med meg hva skjøte sier om dere? Også hos oss ble det foreslått å selge, løse inn lånet, så skulle jeg ha tilbake egenkapitalen min (hun hadde nesten ingen ting) og så skulle vi dele resten likt. Kjempegod ide, det er bare det at verdien av boligen har økt, og dermed påberopte jeg meg at egenkapitalen hadde forrentet seg. Jeg forlangte altså at egenkapitalen i andel av verdien på boligen skulle stå seg. Stilt til ansikt med dette kravet tok hun advokat, som utarbeidet et forslag til forveksling likt mitt krav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå