Gå til innhold

Når sluttet du med industrimat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her og ønsker å kutte ut industrimat. Det er noe som ikke stemmer at jeg har blitt lurt i en felle der jeg kjøper industriellmat når jeg skal lage middag.

Anonymkode: e5157...928

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vanskelig om du ikke skal flytte ut i skogen og leve utelukkende på det du samler og fanger. Og det er noe som blir enda vanskeligere enn det høres ut. Hvilken felle er det du tenker på? Informasjon om produktet skal stå på emballasjen.

Anonymkode: 5df5d...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet tvert med hel- og halvfabrikata i 1999. Dvs alt av frossen- og posemat, buljongterninger, ferdigsaus på glass osv.

Bruker imidlertid selvsagt stadig ost, smør, kjøtt- og fiskepålegg, hermetiske kikerter og tomater, og feks frosne erter. Men ikke prosesserte ferdigretter med mye tilsetningsstoffer. Koker egen kraft og lager ellers mat fra bunnen av rene råvarer, samt baker alt av brød og kaker selv. Deilig - og man lærer seg hva smak er, og hvordan man skaper og balanserer smaker i en rett.

Anonymkode: 62621...029

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet tvert med hel- og halvfabrikata i 1999. Dvs alt av frossen- og posemat, buljongterninger, ferdigsaus på glass osv.

Bruker imidlertid selvsagt stadig ost, smør, kjøtt- og fiskepålegg, hermetiske kikerter og tomater, og feks frosne erter. Men ikke prosesserte ferdigretter med mye tilsetningsstoffer. Koker egen kraft og lager ellers mat fra bunnen av rene råvarer, samt baker alt av brød og kaker selv. Deilig - og man lærer seg hva smak er, og hvordan man skaper og balanserer smaker i en rett.

Du må ha mye tid til overs? 

Jeg har ikke tid til å bruke mer enn maks 30 minutter på middagen midt i uka. Kun i ferier og innimellom i helgene rekker jeg å lage mat fra bunnen av. Ikke i en stressende hverdag, da har vi ikke sjans.

Anonymkode: 435d2...5af

• Liker 3
Skrevet

Vel, da måtte jeg ha hatt en egen bondegård, og en egen fiskebåt og noen til å sank bær og nøtter. Det er rett og slett ikke mulig. 

Men det går an å være litt kritisk. Kjøpe mye frukt og grønt, og handle i ferskvaren. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk, det er sånn jeg kommer til å gjøre det fremover. Det er det som er livet og ekte glede. Det er det som jeg vil definere som et virkelig hjem. Et hjem der man skaper det særegne, og er kreative. 

• Liker 3
Skrevet

Vi rekker ikke alltid å lage alt selv, så det hender vi kjøper frossenpizza og diverse halvfabrikata, men vi prøver i den grad det er praktisk mulig å lage våre egen mat. Det er sinnsykt tidkrevende da. Jeg føler meg ikke fristet til å jobber redusert for å kunne tilby ungene den optimale maten. Det gjør ikke mannen min heller, så da gjør vi så godt vi kan og så får det være bra nok.

AnonymBruker
Skrevet

Det fine med vår tid er at vi kan velge selv hvor langt fra bunnen vi vil lage maten vår. Råvarer fra alle verdenshjørner er tilgjengelig hele året, og selv et gjennomsnittlig kjøkken har nå tilstrekkelig utstyr til at en amatør kan lage det meste.

Det dumme er at vi ofte føler et press om å gjøre mer ut av det enn vi trenger, det som er realistisk, det som er økonomisk, det som gjør noen ernæringsmessig forskjell, samtidig som mat blir en salderingspost, noe som skal gå fort unna og ikke ta opp for mye tankevirksomhet.

• Liker 3
Skrevet

Det høres så fint og flott ut og har du råd til å være hjemmeværende har du all verdens tid til å lage mat fra bunnen av.  Men er vel ikke så mange som har en mann som tjener en mill ++ i året.   Svært få er gjemmeværende idag og vi tyr dermed til lettere løsninger, ellers hadde det jo ikke gått. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et hjem er alt, og vite det er noen som skaper noe i hjemmet er det tryggeste og viktigste unge mennesker får oppleve. 

• Liker 1
Skrevet

Det å slutte med alt som er industrimat ser ikke jeg på som mulig. Jeg spiser sjeldent helfabrikata og prøver å spise minst mulig halvfabrikata, men noe halvfabrikata blir det jo.

Jeg lager for eksempel ikke kraft selv, pasta, kjøttpålegg osv selv. Det har jeg ikke plass eller utstyr til, men prøver å lage det meste selv. Man kan lage ganske mye enkelt selv så jeg ser ikke poenget med å kjøpe kjip mat om jeg ikke har det ekstremt travelt i en periode.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at folk lar seg lure litt jeg, for det er ikke noe som "ekte" og "naturlig". Ta f.eks epler. Det blir brukt gjødsel når de dyrkes, det blir brukt insektsmidler og de vokses før de ender i butikken. Det gjelder nesten all frukt og grønt. 

Så har du kjøtt. Ingenting ekte eller naturlig her heller. Mye det samme som med eplene, og dyra blir foret opp med kraftfor. Det samme med fisk. Kjøtt (noe og fisk) kommer også fra dyr som har blitt avlet på. De er ikke "naturlige". 

Havet er fullt av plast og jorda utsettes for forurensning. Ingenting er rent, og ingenting er naturlig. Men vi lever bare lengre og lengre, så om man spiser litt posesuppe i ny og ned finnes ikke det farlig. Det er mer farlig at mor og far stresser rundt maten. 

