Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du har fått innvilget ufør, men avslag på ung ufør skal du vite at du har rett på fri rettshjelp.

kontakt advokat, og send klage. Det finnes advokater som har spesialisert seg på dette. Du betaler bare en liten egenandel, litt over tusenlappen, men ikke før lenge etter at saken er avsluttet, så ikke stress med det. Bare pass på at du får sendt klagen før de 6 ukene er gått.

Nav gjør sport i å avslå ung ufør i håp om at klienten ikke skal klage, og vedtaket dermed blir endelig. Det gjorde de med meg også. Enda saken min var ganske klar og utprøvd på overtid for å si det mildt.

Nav hadde også gjemt en haug med papirer som ikke var tatt med i saksbehandlingen. Dette fikk advokaten tak i da han fikk fullmakt til saken min.

Vil anbefale dette advokatfirmaet. Han ene advokaten deres hjalp meg veldig godt. 

https://advokat-egeland.no/

Anonymkode: f8c3c...ba1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan forresten nevne at de er landsdekkende. De kan også hjelpe deg med å hente inn nye opplysninger, evt. Ta tester som NAVs leger ikke kan overprøve.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan forresten nevne at de er landsdekkende. De kan også hjelpe deg med å hente inn nye opplysninger, evt. Ta tester som NAVs leger ikke kan overprøve.

Klikket litt for fort på poste knappen der. Mente ikke at advokatene tar testene altså, men de kjenner lovverket, og kan anbefale deg tester hvis de finner det hensiktsmessig. De vil i så fall nevne det for deg.

I mitt tilfelle ba de meg ta en prat med legen for henvisning til nevropsykolog. Da snudde nav, og innvilget klagen min.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg vil det være en ren formalitet når uføre er innvilget da Nav allerede har konstatert at jeg oppfyller kriteriene for tillegget. Jeg ble syk før fylte 26 år og har bare minstesats på AAP. 

Anonymkode: 0e55e...46f

Men ikke på aap? 

Anonymkode: 3a761...237

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar til alle dere ❤️

Til deg over. Rakk du å få time hos nevrolog og alt dette på 6 ukene du hadde på å klage? Det virker som at det er mange som får dette innvilget når de blander inn advokat. Tusen takk for tipsene, jeg skal sjekke ut den siden 😊

Det er så mange forskjellige meninger her at jeg bare blir mer usikker på om jeg burde klage på dette.  Men greia er at jeg har fått arbeidsavklaringspenger men avslag på ung uføre. Mener du at jeg som student fortsatt kan ha krav på ung uføre tillegg? Finner ikke noe om akkurat dette noen sted. 

Anonymkode: 21afa...f59

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg vil det være en ren formalitet når uføre er innvilget da Nav allerede har konstatert at jeg oppfyller kriteriene for tillegget. Jeg ble syk før fylte 26 år og har bare minstesats på AAP. 

Hvis de mener du fyller kriteriene,så hadde du fått det på aap også. Og det et ikke nav lokalt som tar denne avgjørelsen,så du tar nok gleden på forskudd. Og det er mye mere som spiller inn enn alder og sats

Anonymkode: dfc17...e80

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg over. Rakk du å få time hos nevrolog og alt dette på 6 ukene du hadde på å klage? Det virker som at det er mange som får dette innvilget når de blander inn advokat. Tusen takk for tipsene, jeg skal sjekke ut den siden 😊

Det er så mange forskjellige meninger her at jeg bare blir mer usikker på om jeg burde klage på dette.  Men greia er at jeg har fått arbeidsavklaringspenger men avslag på ung uføre. Mener du at jeg som student fortsatt kan ha krav på ung uføre tillegg? Finner ikke noe om akkurat dette noen sted. 

At du er student vil tale mot din fordel. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokaten ba om utsettelse da han sendte inn klagen. Klagen måtte fremdeles sendes inn før de 6 ukene, men når den først er sendt inn, kan du få tid til å hente inn ny dokumentasjon, om nødvendig.

Jeg kan ikke si noe om din sak, da jeg hverken kjenner til din diagnose, situasjon, eller lovverk. Det blir opp til advokat, lege og psykologer å gi deg disse svarene.

Jeg rakk aldri å komme inn til undersøkelsen nei. Nav gadd ikke mer da jeg blandet inn advokat, men de tok seg god tid til å behandle saken. Så det kan fint ta alt fra uker til mange måneder før du får svar.

