AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Er det noen her som har tatt slike tester som kan fortelle litt om det? Har dere funnet slektninger, dvs halvsøsken og andre tanter/onkler som også har testet seg? Hvor seriøst er dette og hvilken er best/å anbefale? Vurderer veldig å ta en slik test men har ikke lyst til å bruke 700 kr dersom det bare er humbug. Anonymkode: 437f1...5b8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Man kan jo ikke vite 100 % om det er humbug eller ei, tok test for noen måneder siden. Brukte MyHeritage. Kommer stadig slekt opp i mailen min, men det er sort sett bare 4-5-6 menninger mend 0,5% delt DNA. Anonymkode: cb681...5e1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan jo ikke vite 100 % om det er humbug eller ei, tok test for noen måneder siden. Brukte MyHeritage. Kommer stadig slekt opp i mailen min, men det er sort sett bare 4-5-6 menninger mend 0,5% delt DNA. Anonymkode: cb681...5e1 Får du navn og lignende på de? Anonymkode: 437f1...5b8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan jo ikke vite 100 % om det er humbug eller ei, tok test for noen måneder siden. Brukte MyHeritage. Kommer stadig slekt opp i mailen min, men det er sort sett bare 4-5-6 menninger mend 0,5% delt DNA. Anonymkode: cb681...5e1 Har mange i slekten min som har tatt den fra MyHeritage, og de har i alle fall dukket opp på min profil... Så helt humbug er det nok ikke. Den etnisitetsanalysen er nok litt mer usikker. En bruker tross alt DNA for å finne ut av hvem som er i slekt med hverandre. Anonymkode: be691...def
Djungelvrål Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 (endret) feilpost Endret 13. april 2019 av SupaWoman
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Har mange i slekten min som har tatt den fra MyHeritage, og de har i alle fall dukket opp på min profil... Så helt humbug er det nok ikke. Den etnisitetsanalysen er nok litt mer usikker. En bruker tross alt DNA for å finne ut av hvem som er i slekt med hverandre. Anonymkode: be691...def Hvilke opplysninger får du om slekt som har tatt testen? Navn, alder og sted? Anonymkode: 437f1...5b8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 Jeg har bare funnet tre, fire, femmenninger + folk lenger ut i slekta. Men ingen nærmere. Anonymkode: dec51...a37
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke opplysninger får du om slekt som har tatt testen? Navn, alder og sted? Anonymkode: 437f1...5b8 Får alder, navn og sted ja. Kontaktet en jeg hadde 2% delt dna med men vi hadde ingen felles kjente slektninger så jeg vet ikke om det er fra mors eller farssiden. Anonymkode: cb681...5e1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare funnet tre, fire, femmenninger + folk lenger ut i slekta. Men ingen nærmere. Anonymkode: dec51...a37 sikkert pga retten til personvern? Anonymkode: 028a5...a63
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 Har tatt Ancestry DNA. Har funnet mange slektninger - mest «norsk-amerikanere». Ikke funnet noen overraskende halvsøsken🤣 Anonymkode: 1ead5...65c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 Har tatt MyHeritage DNA. Søskenbarn av meg tok også. Det kom opp som treff. Eller mest lenger ut i slekta. Det er jo tross alt begrenset hvor mange nære slektninger man har. Men ingen overraskelser, enda. Får ukentlig Mail om treff enda, ett år siden eller noe siden jeg tok testen. Etnisitet virker til å stemme relativt bra. Anonymkode: 526a4...ee2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tatt MyHeritage DNA. Søskenbarn av meg tok også. Det kom opp som treff. Eller mest lenger ut i slekta. Det er jo tross alt begrenset hvor mange nære slektninger man har. Men ingen overraskelser, enda. Får ukentlig Mail om treff enda, ett år siden eller noe siden jeg tok testen. Etnisitet virker til å stemme relativt bra. Anonymkode: 526a4...ee2 Hvor mange prosenter DNA deler søskenbarn? Anonymkode: cb681...5e1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 Noen finner jo ut at søsken bare er halvsøsken og at far ikke er far. Så man bør nok tenke seg litt om. Anonymkode: fefd3...6cd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #14 Skrevet 16. april 2019 Jeg tror det er humbug. Har testet meg og dattern min, og treffene på datteren min er bare rør hvertfall. Jeg er 99% skandinavisk, så hun burde være 50% skandivavisk ca. Men er 30%. Resten på begge var engelsk. Men mannen har mange kjente etnisiteter i sine oldeforeldre, som ikke kommer fram i det hele tatt. Greit nok, kanskje det er en bitteliten del, men hun burde uansett hatt en mye større andel skandinavisk siden man arver 50% fra hver forelder. Anonymkode: dec51...a37
