Gå til innhold

Overgang til lavkarbo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan opplevde dere overgangen til lavkarbo? Hvilke symptomer fikk dere i overgangsfasen og hvor lang tid gikk det før det gikk over? 

Anonymkode: 8f81e...8e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hodepine, men den pleier å gå over etter et par dager. 

Anonymkode: 62bf5...75a

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan opplevde dere overgangen til lavkarbo? Hvilke symptomer fikk dere i overgangsfasen og hvor lang tid gikk det før det gikk over? 

Helt uproblematisk. Ingen symptomer, ingen overgangsfase, ingenting som gikk over. Skal du spise ketogent, må du passe på å få i deg mer salt og vann og fett, ellers blir du dårlig. Det finnes heller ingen legitim grunn til å spise ketogent, bortsett fra at det kan hjelpe enkelte som har epilepsi.

Anonymkode: 96c25...90a

AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på hva nyere forskning viser om lavkarbo og hjerteproblematikk. Ville IKKE tatt sjansen

Anonymkode: 5cd05...19a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på hva nyere forskning viser om lavkarbo og hjerteproblematikk. Ville IKKE tatt sjansen

Anonymkode: 5cd05...19a

.. på å utsette overgangen til lavkarbo? Helt enig. :Nikke: Nyere forskning viser at karbohydrater og for mye omega-6 i forhold til omega-3 øker risikoen for hjertesykdom, ikke fett som de tidligere antok. Korn og mange planteoljer har mye omega-6. Vi trenger omega-6, men omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Man tror at det idéelle forholdet er noe sånt som 1 del omega-3 til 2 deler omega-6. De fleste nordmenn får i seg ca 40 ganger mer omega-6 enn omega-3!

Lavkarbo forbedrer "kolesterol"-profilen. Kolesterol er i hermetegn fordi det vi måler er faktisk ikke kolesterol, men cellene som frakter kolesterolet rundt i kroppen. Jo mindre, jo dårligere er de for oss. HDL er de største. HDL er bra. LDL er både bra og dårlig, og vi har i nyere tid funnet ut at vi må dele denne gruppen. De store LDLene er bra og de små er ikke bra. Dessuten har vi også noe som heter triglyserider som har en veldig stor effekt på hjertehelsen vår. Triglyseridene vil man ha så lave som mulig. Jo mer karbohydrater du spiser, jo høyere triglyserider får du. 

Til TS: De første dagene hadde jeg ingen energi til tross for at jeg var god og mett. Kroppen var jo ikke noen god fettforbrenner enda. Den var vant til å jobbe på sukker. Jeg fikk også hodepine, fordi jeg ikke visste at man må spise ekstra salt i overgangsfasen. Man mister litt salter i overgangsfasen fordi kroppen kvitter seg med overskuddsvann (vanligvis 1-3 liter) og sammen med dette vannet forsvinner også salter. 

Trening var hardt de første 3-4 ukene, men jeg holdt ut og presset meg litt, men ikke så altfor mye. Plutselig en dag hadde jeg mye mer energi og kroppen hadde tydeligvis lært seg å bruke fett som hovedenergikilde. 

Det er absolutt verdt å gå over til lavkarbo. Jeg er mye sunnere og føler meg utrolig mye bedre!

Anonymkode: 62426...e81

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en form for sammentrekninger og stivhet i leggene og armene. Jeg synes det er forferdelig ubehagelig og blir bekymret. Det føles nesten som delvis lammelse. Har noen andre vært borti tilsvarende? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...