Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #1 Del Skrevet 20. april 2005 Hei Har akkuratt begynt et fadderskap med en familie. Burde vel sende et brev, men hva skriver man om da? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Hva kan man gi i gave, noen som har et kreativt forslag til en jente? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 20. april 2005 #2 Del Skrevet 20. april 2005 En gave skal helst være til alle barna, sett med tegnesaker er et bra eksempel. Hva du skal skrive om? Vel hva med litt om deg, og familien din. Litt om Norge. Husk å ikke legge ved bilde at det store fine huset og sånt, for det tar de som om du ser ned på de! Det stod i allefall i i velkommenbrevet jeg fikk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. april 2005 #3 Del Skrevet 20. april 2005 Hva kan man gi i gave' date=' noen som har et kreativt forslag til en jente?[/quote'] En kjole, pyntesaker til håret, speil, litt fine blyanter, liten sekk, søte sokker, undertøy, skrivebøker med morsomt omslag. De vil være takknemlig for det de får. Prøv å sette deg i deres situasjon....lite penger og lite vareutvalg. Skriv litt om deg selv....hvordan du bor....litt om landet vårt osv. Legg gjerne ved noen bilder og postkort...og skriv bakpå hva det er bilde av (hvis det f.eks. er bilde av en bygning med snø...så ikke skriv "hus med snø", men forklar litt rundt det....hvor mye snø bruker det f.eks. å være i løpet av en vinter. At det f.eks. kan være minus 18 grader om vinteren gir liten forståelse for de som bor i land med middel tempratur på + 25, men hvis man forklarer det med at det er like kaldt som i en fryser så har de lettere for å forstå. Har du ikke bilder og postkort å sende...så kan du klippe ut bilder fra blader. Og husk....det som virker trivielt for deg kan være av interesse for dem å lese om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. april 2005 #4 Del Skrevet 20. april 2005 Husk å ikke legge ved bilde at det store fine huset og sånt' date=' for det tar de som om du ser ned på de! Det stod i allefall i i velkommenbrevet jeg fikk..[/quote'] Jamen de vet jo hvordan vi bor....de har sett det i bøker på skolen og på tv i landsbyens kafe. De vet at vi har det mye bedre enn dem materielt sett...og at det er derfor vi kan hjelpe dem økonomisk. Unnskyld, men der tror jeg Plan er helt på "jordet". :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 20. april 2005 #5 Del Skrevet 20. april 2005 At det f.eks. kan være minus 18 grader om vinteren gir liten forståelse for de som bor i land med middel tempratur på + 25' date=' men hvis man forklarer det med at det er like kaldt som i en[b'] fryser så har de lettere for å forstå. eeeh, tror kanskje ikke at en fryser er noe som alle der nede har så veldig god kjennskap til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #6 Del Skrevet 20. april 2005 Vi er fadder til ei jente via Sos Barnebyer, og også i vårt velkomstbrev stod det at vi ikke burde sende bilder av hus og hytte. De har vel kanskje dårlig erfaring med dette da. Vi sender klistremerker, glansbilder, hårklemmer, osv sammen med brev. Til bursdag og jul sender vi klær og en liten ting til, men har blitt anbefalt å sende det som "brev" og ikke pakke. Alt har kommet frem, men det spørs jo litt på hvilket land barnet bor i. Vi har også blitt oppfordret til å huske på eventuelle biologiske søsken. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. april 2005 #7 Del Skrevet 20. april 2005 eeeh' date=' tror kanskje ikke at en fryser er noe som alle der nede har så veldig god kjennskap til... [/quote'] Å joda...er bare vi i vesten som ikke tror de har peiling på noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. april 2005 #8 Del Skrevet 20. april 2005 Vi er fadder til ei jente via Sos Barnebyer' date=' og også i vårt velkomstbrev stod det at vi ikke burde sende bilder av hus og hytte. De har vel kanskje dårlig erfaring med dette da.