Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg håper det er noen der ute som har peiling på ytelsen ung ufør når man er på arbeidsavklaringspenger.

Jeg har bipolare type 2, ADD og generaliserende angst (Jeg kan ramse opp flere, men disse plager meg mest). 

Jeg har fått avslag på ung ufør tillegg fordi nav mener min sykdom har et uklart forløp videre. De mener det er indikasjoner på at tilstanden min blir bedre etter hvert med alder, dersom jeg finner meg en jobb som passer med sykdommen min. Det er for uklart om sykdommen min er varig nok til at jeg skal ha rett på ung ufør. 

Det som har ødelagt livet mitt mest er bipolare lidelsen min, som både lege/psykolog mener varer livet ut. Jeg har hatt det vanskelig siden jeg var barn, nå er jeg 25 år og blitt litt og litt verre for hvert år. Jeg går fortsatt til behandling og har enda ikke funnet en medisin som jeg kan gå fast på. Gjennom årene har jeg byttet mellom veldig mange jobber og vært sykemeldt av og på. Nå har jeg begynt på skole, men på grunn av sykdom har jeg trappet ned til å studere 1 fag i året. Jeg har virkelig lyst til å bli frisk nok til å klare meg på egen hånd, men slik det ser ut nå er jeg et vrak. 

Jeg er så sliten av sykdommen min som har stengt så mange dører for meg. Det sliter utrolig mye på psyken min at jeg har feilet så mange ganger gjennom årene. Jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp igjen etter hver nedtur jeg har, men jeg faller bare ned igjen etter hvert forsøk. Jeg har isolert meg de siste årene og jeg sitter helt alene med mine plager og dårlig økonomi. 

Jeg har lest på forskjellige sider om andre med min psykiske sykdom som har blitt varig ufør, og da kan jeg ikke forstå at Nav ikke tar meg mer på alvor. Jeg kan ikke forstå hvordan de bare kan anta at jeg kommer til å bli frist. Det er klart dokumentert at jeg fortsatt har de samme plagene som jeg hadde for mange år siden som også har forverret seg. Det er ganske sårende og frustrerende når jeg føler at ingen andre enn meg kan forstå hvor mye sykdommen min har ødelagt meg. Noen ganger sitter jeg virkelig og lurer på hvordan jeg har overlevd alle nedturene mine gjennom årene, og fortsatt prøver jeg så godt jeg kan å gjøre riktige valg. 

Jeg forstår godt om jeg ikke har rett på ung ufør tillegg, men slik jeg har forstått det er jeg helt innenfor kravene. Jeg syns det er urettferdig at jeg ikke skal få det jeg har krav på fordi en Nav ansatt ikke mener mine psykiske plager er alvorlig/varig nok. Jeg har tydelig slitt med bipolare siden jeg var 19 år, og 6 år senere har jeg verken kommet meg videre i livet eller fått det noe bedre. 

Kan noen være snill og gi meg noen råd eller si sin mening? 

Takker for svar 

Anonymkode: 21afa...f59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med saksbehandler etter avslaget? Du burde sannsynligvis ha et møte med saksbehander, psykolog og fastlege. Det er mulig at psykologen og fastlegen ikke skrev bra nok skriv i søknaden. Om de mener at du ikke vil fungere i arbeidslivet, må de skrive om hvorfor det ikke er poeng med mer utredning. De må forklare nav at du er ferdig avklart og at videre arbeidspraksis kun har negativ effekt på sykdommen din. Huske å klage innen 6 uker

Anonymkode: 60068...078

AnonymBruker
Skrevet

Nei de gir ikke folk ung ufør tillegget som regel, men du vil få det etterbetalt om du ender opp ufør, og ung ufør-ufør :) Ikke ta det personlig dette gjelder så godt som alle på AAP. Bare sånn det er. Handler ikke om at de ikke tar deg på alvor men kravene for å få ung ufør tillegget er jo strengere enn kravene for å få ufør.... da blir det som det blir og dette er helt vanlig praksis, en kan like det eller ei men med mindre du er en kurantsak kommer du ingen vei med det tillegget men du får det altså etterbetalt om det viser seg at du egentlig hadde krav på det så ingen grunn til panikk.

Anonymkode: 145ee...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett håp om at du blir frisk, så det gjelder å ikke gi opp håpet:-)!

Anonymkode: 28cdb...f91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg håper det er noen der ute som har peiling på ytelsen ung ufør når man er på arbeidsavklaringspenger.

