kriztine Skrevet 13. april 2019 #1 Del Skrevet 13. april 2019 Jeg var hos jordmor for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Det viste seg da at jeg var åtte uker på vei. Altså fosteret var åtte uker. Det jeg lurer på er om dere teller ukene ut ifra fosteret eller ca 14 dager før befrutning. Altså nå er jeg i følge gravid appen jeg har 13+2 (graviduke 14)og da har jeg lagt inn slik at det er fosteret som er så gammelt. Eller skal jeg heller si at jeg er i uke 16 nå? jeg blir ikke klok på dette her jeg😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prettylittlemisfit Skrevet 13. april 2019 #2 Del Skrevet 13. april 2019 Jeg er i uke 29, altså 28+4. Jeg var hos jordmor nå i uka på 28 ukers kontroll. Jeg sier at jeg er 28 uker på vei, samme sa hun. Selv om jeg er i uke 29. Kompliserte saker 😛 Hvilken app bruker du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kriztine Skrevet 13. april 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 13. april 2019 preglife😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsii Skrevet 13. april 2019 #4 Del Skrevet 13. april 2019 Sier at jeg er uke 27. Er 27+6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Del Skrevet 13. april 2019 Du må legge inn dato for siste mens, og regne deretter. I Norge teller man et svangerskap som 40+3, dette inkluderer de (som regel) to ukene mellom mens og befruktning. I realiteten er jo man gravid to uker mindre enn det, som du selv påpeker. Når det står beskrivelser om fosteret uke for uke, så er beskrivelsen for uke 14 egentlig fosterets uke 12. Det er veldig uvanlig at en jordmor sier at du er i fosterets uke 8, det er ikke slik de teller. Er du sikker på du ikke misforstod? Anonymkode: 19f17...c44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Del Skrevet 13. april 2019 Du skal telle fra første dag av siste mens. Har aldri vært borti en jordmor som har regnet fosteralder. Anonymkode: 1c930...144 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kriztine Skrevet 13. april 2019 Forfatter #7 Del Skrevet 13. april 2019 vet ikke helt egentlig. Men takk for svar☺️😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 13. april 2019 #8 Del Skrevet 13. april 2019 Helt sikker på at du har forstått riktig? Det er svært uvanlig at jordmor sier hvor gammelt fosteret er. Hun mente sannsynligvis at du er 8 uker på vei, da er fosteret 6 uker. Man skal telle hvor langt man er i svangerskapet, ikke fosterets alder. Ingen bruker fosterets faktiske alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Del Skrevet 13. april 2019 Som de over sier bruker alle jordmødre og leger første dag av siste menstruasjon som utgangspunkt frem til ordinær ultralyd. Da kan termin bli forskøvet og i såfall blir den nye termindatoen grunnlaget for beregning av uker. Grunnen til at siste mens brukes er fordi det er vanskelig å anslå nøyaktig når egget ble befruktet. Å bruke fosterets alder vil bare skape forvirring tror jeg. På helsekortet ditt skal hvert fall mensdato benyttes når jordmor skriver ned uker. Viktig for at det ikke skal bli forvirring om du plutselig må til en annen jordmor, lege, sykehus osv Anonymkode: de6f9...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #10 Del Skrevet 13. april 2019 7 timer siden, kriztine skrev: Jeg var hos jordmor for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Det viste seg da at jeg var åtte uker på vei. Altså fosteret var åtte uker. Det jeg lurer på er om dere teller ukene ut ifra fosteret eller ca 14 dager før befrutning. Altså nå er jeg i følge gravid appen jeg har 13+2 (graviduke 14)og da har jeg lagt inn slik at det er fosteret som er så gammelt. Eller skal jeg heller si at jeg er i uke 16 nå? jeg blir ikke klok på dette her jeg😂 Når var siste menstruasjon? Du skal regne ut i fra den datoen. Appen beregner også slik. På helsekortet ditt skal beregnet termindato stå, så hvis du legger inn den datoen blir det riktig, og ukene regnes da fra siste mens som er ca to uker før eggløsning. Anonymkode: 61ffb...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå