Gå til innhold

Kåper i ull og i ullblanding som skal renses. Vasker dere de i vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kåper i ull og i ullblanding som skal renses. Vasker dere de i vaskemaskin? Går det bra å vaske de i vaskemaskin på feks ullvaskprogram 30 grader?

Anonymkode: 34919...772

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kåper i ull og i ullblanding som skal renses. Vasker dere de i vaskemaskin? Går det bra å vaske de i vaskemaskin på feks ullvaskprogram 30 grader?

Ja, du kan jo prøve vaskemaskinen, men jeg anbefaler det virkelig ikke.

Skal du prøve å vaske, så må det være håndvask i svær badebalje eller badekar, der du ikke gnukker og gnir og heller ikke lar plagget ligge stille. Sentrifugering på høy hastighet etter vask. 

Jeg har vasket en knalldyr Geiger jakke, 100 % ull, fordi den var så skitten at den neppe ville bli ren i rens. Men den ble håndvasket i badebalje og sentrifugert. Det gikk bra. 

Anonymkode: 6d12e...18d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sender det til rens. 

Anonymkode: 76c9c...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd! :) 

Skrevet

Har vasket mange kåper i ull på enten håndvaskprogram eller ullvask. Aldri ødelagt en kåpe. De er like fine som nye når de er nyvasket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SupaWoman skrev:

Har vasket mange kåper i ull på enten håndvaskprogram eller ullvask. Aldri ødelagt en kåpe. De er like fine som nye når de er nyvasket.

Takk! :hjerte: Det høres veldig bra ut :) Jeg prøver å spare penger, og synes at det høres unødvendig dyrt ut medrens.

AnonymBruker
Skrevet

Noen plagg må renses fordi fargen ikke tåler vask, eventuelt fordi plagget har flere farger som vil blø over i hverandre i vask. Andre plagg må renses fordi stoffet krymper, nupper eller på annen måte oppfører seg rart. Det treger ikke være hovedstoffet som er problemet, det kan også være for-stoffet som ikke tåler vask.

Dersom du likevel ønsker å vaske den vil håndvask med lav temperatur være lurt.

Før du prøver å vaske må du forsøke å børste kåpen med en klesbørste (myk, ren børste), og flekkbehandle eventuelle flekker. Husk at når du skal behandle flekker bør du først teste metoden på et lite synlig sted, i tilfelle du fjerner fargen. Hvis kåpen lukter bør den få henge på et luftig sted, det kan ofte hjelpe.

Anonymkode: c7c58...edd

• Liker 2
Skrevet

Å vaske noe som egentlig skal renses ville jeg bare testet hvis jeg hadde hatt råd til å miste plagget. Det KAN gå bra, men det kan også gå skikkelig dårlig. Stoffet kan krympe. Ytterstoffet og fôret kan krympe på ulike måter slik at fôret enten strammer  plagget så det blir posete, eller at foret blir hengende nedenfor kanten og stikkende utenfor ermene. Sømmer og stoff kan ha ulik krymp... Alt dette ødelegger plagget fullstendig.

Skulle jeg forsøkt, ville jeg aldri vasket plagget i maskin, men kun vasket det kjempeforsiktig for hånd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vasket to kåper med høy ullprosent på silke/kaldvask program med milo og det gikk helt fint. Ingen krymping eller endring av form.

Ikke kåper jeg var redd for å ødelegge da så jeg tok sjansen, og det gikk jo veldig bra det.

Anonymkode: 9400f...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vasket både i maskin (bare barnekåper) og for hånd i badekaret. SÅ langt har det funket fint, men det er viktig å la plagget tørke flatt og å strekke ut alle sømmer og forme plagget. Dampstryke når den er tørr for å få ut eventuelle skrukker. 

Det er fare for at fargene blør, det kan du sjekke ved å dyppe et hjørne i vaskevannet. Er plagget ensfarget er det jo ikke et problem, men min erfaring er at det sjeldent er mye overskuddsfarge i slike plagg. Er det et flerfarget plagg kan du bruke slik e "Colour catchers" i vasken. 

En annen risiko er krymping eller at plagget mister fasongen helt til tross for strekking og flat tørk. Jeg hadde en kåpe som krympet litt i lengden, men siden foret da ikke var sydd fast i nederkant kunne jeg bare legge det raskt opp. 

Anonymkode: 7eaec...ece

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vasket ullkåper og jakker i vaskemaskin mange ganger uten problemer. Pleier å vaske på ullprogram og henger plagget til tørk på kleshenger. 

Dette gjelder særlig kåper og jakker som jeg har kjøpt på loppemarked eller bruktbutikker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fôret som er problemet. Hvis kåpen er uten fôr så bør det gå bra.

Om den har fôr så kan du risikere å ødelegge den om du vasker den.

Anonymkode: 6e139...3ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! :hjerte: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...