Jeg har bipolare type 2, ADD og generaliserende angst (Jeg kan ramse opp flere, men disse plager meg mest). 

Jeg har fått avslag på ung ufør tillegg fordi nav mener min sykdom har et uklart forløp videre. De mener det er indikasjoner på at tilstanden min blir bedre etter hvert med alder, dersom jeg finner meg en jobb som passer med sykdommen min. Det er for uklart om sykdommen min er varig nok til at jeg skal ha rett på ung ufør. 

Det som har ødelagt livet mitt mest er bipolare lidelsen min, som både lege/psykolog mener varer livet ut. Jeg har hatt det vanskelig siden jeg var barn, nå er jeg 25 år og blitt litt og litt verre for hvert år. Jeg går fortsatt til behandling og har enda ikke funnet en medisin som jeg kan gå fast på. Gjennom årene har jeg byttet mellom veldig mange jobber og vært sykemeldt av og på. Nå har jeg begynt på skole, men på grunn av sykdom har jeg trappet ned til å studere 1 fag i året. Jeg har virkelig lyst til å bli frisk nok til å klare meg på egen hånd, men slik det ser ut nå er jeg et vrak. 

Jeg er så sliten av sykdommen min som har stengt så mange dører for meg. Det sliter utrolig mye på psyken min at jeg har feilet så mange ganger gjennom årene. Jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp igjen etter hver nedtur jeg har, men jeg faller bare ned igjen etter hvert forsøk. Jeg har isolert meg de siste årene og jeg sitter helt alene med mine plager og dårlig økonomi. 

Jeg har lest på forskjellige sider om andre med min psykiske sykdom som har blitt varig ufør, og da kan jeg ikke forstå at Nav ikke tar meg mer på alvor. Jeg kan ikke forstå hvordan de bare kan anta at jeg kommer til å bli frist. Det er klart dokumentert at jeg fortsatt har de samme plagene som jeg hadde for mange år siden som også har forverret seg. Det er ganske sårende og frustrerende når jeg føler at ingen andre enn meg kan forstå hvor mye sykdommen min har ødelagt meg. Noen ganger sitter jeg virkelig og lurer på hvordan jeg har overlevd alle nedturene mine gjennom årene, og fortsatt prøver jeg så godt jeg kan å gjøre riktige valg. 

Jeg forstår godt om jeg ikke har rett på ung ufør tillegg, men slik jeg har forstått det er jeg helt innenfor kravene. Jeg syns det er urettferdig at jeg ikke skal få det jeg har krav på fordi en Nav ansatt ikke mener mine psykiske plager er alvorlig/varig nok. Jeg har tydelig slitt med bipolare siden jeg var 19 år, og 6 år senere har jeg verken kommet meg videre i livet eller fått det noe bedre. 

Takker for svar 

Tenk om du og alle andre med tilsvarende tråder, hadde holdt fokuset på å bli bedre fungerende fremfor å fokusere på manglende stønader Nav ikke finner at dere skal ha. 

Å fokusere på sykdom og mangel på stønader, her ung uførtillegg, hjelper deg fint lite. Fokuser heller på å gjøre ditt beste, nå mål du kan nå. Sykdommene/lidelsene dine blir du aldri 100 % frisk fra, men du kan, om du vil, lære degmå leve godt med den bagasjen du har i livets ryggsekk. 

Nav har konkludert, du har ikke rett på ytterligere ytelser. Er du uenig dår du anke, men det tjener deg heller ikke, tiden og resursene en anke tar, bruker du bedre på noe mer positivt.

Anonymkode: caf3f...d30

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere.

Jeg er helt ferdig med utredning da de mener det er helt klart hva jeg sliter med. Jeg har det ikke helt bra for tiden og syns det er så vanskelig å snakke med dem om akkurat dette, men jeg må bare ta meg sammen og gjøre det før det er for sent. 

Jeg vil selvfølgelig ikke tro at jeg er helt ubrukelig i framtiden og aldri kommer til å finne meg en jobb jeg fungerer bedre i, men slik jeg har hatt det de siste årene er jeg usikker på om jeg noen gang kommer til å bli frisk nok til å jobbe fulltid.

Er det noe regel som sier at man ikke får ung ufør dersom man studerer? Og er denne ytelsen for de som aldri kommer til å klare seg i arbeidslivet? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe regel som sier at man ikke får ung ufør dersom man studerer? Og er denne ytelsen for de som aldri kommer til å klare seg i arbeidslivet? 