Endret av Sozo
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha mye tid til overs? 

Jeg har ikke tid til å bruke mer enn maks 30 minutter på middagen midt i uka. Kun i ferier og innimellom i helgene rekker jeg å lage mat fra bunnen av. Ikke i en stressende hverdag, da har vi ikke sjans.

Anonymkode: 435d2...5af

Bruker ikke mer enn 30 min på hverdagsmiddager jeg heller, fra bunnen. Hvordan jeg gjør det får akkurat du dessverre aldri vite.

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et hjem er alt, og vite det er noen som skaper noe i hjemmet er det tryggeste og viktigste unge mennesker får oppleve. 

Tror ikke barn blir spesielt utrygge av at de får "industrimat" 

Hva mener du med at du føler deg litt i en felle?? Kanskje du burde sjekket ut noen av de selvbergingsgruppene? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Informasjon om produktet skal stå på emballasjen.

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Anonymkode: 4b426...06a

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Sozo skrev:

Jeg tenker at folk lar seg lure litt jeg, for det er ikke noe som "ekte" og "naturlig". Ta f.eks epler. Det blir brukt gjødsel når de dyrkes, det blir brukt insektsmidler og de vokses før de ender i butikken. Det gjelder nesten all frukt og grønt. 

Så har du kjøtt. Ingenting ekte eller naturlig her heller. Mye det samme som med eplene, og dyra blir foret opp med kraftfor. Det samme med fisk. Kjøtt (noe og fisk) kommer også fra dyr som har blitt avlet på. De er ikke "naturlige". 

Havet er fullt av plast og jorda utsettes for forurensning. Ingenting er rent, og ingenting er naturlig. Men vi lever bare lengre og lengre, så om man spiser litt posesuppe i ny og ned finnes ikke det farlig. Det er mer farlig at mor og far stresser rundt maten. 

Ja dette var jo innsiktsfullt.

Jeg kjøper linefanget villfisk, gjerne bærekraftig bifangst som feks lysing, smørflyndre, skatevinge osv, Den har funnet maten sin helt selv, og er hverken vokset eller fôret opp på kraftfôr.

Og nå handlet nå ikke tråden om at alt skulle være rent og naturlig, hva i alle verdens dager det skulle betydd, men om å slutte med industrimat. Det er veldig enkelt, faktisk. Bare til å gå over til å kjøpe friske grønnsaker og frukt, gjerne i sesong, fersk bærekraftig villfisk, og forsvarlig produsert kjøtt, egg og meieriprodukter (jeg foretrekker økologisk).

Og selvsagt er det brukt gjødsel i jordbruket. Det har man brukt i en eller annen form så lenge jordbruk har eksistert. Det er eh helt annen diskusjon.

Det irriterer meg at slike tråder alltid ender med ironiserende kommentarer om ¨å melke kua selv, kinne smør og etterpå slakte den for kjøttet, hahaha, lzm. Alt eller ingenting, og vi kan like gjerne gå tilbake til fiskepinnene. Det går an å bruke sunn fornuft her, og ja - rett og slett tenke litt selv.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette var jo innsiktsfullt.

Jeg kjøper linefanget villfisk, gjerne bærekraftig bifangst som feks lysing, smørflyndre, skatevinge osv, Den har funnet maten sin helt selv, og er hverken vokset eller fôret opp på kraftfôr.

Og nå handlet nå ikke tråden om at alt skulle være rent og naturlig, hva i alle verdens dager det skulle betydd, men om å slutte med industrimat. Det er veldig enkelt, faktisk. Bare til å gå over til å kjøpe friske grønnsaker og frukt, gjerne i sesong, fersk bærekraftig villfisk, og forsvarlig produsert kjøtt, egg og meieriprodukter (jeg foretrekker økologisk).

Og selvsagt er det brukt gjødsel i jordbruket. Det har man brukt i en eller annen form så lenge jordbruk har eksistert. Det er eh helt annen diskusjon.

Det irriterer meg at slike tråder alltid ender med ironiserende kommentarer om ¨å melke kua selv, kinne smør og etterpå slakte den for kjøttet, hahaha, lzm. Alt eller ingenting, og vi kan like gjerne gå tilbake til fiskepinnene. Det går an å bruke sunn fornuft her, og ja - rett og slett tenke litt selv.

Diskutere med en AB som innleder med å være nedlatende, for å så skryte hemningsløst av seg selv. Det trur jeg faktisk ikke jeg orker. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner.

"Informasjon om produktet står på emballasjen" ville vært en sannhet med modifikasjoner. Forbeholdet ligger i "skal stå". Det er ikke alltid informasjonen er komplett, eller komplett forståelig, eller endog relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Informasjon om produktet står på emballasjen" ville vært en sannhet med modifikasjoner. Forbeholdet ligger i "skal stå". Det er ikke alltid informasjonen er komplett, eller komplett forståelig, eller endog relevant. 

Det er masse maten vår inneholder som ikke trenger å stå på emballasjen. Voksing av selve produktet eller innsiden av emballasjen, pudring av innsiden av emballasjen og stivelse som skal hindre synlig blodvann på kjøttet er tre eksempler, men det finnes mange flere. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

takk, det er sånn jeg kommer til å gjøre det fremover. Det er det som er livet og ekte glede. Det er det som jeg vil definere som et virkelig hjem. Et hjem der man skaper det særegne, og er kreative. 

Da definerer vi et virkelig hjem ganske forskjellig 😉 

Anonymkode: d12f2...e46

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...