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #15 Skrevet 16. april 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er humbug. Har testet meg og dattern min, og treffene på datteren min er bare rør hvertfall. Jeg er 99% skandinavisk, så hun burde være 50% skandivavisk ca. Men er 30%. Resten på begge var engelsk. Men mannen har mange kjente etnisiteter i sine oldeforeldre, som ikke kommer fram i det hele tatt. Greit nok, kanskje det er en bitteliten del, men hun burde uansett hatt en mye større andel skandinavisk siden man arver 50% fra hver forelder. Anonymkode: dec51...a37 Det er ikke så enkelt. Det er forskjell på hvor mye du «gir» fra deg. Har du flere barn kan det godt hende det slår ut mer skandinavisk på dem. Det er like riktig. Foreldre gir «fra» seg ulike deler etnisitet til sine barn. Så datteren din kan faktisk ha større andel engelsk etnisitet enn deg.Det ligger forklaring om du googler, bedre enn jeg gjør her. My heritage har vist seg 100 % riktig for meg. Jeg er født og bor i Norge, men navnet mitt er fra et annet land. Hadde det vært humbug hadde testen vist etnisitet fra Norge el fra der navnet mitt kommer fra. Det gjorde den ikke. Den viste derimot min biologiske etnisitet som ingen andre kunne visst om. Senere tok min halvsøster testen. Hun har hel-norsk navn. Ingen forbindelse til meg. Vi fikk treff som halv søstre. Så MyHeritage er absolutt troverdig. Anonymkode: 6d7e0...b44
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #16 Skrevet 16. april 2019 På 14.4.2019 den 2.21, AnonymBruker skrev: Hvor mange prosenter DNA deler søskenbarn? Anonymkode: cb681...5e1 Rundt 10 tror jeg?? Jeg deler 49,9 med min mor og 30,8 % DNA med min halvsøster. Anonymkode: 6d7e0...b44
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #17 Skrevet 16. april 2019 På 13.4.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev: sikkert pga retten til personvern? Anonymkode: 028a5...a63 En kan velge selv om en vil at andre skal få deg opp som treff ig im du vil ha opp andre som treff. Godtar du dette, får du beskjed om alle matcher enten det er ukjent far/barn eller en 4-6menning. Anonymkode: 6d7e0...b44
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #18 Skrevet 16. april 2019 På 13.4.2019 den 22.09, AnonymBruker skrev: Hvilke opplysninger får du om slekt som har tatt testen? Navn, alder og sted? Anonymkode: 437f1...5b8 Man får navn, ca alder, land og DNA treff. Og mulighet til og sende personlig melding og i tillegg kjøpe adgang hvis vedkommende har laget slektstre. Anonymkode: 6d7e0...b44
AnonymBruker Skrevet 16. april 2019 #19 Skrevet 16. april 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er humbug. Har testet meg og dattern min, og treffene på datteren min er bare rør hvertfall. Jeg er 99% skandinavisk, så hun burde være 50% skandivavisk ca. Men er 30%. Resten på begge var engelsk. Men mannen har mange kjente etnisiteter i sine oldeforeldre, som ikke kommer fram i det hele tatt. Greit nok, kanskje det er en bitteliten del, men hun burde uansett hatt en mye større andel skandinavisk siden man arver 50% fra hver forelder. Anonymkode: dec51...a37 Det er ikke eksakt vitenskap, men det er ikke humbug. For det første så arver man ikke etnisitet fra foreldrene i forutsigbare prosenter, og for det andre så er Europa lite, og det er vanskelig å stedfeste etnisk tilhørighet med 100% sikkerhet. Jeg og broren min tok testen. Norske foreldre, men skotsk og tysk bestefar. Vi fikk ca lik prosent på skandinavisk, men den skotske og tyske delen regnet de ulikt med ulike prosenter for britiske øyer og Vest-Europa. Hadde vært mer overrasket om det dukket opp noe veldig fjernt fra Asia eller Afrika. Ellers får vi slekttreff fra hele verden. Nærmeste er tremenninger, bortsett fra at de kalkulerte slektsforholdet mellom meg og broren min korrekt. Anonymkode: 82d44...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2019 #20 Skrevet 17. april 2019 Det er nok Ikke humbug. Du betaler faktisk for at de skal bruke ditt DNA i forskning og andre områder du ikke har noe kontroll på. Personlig info og DNA materiale, er det nye innen måter å tjene store penger. Det du får igjen, står på ingen måte i stil til hva de selv får. Anonymkode: bccfc...38c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå