Gå til innhold

Erfaring med tørr 4åring som plutselig ikke har kontroll over blæra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har ei jente på 4 år som sluttet med bleie for 2 år siden, 2,5 år gammel. Det gikl veldig fint fra starten, men hun har hele veien hatt uhell på dagtid av og til. Det virker nesten som det går i perioder, noen ganger flere uhell og andre perioder ingen. Hun har vært tørr om natta uten uhell i ca 1 år, våkner opp ca 2 ganger for å tisse. Men kan også sove gjennom hele natta, selv om det er sjeldent.

Men, den siste uken har ting kommet helt ut av kontroll, hun gir ikke beskjed om at hun må tisse og hun har flere uhell både på dagen og på natta. 

Har noen andre opplevd dette? Barnehagen nevnte urinveisinfeksjon, men hun er i vanlig form og gir ikke utrykk for at det gjør vondt å tisse. Annet enn at hun sier hun ikke vil. Vi har vært to ganger hos legen med urinprøve i lignende perioder, negative prøver. Men da har hun holdt seg tørr om natta. Hun har snakket om vondt i magen noen ganger i det siste, men ikke ofte. Hun er ikke preget av det.

Det kommer forresten ganske lite hver gang hun tisser, og hun kan tisse på seg en liten stund etter at hun har vært på do. Sånn har det vært en stund, men ikke like ofte som nå.

Vi tror det kanskje kan være psykologisk betinget, fordi hun går gjennom ganske raske, store endringer i barnehagen nå, med masse nye voksne og barn. Hun gir uttrykk på alle andre måter at hun trives, men hun spør ofte etter uhell "men det går bra å ha uhell, ikke sant?" Noe vi bekrefter. Men vi må innrømme at det har glippet ut et lite sukk ved enkelte tilfeller når vi er på 5 skift eller 3 sengeskift, noe hun dessverre har plukket opp. 

Hun er livredd for å begynne med bleie igjen, og gråter når hun snakker om det. 

Hilsen fortvilte foreldre som håper på tips og at det snart går over. 

Anonymkode: 266ea...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt være pga mye utskiftninger. 

Ellers er det ikke unormalt å ha perioder hvor de tisser seg ut igjen etter bleieslutt

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Her høres det ut som dårlige toalettvaner. Så lenge det ikke finnes sykdom, bør dere se på om hun holder seg for lenge. Dette kan forklare "vondt i magen", at det kommer lite når hun tisser og at hun ikke greier å holde igjen og derfor har uhell. Begynn med "gå på do etter klokken" i en periode. Altså: hver gang når man står opp, hver gang man har spist, før man skal ut og leke, alltid før leggetid. Pass på at hun sitter lenge nok på toalettet til at hun får slappet av slik at tisset kommer.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her høres det ut som dårlige toalettvaner. Så lenge det ikke finnes sykdom, bør dere se på om hun holder seg for lenge. Dette kan forklare "vondt i magen", at det kommer lite når hun tisser og at hun ikke greier å holde igjen og derfor har uhell. Begynn med "gå på do etter klokken" i en periode. Altså: hver gang når man står opp, hver gang man har spist, før man skal ut og leke, alltid før leggetid. Pass på at hun sitter lenge nok på toalettet til at hun får slappet av slik at tisset kommer.

Takk for tips. 

Vi har ikke vært i kontakt med lege denne runden, men hun burde vel mer påvirket om det var sykdom? Vondt, feber osv?

Vi går alltid på do slik du nevner, det samme gjør barnehagen slik vi oppfatter det. Minst 1 gang i timen nå den siste uken, men det kommer gjerne ganske lite eller ingenting. Vi teller til 5 eller 10 sammen, og hun bruker doring eller potte for å sitte ordentlig. Tidligere har hun sittet bare på doen. 

Vi tror/håper hun er frisk, med et tilbakefall. Men det er ganske slitsomt, spesielt når hun tisser hvert 90 minutt om natta, enten at vi rekker potta eller at det kommer i senga..  

