Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..med et uhell. Ho hadde eit glass med brus heilt på kanten av bordet, og da eg skulle reise meg opp kom eg borti glasset med albuen. Glasset veltet, og brusen flommet over iPaden hennar. 

Kva gjer man i ein slik situasjon? Hvem er "erstatningsansvarlige"?

Eg meinar at det var et uhell, og at eg derfor ikkje kan stå til ansvar, spesielt fordi ho hadde satt glasset rett ved kanten og rett ved sida av iPaden. Men ho meinar at eg må kjøpe ein helt ny til henne?

Anonymkode: b050c...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om hun kan få dekket den via innboforsikringen. 

Anonymkode: b233a...297

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og den blei ødelagt? Av vann eller brus? 😄 Hadde dere ikke reaksjonsevne til å redde den?

Anonymkode: 32c41...a14

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og den blei ødelagt? Av vann eller brus? 😄 Hadde dere ikke reaksjonsevne til å redde den?

Anonymkode: 32c41...a14

Jo, den fungerer enda, men vi er redd den kommer til å kortslutte. Eg tørka av alt med ein gong.

Anonymkode: b050c...69d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde stått ansvarlig for å ha ødelagt noens eiendel, hadde jeg selvsagt tilbydd meg å betale. 

Anonymkode: a9031...18f

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvis det ikke er forsent så putt den i ris! Risen trekker til seg fuktigheten.

Og ja du er erstatningsansvarlig hvis ikke innboforsikringa dekker det. Jeg tror ikke innboforsikringa dekker det dessverre. 

Endret av gladjenta96
AnonymBruker
Skrevet

Nei synes ikke du skal betale. Det er bare ved grov uaktsomhet eller gjort med vilje hvor man bør betale for slike skader.

Når man har gjester har man påtatt seg en risiko. Og da kan ting bli ødelagt. Noe annet ville blitt en virkelighet ingen ønsker, hvor ingen ønsker å besøke noen de vet har dyre eiendeler som lett blir ødelagt, og man går derfor med en kjemperegning. Nei, da hadde jeg blitt hjemme gitt.

Når hun inviterer gjester har hun akseptert denne risikoen. Hun kan velge å redusere risiko ved å ha forsikring, legge vekk dyre gjenstander eller passe ekstra på. Men dette er opp til henne. Uansett er handlingsalternativene nærmest henne. Det er lite en gjest får gjort med verken eiendeler som ligger der eller plasseringen av møbler eller andre hindringer. Det er det eieren som bestemmer og dermed også eierens ansvar og risiko.

Som sagt, unntaket er dersom man ødelegger noe med vilje eller opptrer unormalt idiotisk. Og det har ikke du. Så ikke betal et øre.

Anonymkode: d38ed...466

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det både vann og brus i glasset du veltet? og var det sånn at bare brusen rant ut av glasset mens vannet holdt seg i glasset? (Sorry, men jeg klarte bare ikke å la være!😂)

Men til saken, det var dumt av henne å sette glasset sånn hun gjorde og det var dumt at du veltet det, men dette går vel som et hendig uhell og er ikke noe du bør måtte dekke!

Anonymkode: 4586a...f27

Skrevet (endret)

Hadde noen ødelagt ipaden min, og den ikke virket mer, ville jeg forventet at de erstattet de erstattet den og kjøpte en ny likedan. Det har du moralsk plikt til å gjøre. Man erstatter jo ting man ødelegger! Hjelper ikke å si at "men det var jo et uhell". Det er sjelden med vilje man ødelegger noe for andre, så da må man erstatte uhell også.

Du sier imidlertid at den virker ennå, så da er den jo ikke ødelagt da. Avvent og se - slutter den å virke i løpet av de neste ukene, bør du erstatte den.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Hvor lenge har hun hatt den? Det er urimelig å kreve en helt ny om den er gammel?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei synes ikke du skal betale. Det er bare ved grov uaktsomhet eller gjort med vilje hvor man bør betale for slike skader.

Når man har gjester har man påtatt seg en risiko. Og da kan ting bli ødelagt. Noe annet ville blitt en virkelighet ingen ønsker, hvor ingen ønsker å besøke noen de vet har dyre eiendeler som lett blir ødelagt, og man går derfor med en kjemperegning. Nei, da hadde jeg blitt hjemme gitt.

Når hun inviterer gjester har hun akseptert denne risikoen. Hun kan velge å redusere risiko ved å ha forsikring, legge vekk dyre gjenstander eller passe ekstra på. Men dette er opp til henne. Uansett er handlingsalternativene nærmest henne. Det er lite en gjest får gjort med verken eiendeler som ligger der eller plasseringen av møbler eller andre hindringer. Det er det eieren som bestemmer og dermed også eierens ansvar og risiko.

Som sagt, unntaket er dersom man ødelegger noe med vilje eller opptrer unormalt idiotisk. Og det har ikke du. Så ikke betal et øre.

Anonymkode: d38ed...466

Det er ved grov uaktsomhet eller gjort med vilje at man MÅ betale. 

Hva man bør gjøre er litt mer opp til egen samvittighet og moral. 

Hvis den blir ødelagt ville jeg nok tilbudt meg å betale halvparten.

Men hadde det vært min iPad ville jeg ikke krevd at den andre skulle betale (men satt veldig pris på det om det ble tilbudt)

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt skal du kjøpe henne en ny om den kortslutter, uhell eller ikke. Men sjekk innboforsikringen først. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart du skal gjøre opp for deg.. Blir det samme som å si at du kjører inn i en bil bakfra fordi den bråbremset, og at du da skylder på sjåføren... Men DU skulle sørget for å holde riktig avstand slik at du unngikk å krasje i bilen om den skulle bråbremse. Eller kanskje du var uaktsom, uansett, det er din feil. I dette tilfellet som du beskriver det også din feil, for du sølte på iPaden. Du sier den sto nærme, og det hadde du kanskje observert fra før og da burde du også vært forsiktig. Så klart du skal betale, en iPad er svindyrt og ikke bare noe man kan kjøpe nytt av plutselig når det blir ødelagt med mindre man har en ganske høy månedsinntekt. 

Anonymkode: 47a53...ffa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns man skal erstatte ting man ødelegger... hadde noen ødelagt iPaden min så hadde ikke jeg hatt råd til å kjøpe meg en ny nå. Hjelper ikke at det «bare var et uhell», du sørger for at personen får en stor utgift, iPad er ikke billig. 

Anonymkode: b233a...297

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den gikk ikke i stykker så du slipper heldigvis å betale noe.

Anonymkode: 5fd91...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...