[/quote'] Oki, jeg betviler jo ikke at dere har fått beskjed om det, men jeg kan ikke forstå at det skal tro vi ser ned på dem selv om vi har det bedre materielt. Det vi imidlertid har opplevd noen ganger i land i den tredje verden, er at de har trodd vi er utømmelige når det gjelder penger. Første gang vi hadde en samtale om det økonomiske nivået i Norge, var i en fattig landsby i Kenya. I et forsøk på å få dem til å forstå at vi ikke hadde grenseløst med penger, så ga vi noen eksempler på kostnadsnivået i Norge overført til deres valuta. Og hva skjedde??...joda...det tolket de dithen at vi var så rike at vi godt kunne avse litt mer. Vi lyktes altså ikke med det. Uansett blir de glade for alt som de får. Mammaene i familiene vil garantert bli glade for duker til heimen. Hehe...jeg har blitt kvitt mange glorete duker på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seroxata Skrevet 20. april 2005 #9 Del Skrevet 20. april 2005 Har fadderban i Peru, hatt det i noen år nå.. er utrolig morro å følge med på han vokse opp! Er egentlig bare til å slå seg litt løs i brevene.. jeg pleier å skrive hva jeg og familien min har gjort den siste tida, forteller han litt om livet her i norge, og spør hvordan det går med han og familien hans... Tjihi, en gang sendte han meg et søtt brev som var formet som et hjerte, med lukt på men har du vært inne på www.plannorge.no?? Det går jo ann å kjøpe gaver du kan sende derifra, mange gode tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #10 Del Skrevet 20. april 2005 Jeg skjønte det brevet fra, i mitt tilfelle, SOS Barnebyer sånn at hvis vi sender bilde av huset, bilen, båten, hytta osv, så vil kanskje barnet bli skuffet over at de bare får en fotball i gave, for det er lett for de små å drømme stort når de oppfatter det som at fadderen lever i uendelig rikdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 20. april 2005 #11 Del Skrevet 20. april 2005 Vi er Plan Fadder for ei nydelig lita jente på Haiiti. Men vi har da aldri fått brev om at vi ikke kunne sende bilde av huset eller noe :klø: Pleier å skrive litt om hvordan vi har det! Har jo en gutt på akkurat samme alder. Sender gaver som hårstrikk, små leker,speil og slikt som små jenter liker! Har masse bilder av henne og moren hennes, pluss fine tegninger og hilsner! Synes det er kjempekoselig! Får også lov til å overstige vektgrensen på pakker om man sender ned en fotball og en pumpe, så det tenkte jeg å gjøre neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. april 2005 #12 Del Skrevet 20. april 2005 Jeg skjønte det brevet fra' date=' i mitt tilfelle, SOS Barnebyer sånn at hvis vi sender bilde av huset, bilen, båten, hytta osv, så vil kanskje barnet bli skuffet over at de bare får en fotball i gave, for det er lett for de små å drømme stort når de oppfatter det som at fadderen lever i uendelig rikdom.[/quote'] Oki...da skjønner jeg litt bedre. Men jeg vil nå anbefale å ta situasjonsbilder hvor deler av huset er med da....så får de på en måte litt forhold til dere ved at de også får se i hvilke omgivelser dere lever i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #13 Del Skrevet 21. april 2005 Nå har Plan samarbeide med en butikk på nett. Det er på Plan sine hjemmesider. Der har de plukket ut gaver til de orskjellige aldersgrupper. Dette gjorde de for å gjøre det enklere og for at det er gaver innenfor vektgrensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #14 Del Skrevet 21. april 2005 Har SOS-barn i Sør Amerika og i brevet jeg fikk ble det sagt man heller skulle gi penger til ungene til jul og bursdag - de blir satt inn på konto til ungen og blir kjempefin å ha som startkapital når han/hun blir stor. Sto at barnebymoren kjøpte passende gave til bursdag og jul. Da får ungen noe som den ønsker seg/trenger og det blir ikke forskjell på ungene (at noen blir lesset ned av gaver av fadderene og noen får ingenting). Og så sto det at pakker ofte må fortolles og derfor fort kan bli veldig dyre for barnebyen å hente, men at man kunne sende småting i brev. Rart man har fått ulike beskjeder fra samme organisasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå