Gå til innhold

Er det en mye roligere tilværelse å være jentemamma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Undrer litt over dette siden jeg er guttemamma. 

Anonymkode: 73b6a...b50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver, og mitt liv er mye roligere når jeg er alene med gutten enn når jeg er alene med jenta. 

Men jeg har en rolig gutt og en aktiv jente. Tror det kommer mer an på personlighet enn kjønn.

Anonymkode: 1bd19...d4b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Individuelt, her er en av guttene den roligste. 

Anonymkode: 5c26e...ab2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rolig og kosete sønn, og ei totalt Pippi-ellevill jente. 

Så det er nok veldig personlighet, uavhengig av kjønn, tror jeg. 

De er begge to "typiske", gutten vil gjerne leke med roboter, biler og har alltid gjort store øyne til gravemaskin og traktor og jenta har dill, flere håndvesker enn jeg osv. 

Anonymkode: bd1b3...51c

• Liker 2
Skrevet (endret)

tror det blir langt mindre rolig når jenta kommer i tenårene

Endret av megda
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at personlighet spiller inn også. Tror jeg bare har et bilde av at tilværelsen med døtre er enklere på noen områder. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med mine to er at gutten er mer aktiv, høyt og lavt hele tiden og litt for lite redd, kaster seg utpå uten å tenke konsekvenser. Henta derimot er utrolig mye mer viljesterk og trassig. Hun er den som virkelig lager et helvete på butikken, som nekter å kle på seg regnbukse etc. Gutten min er mye mer happy go lucky. 

Anonymkode: c7263...0d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er jo en kjent sak at gutter er mye roligere enn jenter.

Anonymkode: cebc8...922

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en rolig gutt og to roligere jenter. Ting er helt klart enklere med gutten. Er så mye drama og styr med disse jentene😒

Anonymkode: ab549...45b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er datteren min bare to år, så vet ikke hvordan det vil bli i fremtiden. Men hun har temperament og sterke meninger, men samtidig er hun lett å kommunisere med, hun forstår mye.. Jeg vil ikke si at det er enkelt, heller utfordrende..og samtidig er det jo enkelt fordi det er min datter og jeg kjenner henne. Hun er et rolig barn, men har episoder hvor hun ikke kan og vil sitte stille 😂

Anonymkode: 8078c...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her stemmer det i den forstand at guttene er høy og lavt hele dagen og aktivitetsnivået generelt er veldig mye høyere enn hos jentene. Jentene er derimot mye staere og kan slå seg mye mer vrang enn guttene om det er noe. Som babyer og småbarn var det absolutt mindre hektisk med jenter.

Anonymkode: 06df4...f57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har bare erfaring som jentemamma, men tror også det kommer an på personlighet som flere nevner her.

Jenta mi er nå 4 og jeg vil si at vår hverdag er bedagelig og forutsigbar. Hun er selvstendig av seg, i den form av at jeg ikke trenger å være bekymret dersom jeg tar meg en dusj midt på dagen. Hun vet hva hun kan gjøre, og hva hun ikke kan. Mao, jeg trenger ikke bekymre meg for at hun står å tusjer på vegger eller lurer seg til godteskapet med en gang jeg går på badet. 

Jeg kan trygt ta en liten blund uten bekymring for hva hun vil finne på. Selvsagt er hun ei aktiv jente, og vi er stort sett ute å leker/sykler, drar på turer sammen - energien er der hele dagen. Min opplevelse som jentemamma er veldig fin. Kan også nevnes at hun skader seg og slår seg lite, i form av at hun er forsiktig og kalkulerer risikoer godt. Dette kan dog også være personlighet. 

Jeg opplever at det er enkelt å nå inn til henne ved kommunikasjon - så lenge hun får en god forklaring på hvorfor hun ikke kan gjøre som hun vil bestandig, eller hvorfor ting er slik det er, så blir dette stort sett akseptert. Kan nevnes at vi har hatt våre kamper, og særlig i 3årsalderen ble det noen ubehagelige øyeblikk ut av butikken fordi hun ikke fikk godteriet hun ønsket seg, men hun har nå skjønt at mamma ikke gir tomme trusler - og dette ga hverdagen vår ny betydning :) 

Anonymkode: eb18d...c77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av begge. Frem til 6 årsalderen har det vært ganske likt. Jenta mi er ekstremt aktiv og med et enormt temperament. Den største forskjellen er egentlig ikke mellom mine to det er ganske likt å være mamma til de to.  Men en stor forskjell er st jenter i flokk er langt roligere enn gutter. Å ha en guttegjeng på terassen er noe enormt bråk, det samme med bursdagene. Jenta mi kunne godt herja med guttene på den måten men ingen av hennes venniner gjør det så det er roligere å ha de på besøk og i selskaper. 

Etter hvert kommer jo alt jentedramaet da så det er vel bare stille før stormen tenker jeg. 

Anonymkode: 6f49f...215

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 jenter, og de er så ulike som man kan få det. Eldste er aktiv, det må skje noe hele tiden. Humøret kan gå fra himmel til helvete på noen sekunder. Hun er sta og viljesterk. Yngste er mye mer bedagelig, kan sitte i ro og leke lenge, for det meste bild og medgjørlig. 

Anonymkode: ac76d...367

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, ja, det tror jeg! Har bare gutter jeg. Nå tenker jeg på aktivitetsnivå, uro og konsentrasjon (muligens?). Ingen tvil om at jenter kan være utfordrende også. 

Da eldste feiret 8-årsdag inviterte vi både jenter og gutter fra klassen for første gang. Jeg tuller ikke når jeg sier at ALLE guttene hoppet rundt som villbjørner hele bursdagen, mens jentene satt stille og rolig på stolene når det var forventet. De er selvfølgelig med å leker med full guffe når det var tid for det, men det var som to forskjellige verdener. Jentene satt på den ene siden av bordet og snakket rolig sammen, mens guttene hoppet vilt rundt på andre siden av bordet. Helt merkelig å se på. 

Anonymkode: a0f85...381

• Liker 3
Skrevet

Det er mulig guttene mine bråker mer enn søstra si, men bedre meg så mye mer drama med frøkna 🤣

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Tja, vitnet en jente som kjørte sykkelen i moren sin gjentatte mens hun hylte «Du er dum! Jeg vil ha is! Du er duuuuuuuuum!»

Jeg gikk med sønnen min som gikk rolig og smilende med meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye mer drama med jenta enn med guttene her i huset. Så det der er nok meget individuelt. 

Anonymkode: ace2c...2e4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at personlighet spiller inn også. Tror jeg bare har et bilde av at tilværelsen med døtre er enklere på noen områder. 

Ts

Min erfaring er at jenter, som kjent, kan lage trøbbel av langt flere småting enn hva gutter pleier. 

Anonymkode: 5c26e...ab2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gutten min er mye roligere enn jenta mi.

Anonymkode: 9465a...bc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...