Gå til innhold

Hvor mye har man krav på i tillegg i timen for å jobbe påskeaften ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på klesbutikk på påskeaften. Har vanligvis 180kr timen. Er 32 år og har jobbet i service i ti år hvertfall. Hvor mye har man krav på i tillegg da? 

Jobber fra 10-16. Er deltidsansatt. 

Anonymkode: 3bbce...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i butikk. Får 150% overtid påskeaften.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, bergenser skrev:

Jobber i butikk. Får 150% overtid påskeaften.

Er dette lovpålagt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av tariffavtalen. 

Anonymkode: e759b...bd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Avgehenger av tariffavtalen. Vi har 100% på min butikk.  

Nabobutikken er privateid uten tariff de har ingen ekstra tillegg.

Anonymkode: 6cc74...d5d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Påskeaften er en helt vanlig arbeidsdag om bedriften ikke har tariffavtale.

Foreligger en tariffavtale så kan svaret ligge der, evt i en lokal avtale med tillitsvalgte.

Det er umulig for oss å komme med fasit her uten å vite hvilke avtaler dere har.

«Lønn på påskeaften er ikke regulert i Landsoverenskomsten mellom HK/Virke. Dette spørsmålet må derfor avklares i forkant med de tillitsvalgte/ansatte.
HK og Virke er enige om å bidra til å unngå tvistesaker om påskeaften. I den forbindelse er frivillighet og samarbeid viktige stikkord.
Bedrifter som ikke er bundet av tariffavtale:
• Kjøpesentre holder normalt åpent påskeaften.
Arbeidstiden følger arbeidsplanen.
• Påskeaften er lønnsmessig å anse som en vanlig lørdag og ordinær lønn i henhold til arbeidsavtalen utbetales.»

fra: https://www.virke.no/globalassets/lovverk-og-radgivning/dokumenter-faktaark/arbeidstid-og-lonn-pasken.pdf

Endret av Avalor
  • Liker 4
Skrevet

Vet bare at de ikke kan pålegge oss å jobbe den dagen. Så derfor er de 150% en gulerot for jobbing for de som vil. Men de som i utgangspunktet har fast helg har førsterett på skift den dagen hvis de ønsker å jobbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Privat-eid bedrift / AS 

aldri hørt om noen tariffavtale....

blir vi lurt da? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Privat-eid bedrift / AS 

aldri hørt om noen tariffavtale....

blir vi lurt da? 

Dere følger den avtalen dere har inngått. Ingen som blir lurt om dere ikke får tillegg som dere ikke har avtalt.

Ønske dere å henge dere på tillegg andre har forhandlet fram må dere gjøres deres del, meld dere inn i HK, opprett klubb og få hjelp av HK til til å opprette tariffavtale. (Dette kan i de fleste tilfeller lett tvinges på bedriften om flesteparten av de ansatte er organiserte.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Påskeaften er en vanlig arbeidsdag frem til kl 15. Om bedriften gir tillegg (100%) avhenger av tariffavtale 

Anonymkode: ddffe...732

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, bergenser skrev:

Vet bare at de ikke kan pålegge oss å jobbe den dagen. Så derfor er de 150% en gulerot for jobbing for de som vil. Men de som i utgangspunktet har fast helg har førsterett på skift den dagen hvis de ønsker å jobbe

Ikke kan pålegge dere å jobbe "den dagen"? Det er en lørdag, butikker har åpent på lørdager. Det inngår i jobben deres å ta deres andel av vakter på lørdager, gjør det ikke? Uavhengig av at den faller på en lørdag. Det er ikke helligdag på dagtid på den lørdagen, all den tid butikker ER åpne. Hadde det vært rød dag hele dagen, hadde ikke butikker hatt åpent.

Dere skal altså jobbe etter vanlig helge-turnus på butikken. Faller din jobbehelg på påskehelgen, er det du som må jobbe. Sånn er det bare.

Anonymkode: 10fd6...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kan pålegge dere å jobbe "den dagen"? Det er en lørdag, butikker har åpent på lørdager. Det inngår i jobben deres å ta deres andel av vakter på lørdager, gjør det ikke? Uavhengig av at den faller på en lørdag. Det er ikke helligdag på dagtid på den lørdagen, all den tid butikker ER åpne. Hadde det vært rød dag hele dagen, hadde ikke butikker hatt åpent.

Dere skal altså jobbe etter vanlig helge-turnus på butikken. Faller din jobbehelg på påskehelgen, er det du som må jobbe. Sånn er det bare.

I våres tariffavtale kan ikke folk pålegges arbeid på påskeaften  og de med turnus som egentlig sku jobbet får betalt med fri hvis de velger å ikke jobbe. Arbeider de så får de 100%. 

Så i år ville ingen av de med faste avtaler jobbe så for å ha 3stk  på jobb må vi betale 5 personer 100% . 

Anonymkode: 6cc74...d5d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ikke i matbutikk, men en annen stor kjede (uten at jeg føler for å "oute" hvor jeg akkurat nå). Butikken har valgt å holde åpen på en dag de egentlig kan ha stengt. Ergo, de kan ikke tvinge oss til å jobbe. Det faller også inn under tariffavtalen til bedriften at de ikke kan pålegge oss å holde oss å jobbe den dagen. Men de kan komme med gulerøtter sånn at det er attraktivt for folk å jobbe. Akkurat som at de ikke kan pålegge oss å jobbe søndager, men dingler gulerøtter etter oss de 3 søndagene i  året de vil holde åpent.

Og jeg har aldri sagt at jeg ikke kommer til å jobbe, men det er mange med barn og familie som gjerne vil kunne benytte seg av muligheten til å ha fri sammen med dem de gangene de kan. Men jeg koser medg med alle de ekstravaktene jeg kan få, og de gangene jeg faktisk kan få overtidsbetalt. 

AnonymBruker
Skrevet

133% etter klokken 12.00 her.

Anonymkode: 41a30...6d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...