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. 

Vi har ikke vært i kontakt med lege denne runden, men hun burde vel mer påvirket om det var sykdom? Vondt, feber osv?

Vi går alltid på do slik du nevner, det samme gjør barnehagen slik vi oppfatter det. Minst 1 gang i timen nå den siste uken, men det kommer gjerne ganske lite eller ingenting. Vi teller til 5 eller 10 sammen, og hun bruker doring eller potte for å sitte ordentlig. Tidligere har hun sittet bare på doen. 

Vi tror/håper hun er frisk, med et tilbakefall. Men det er ganske slitsomt, spesielt når hun tisser hvert 90 minutt om natta, enten at vi rekker potta eller at det kommer i senga..  

Det er ikke lenge nok for en som oppfatter do som stress og forstyrrelse i det hun holder på med. Hun må sitte i noen minutter!

Hvis dere ikke har fått henne undersøkt ville jeg gjort det og samtidig nevnt for legen at dere tror det kan være psykologisk betinget (vil ikke, stresser med det, har ikke tid - osv). Dette er en veldig vanlig grunn til sengevæting som ikke er medisinsk begrunnet.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er ikke lenge nok for en som oppfatter do som stress og forstyrrelse i det hun holder på med. Hun må sitte i noen minutter!

Hvis dere ikke har fått henne undersøkt ville jeg gjort det og samtidig nevnt for legen at dere tror det kan være psykologisk betinget (vil ikke, stresser med det, har ikke tid - osv). Dette er en veldig vanlig grunn til sengevæting som ikke er medisinsk begrunnet.

Okei, minutter kan gi mening. Vil det ha noe for seg å feks lese en bok eller gjøre noe trivelig på do i mens, kanskje. For å gi det litt gode assosiasjoner. 

Det kan godt være hastverk og dårlige dovaner som gir et viktig utslag her. For vår del er det kun legevakt tilgjengelig til etter påske, så hvis det ikke utvikler seg negativt får vi se det an til da. Jeg føler ikke det er legevakt-mat..

Mitt inntrykk er at helsevesenet ikke snakker om inkontinens på barn under hvertfall 5 år? Men legen har sikkert noen tips også, vi har plukket opp noen her allerede vi.  

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, minutter kan gi mening. Vil det ha noe for seg å feks lese en bok eller gjøre noe trivelig på do i mens, kanskje. For å gi det litt gode assosiasjoner. 

Det kan godt være hastverk og dårlige dovaner som gir et viktig utslag her. For vår del er det kun legevakt tilgjengelig til etter påske, så hvis det ikke utvikler seg negativt får vi se det an til da. Jeg føler ikke det er legevakt-mat..

Mitt inntrykk er at helsevesenet ikke snakker om inkontinens på barn under hvertfall 5 år? Men legen har sikkert noen tips også, vi har plukket opp noen her allerede vi.  

Jeg hadde en kollega med et mye eldre barn som var sengevæter. Dette var tipsene de fikk etter at det var slått fast at det ikke var noe medisinsk. Mye dårlige vaner ute og går når barn som er ferdige med bleier plutselig begynner igjen.

Ja, gjør "doing" til en avslappet greie. Premie for å si fra i tide - men dog må det gjøres på en positiv måte slik at det styrker mestringsfølelsen og ikke knuser henne når det går galt. Det handler om å vri tankemønsteret fra at å gå på do er en triviell greie man ikke har lyst/tid til til at det er en naturlig ting som alle må mange ganger for dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnet ha opplevd noe traumatisk? 