Det å få innvilget uføretrygd, med eller uten ung ufør-tillegget, forteller ikke nødvendigvis at personen ALDRI kan klare seg i arbeidslivet i fremtiden. Det gis ikke kun til de som med 100% sikkerhet aldri kan jobbe.

Anonymkode: a8320...a28

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nettopp det siste du sier her som er viktig, de fleste som får ung ufør tillegg kommer aldri til å komme seg ut i jobb og ha mulighet til å tjene noe ekstra. Ikke alle selvfølgelig, men veldig mange. Du kommer kanskje aldri til å kunne jobbe fulltid, men du kommer til å klare å jobbe. Plagene med angst kan bli mye bedre, og det kan gjøre plagene knyttet til bipolar lidelsen bedre. Du har det ræva nå ja, men husk at du bare er 25 år. Du har slitt i 6, men skal kanskje leve i 60 til. Nav tror du blir bedre, prøv å tro det selv også!! Lykke til🙂

Anonymkode: 3f7b6...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har ekstrautgifter til klesslitasje på grunn av AD(H)D-diagnosen din får du innvilget grunnstønad sats 1. Det er 690 kr i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Ekstrautgift til klesslitasje gjelder vel kun til barn?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ekstrautgift til klesslitasje gjelder vel kun til barn?

Nei, det er ikke bare for barn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

THei! Jeg håper det er noen der ute som har peiling på ytelsen ung ufør når man er på arbeidsavklaringspenger.

Takker for svar 

Og hvorfor mener du det? Det er funksjonsnivået som er avgjørende og ikke diagnosen(ene) som avgjør dette. Jeg har ung ufør særtillegg,men vet om andre med mine diagnoser som ikke har det,og andre igjen er i jobb 

Anonymkode: dfc17...e80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er funksjonsnivået som er avgjørende og ikke diagnosene. Jeg kan ikke sitte og ramse opp alle mine utfordringer her, men det jeg vet er at jeg sliter og har en lang vei å gå. 

Kan jeg spørre deg som har ung ufør. Går du på noe tiltak eller har du noe planer om å prøve deg i jobb? Eller tenker du at du aldri kommer deg ut i jobb igjen? 

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden fikk jeg avslag på Ung ufør tillegget på AAP og i fjor fikk jeg innvilget 100% uføretrygd med ung ufør tillegget. Vil få tilbakebetalt fra jeg var 20. Også på NAV grunnet psykisk sykdom

Anonymkode: 1a667...d99

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det er funksjonsnivået som er avgjørende og ikke diagnosene. Jeg kan ikke sitte og ramse opp alle mine utfordringer her, men det jeg vet er at jeg sliter og har en lang vei å gå. 

Kan jeg spørre deg som har ung ufør. Går du på noe tiltak eller har du noe planer om å prøve deg i jobb? Eller tenker du at du aldri kommer deg ut i jobb igjen? 

Alle som går på aap eller har uføretrygd sliter,men igjen så handler det om grad.Ikke tiltak nei. Vært varig ufør en del år og kommer meg nok ikke ut i arbeidslivet nei

Anonymkode: dfc17...e80

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 19/20 og går på AAP pga. en svært dårlig periode, har også bipolar type 2. Siden det er en sykdom som går i perioder og som kan medisineres så forventer NAV at man skal ut i jobb etterhvert, er hvert fall sånn jeg har fått det forklart. Skjønner at du sliter med en del mer enn meg, men tror ikke man blir tatt på alvor eller tatt hensyn til når det er ting som kan bedres med tid om du skjønner?

Anonymkode: dc870...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Alderen din spiller nok også en del inn. Da jeg fikk avslag på AAP med ung uføretillegg var ett av argumentene at jeg enda var ung. Da hadde jeg fylt 28. De vil helst ikke gi noen under 30 år tillegget med mindre det ikke er tvil i verden om bedring. 

En annen ting var at selv om behandler spesifiserte at jeg kom til å bli varig ufør, men at det kunne være at jeg i løpet av 5-10 år ville kunne klare å jobbe noe. Akkurat hvor mye var uvisst, men at uføregraden ville bli minimum 50%. Håpet mitt og teamet rundt meg er vel 30%. Dette gjorde at Nav avslo det. Selv om de skrev i avslaget at jeg oppfyller kriteriene for tillegget og åpenbart var invalidiserende plaget. De så likevel en ørliten åpning for at jeg vil komme meg ut i jobb. Selv om de også da anerkjente at jeg ikke ville klare full jobb. 