AnonymBruker
Skrevet

En ting til. For at advokaten skal kunne gjøre noe som helst, må han ha fullmakt. Den bør du ordne så fort som mulig. Han trenger innsikt i alle papirene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Var det du som sendte advokaten alle papirer fra lege/psykolog og nav eller henter de dette selv? 

AnonymBruker
Skrevet

Var det du som sendte advokaten alle papirer fra lege/psykolog og nav eller henter de dette selv? 

Det henter advokaten selv. Det er derfor han trenger fullmakten :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg definitivt bruke advokaten du anbefalte! Har snakket med et annet advokatfirma som sa at man må sende inn alle papirene selv. Dette gjør jo saken mye lettere for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det nesten helt likt som deg, bortsett fra at jeg er 1 år eldre og ikke har ADD. Jeg fikk også avslag på ung ufør, men får AAP. Jeg er også student og har bare klart 0 eller 1 fag per semester de siste årene. Har fått slettet noe av studielånet de semestrene jeg var helt ute. Jeg tror nok at siden du er student, så taler det litt mot din sak. Jeg fikk høre at jeg ikke burde studere i det hele tatt mens jeg mottar AAP, fordi man liksom skal være 100% syk. Dette synes jeg er rart, for det er jo bedre at man gjør noe i hverdagen og prøver å få en utdanning. Det vil jo være positivt for samfunnet om man kanskje får en jobb etterpå, om det så bare er en 30% stilling. 

Ikke slutt å kjempe. Send en klage om du vil det. Jeg ville ikke klart å leve på de ~10 000 jeg mottar i mnd hvis jeg ikke hadde hatt en samboer. Det er ikke lett å ha så lite penger. Håper du får til å fullføre utdanningen din. Jeg tror det er sunnere for deg om du får til å gjøre litt, enn ingenting. Jeg har i alle fall følt meg helt ubrukelig når jeg ikke har klart å gjøre noe som helst skolearbeid. Jeg hater at jeg aldri kommer til å bli frisk, og vil bare grine til tider. Det er skikkelig tøft. Men man skal selvsagt ikke presse seg mer enn psyken og helsa tåler, for det går kun ut over deg. Sett deg mål. Se for deg en fremtid du ønsker å ha. Ta imot all hjelp du kan få. Jeg håper virkelig at alt ordner seg for deg. 

Anonymkode: b3aba...ed5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke på aap? 

Nei de ville ikke gi meg det på AAP. Skrev grunnene i det første innlegget mitt. De er mye strengere på å gi tillegget når man er på AAP enn når uføretrygd først er innvilget. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg definitivt bruke advokaten du anbefalte! Har snakket med et annet advokatfirma som sa at man må sende inn alle papirene selv. Dette gjør jo saken mye lettere for meg.

Det er bra. Nå vet jeg ikke hvordan det blir om du evt. må hente nye opplysninger, men alt som ligger i papirene dine allerede, vil han få tilgang på. Vil tro han vil opplyse om det også, hvis det kommer til det.

De var også veldig greie å ha med å gjøre i det advokatfirmaet. Må innrømme at jeg koste meg da jeg så regningen nav fikk i mine advokatutgifter etterpå 😈

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk du! Jeg syns det er helt sinnssykt hvor mange som er i lignende situasjon, samtidig så er det litt godt å vite at man ikke er den eneste. Jeg tror ikke man har samme forståelse for psykiske sykdommer om man ikke har opplevd det selv over tid. Jeg hadde aldri klart å ha en hverdag jeg ikke gjør noe nyttig, så det å gjøre 1 fag i året er bedre enn ingenting og får meg til å føle meg mindre utenfor i samfunnet. 

Men kan jeg spørre hvorfor du ikke klaget på ung uføre avslaget? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen forresten om man kan få se alle papirer som er sendt fra lege/psykolog? Er det lege eller nav som kan gi meg det isåfall? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen forresten om man kan få se alle papirer som er sendt fra lege/psykolog? Er det lege eller nav som kan gi meg det isåfall? 

Du har innsynsrett i egne papirer ved lov, men må selv spørre etter dem.

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg be om de papirene og se hva det egentlig står før jeg klager, så vet jeg om det mangler noe viktig eller om de har fått med seg alt ☺️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg be om de papirene og se hva det egentlig står før jeg klager, så vet jeg om det mangler noe viktig eller om de har fått med seg alt ☺️

Det er lurt. Hos meg tolket Nav helt fritt og påsto at jeg har klart meg fint i jobb fram til jeg ble sykemeldt 25 år gammel. Noe som overhodet ikke stemmer, og jeg aner ikke hvor de tok det fra for i journalen min kommer det fram noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...