Anonymkode: bb707...62f

Skrevet

Jeg vil bare nevne at forstoppelse også kan gi problemer med å styre både blære og tarm. Vi hadde også sånne periodevise uhell med et av barna. Det var heller ikke åpenbart for meg at barnet var forstoppet i disse periodene, men så skjønte jeg at forstoppelse hos barn ikke bare trenger å være at ingenting kommer ut og at det som kommer bare er steinhardt. Her ble det slutt med periodevise uhell etter at vi visste at magen er i gang. Tror legen også sa at forstoppelse er den vanligste årsaken til uhell med tiss og bæsj etter at barnet er tørr etter bleieslutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg vil bare nevne at forstoppelse også kan gi problemer med å styre både blære og tarm. Vi hadde også sånne periodevise uhell med et av barna. Det var heller ikke åpenbart for meg at barnet var forstoppet i disse periodene, men så skjønte jeg at forstoppelse hos barn ikke bare trenger å være at ingenting kommer ut og at det som kommer bare er steinhardt. Her ble det slutt med periodevise uhell etter at vi visste at magen er i gang. Tror legen også sa at forstoppelse er den vanligste årsaken til uhell med tiss og bæsj etter at barnet er tørr etter bleieslutt.

Takk for at du sier det. Tok det lang tid før det gikk tilbake, etter at magen var i gang?

4 åringen har nemlig hatt litt hard mage periodevis, vi har gitt movicol nå og nå tror vi magen skal være i gang igjen.. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan barnet ha opplevd noe traumatisk? 

Anonymkode: bb707...62f

Det er jo alltid en mulighet, men vi har ingen andre indikasjoner på det.. Men barnet er veldig følsom for endringer, så vi tror de store endringene i barnehagen kan være medvirkende. Spesielt er en av de trygge omsorgspersoner veldig opptatt med innkjøring av mange andre barn for tiden. Og det er vel blitt omtrent 30% flere barn på avdelingen de siste 2 mnd. 

Skrevet

Takk for at du sier det. Tok det lang tid før det gikk tilbake, etter at magen var i gang?

4 åringen har nemlig hatt litt hard mage periodevis, vi har gitt movicol nå og nå tror vi magen skal være i gang igjen.. 

Husker ikke helt, dessverre, men det har generelt være lite uhell etter at han begynte på Movicol, en barnepose hver morgen. Legen sa også at noen barn kan bli enda mer forstoppet av å utsette å gå på do også, fordi de ikke vil avbryte lek. Så er noe med faste dovaner og oppmuntre til å gå på do. Men vi har brukt klistremerker som belønning for dette før, noe barnet var veldig motivert for. Men, hadde fortsatt uhell, men en kombinasjon kan evt være verdt å prøve? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at barn har perioder med uhell etter de egentlig er ferdig med bleie. Det går over. 

Anonymkode: c01f9...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk urinveisinfeksjon likevel!! Kjøp en selvtest på apotek, tisse i en kopp i morgen tidlig og se etter utslag. Eller barr ta med urinprøven til fastlegen i morgen tidlig. Barn kan ha urinveisinfeksjon med lite symptomer, trenger ikke vere mer enn hyppig vannlating, tisser seg ut. Trenger absolutt ikke ha feber, trenger ikke å svi så mye heller nødvendigvis. 

Anonymkode: 068f1...488

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk urinveisinfeksjon likevel!! Kjøp en selvtest på apotek, tisse i en kopp i morgen tidlig og se etter utslag. Eller barr ta med urinprøven til fastlegen i morgen tidlig. Barn kan ha urinveisinfeksjon med lite symptomer, trenger ikke vere mer enn hyppig vannlating, tisser seg ut. Trenger absolutt ikke ha feber, trenger ikke å svi så mye heller nødvendigvis. 

Anonymkode: 068f1...488

Takk for tips! Har du testet slike selvtester? Funker de? 

En liten oppdatering:

I dag og i går gikk det altså helt smertefritt med tissing, nå synes jeg det er veldig normalt igjen. I natt var det ingen uhell! Kanskje er det fordi movicolen fungerer, kanskje er det fordi det er fri fra barnehagen..? Deilig å ikke ha tiss overalt.

Jeg synes det er et mønster at hvis hun først har tisset seg ut en gang, så skjer det lettere flere ganger samme dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...