De er rett og slett fryktelig strenge på dette tillegget så lenge man går på AAP. Jeg skal søke om å få etterbetalt tillegget når jeg har fått prøvd meg ut i jobb og fått innvilget den uføregraden jeg lander på. Da vil det å få ung uføretillegg nærmest bare være en formalitet. Skal søke om dette til høsten hvis jeg har klart å prøve meg litt i jobb til da, men er usikker på om jeg klarer å komme meg nok til da for selv nå når jeg er i en god periode så er jeg likevel ikke i stand til å jobbe. Er 29 år til høsten. Da har jeg gått på AAP i to år. Mulig jeg burde vente til jeg har gått på AAP i tre år og fått mer tid på meg til å prøve ut jobb, men det er hardt å leve med så lite penger og det stresser meg til å prøve ting før jeg egentlig er klar for det. Noe som så klart kan føre til at jeg ikke greier like mye som jeg håper, men slik systemet er lagt opp så føler jeg meg presset til å prestere før jeg egentlig tåler å gjøre det. 

Til syvende og sist må nok både du og jeg smøre oss med tålmodighet. 

Anonymkode: 0e55e...46f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innvilget seksti prosent ufør og lever bare av det. Fikk avslag på ung ufør. Har advokat på saken.

Anonymkode: 38833...e2e

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alderen din spiller nok også en del inn. Da jeg fikk avslag på AAP med ung uføretillegg var ett av argumentene at jeg enda var ung. Da hadde jeg fylt 28. De vil helst ikke gi noen under 30 år tillegget med mindre det ikke er tvil i verden om bedring. 

En annen ting var at selv om behandler spesifiserte at jeg kom til å bli varig ufør, men at det kunne være at jeg i løpet av 5-10 år ville kunne klare å jobbe noe. Akkurat hvor mye var uvisst, men at uføregraden ville bli minimum 50%. Håpet mitt og teamet rundt meg er vel 30%. Dette gjorde at Nav avslo det. Selv om de skrev i avslaget at jeg oppfyller kriteriene for tillegget og åpenbart var invalidiserende plaget. De så likevel en ørliten åpning for at jeg vil komme meg ut i jobb. Selv om de også da anerkjente at jeg ikke ville klare full jobb. 

De er rett og slett fryktelig strenge på dette tillegget så lenge man går på AAP. Jeg skal søke om å få etterbetalt tillegget når jeg har fått prøvd meg ut i jobb og fått innvilget den uføregraden jeg lander på. Da vil det å få ung uføretillegg nærmest bare være en formalitet. Skal søke om dette til høsten hvis jeg har klart å prøve meg litt i jobb til da, men er usikker på om jeg klarer å komme meg nok til da for selv nå når jeg er i en god periode så er jeg likevel ikke i stand til å jobbe. Er 29 år til høsten. Da har jeg gått på AAP i to år. Mulig jeg burde vente til jeg har gått på AAP i tre år og fått mer tid på meg til å prøve ut jobb, men det er hardt å leve med så lite penger og det stresser meg til å prøve ting før jeg egentlig er klar for det. Noe som så klart kan føre til at jeg ikke greier like mye som jeg håper, men slik systemet er lagt opp så føler jeg meg presset til å prestere før jeg egentlig tåler å gjøre det. 

Til syvende og sist må nok både du og jeg smøre oss med tålmodighet. 

Å få ung ufør-tillegg er aldri en ren formalitet. Særlig ikke om du har jobbet/studert eller har utsikter til å komme i jobb. Tillegget er ment for dem som ikke har vært friske nok til å jobbe inn egen beregning. 

Anonymkode: 3a761...237

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få ung ufør-tillegg er aldri en ren formalitet. Særlig ikke om du har jobbet/studert eller har utsikter til å komme i jobb. Tillegget er ment for dem som ikke har vært friske nok til å jobbe inn egen beregning. 

Anonymkode: 3a761...237

For meg vil det være en ren formalitet når uføre er innvilget da Nav allerede har konstatert at jeg oppfyller kriteriene for tillegget. Jeg ble syk før fylte 26 år og har bare minstesats på AAP. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...