AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Hei, jeg må over på sosialstønad innen noen måneder. Bilen er nedbetalt, men jeg har et privat lån fra noen i familien på dette. Huslånet er kun ca 70% nedbetalt og står på meg. Egenkapitalen og penger til å betale ned lånet har jeg lånt av familemedlem. Hvordan stiller sosialkontoret seg til dette. Vil de at jeg skal selge både bil og hus? Huset har jeg behov for, og det er nøkternt og ikke for stort. Tilsvarende leilighet koster minst det samme å leie som jeg betaler i renter og avdrag på huslånet. Noen som vet? Anonymkode: 36d72...e87
Kontormus Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Du får beholde det du trenger. Med mindre bilen ikke er av stor verdi, krever de nok ikke at du selger. Men kostnadene til bilen må dekkes av livsoppholdsmidlene
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 Du får beholde nøktern bolig. Anonymkode: c0354...541 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg må over på sosialstønad innen noen måneder. Bilen er nedbetalt, men jeg har et privat lån fra noen i familien på dette. Huslånet er kun ca 70% nedbetalt og står på meg. Egenkapitalen og penger til å betale ned lånet har jeg lånt av familemedlem. Hvordan stiller sosialkontoret seg til dette. Vil de at jeg skal selge både bil og hus? Huset har jeg behov for, og det er nøkternt og ikke for stort. Tilsvarende leilighet koster minst det samme å leie som jeg betaler i renter og avdrag på huslånet. Noen som vet? Anonymkode: 36d72...e87 Sosialstønad er siste instans for hjelp når du ikke klarer å forsørge deg selv. Når du eier både bil og hus, så kan du i lang tid forsørge deg selv ved å selge bil og hus. Å tro du skal kunne bo i hus og få hjelp av sosialen med nedbetaling er temmelig naivt. Hva som skjer er en individuell saksbehandling etter forvaltningsloven. Ingen driver saksbehandling i en tråd på kvinneguiden. Hvordan du har skaffet deg dine verdier er uten nevneverdig betydning. Anonymkode: 3b51a...f65 11
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 Sosialstønad vil kunne dekke renter på lånet. Avdrag dekker de ikke. Strøm, forsikring, husleie/renter er godkjente utgifter. Annet må dekkes av det du har igjen til livsopphold. Anonymkode: b011f...af4 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sosialstønad er siste instans for hjelp når du ikke klarer å forsørge deg selv. Når du eier både bil og hus, så kan du i lang tid forsørge deg selv ved å selge bil og hus. Å tro du skal kunne bo i hus og få hjelp av sosialen med nedbetaling er temmelig naivt. Hva som skjer er en individuell saksbehandling etter forvaltningsloven. Ingen driver saksbehandling i en tråd på kvinneguiden. Hvordan du har skaffet deg dine verdier er uten nevneverdig betydning. Anonymkode: 3b51a...f65 Vet du eller synser du? Anonymkode: a29b5...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du eller synser du? Anonymkode: a29b5...6bb Les deg opp på lovgivningen til sosialstønad, så slipper du å spørre flere ganger. Anonymkode: 3b51a...f65 10
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad er siste instans for hjelp når du ikke klarer å forsørge deg selv. Når du eier både bil og hus, så kan du i lang tid forsørge deg selv ved å selge bil og hus. Å tro du skal kunne bo i hus og få hjelp av sosialen med nedbetaling er temmelig naivt. Hva som skjer er en individuell saksbehandling etter forvaltningsloven. Ingen driver saksbehandling i en tråd på kvinneguiden. Hvordan du har skaffet deg dine verdier er uten nevneverdig betydning. Anonymkode: 3b51a...f65 Man må ikke selge hus og bil. Det er en individuell vurdering. Man får derimot ikke dekket lån. Anonymkode: b011f...af4 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les deg opp på lovgivningen til sosialstønad, så slipper du å spørre flere ganger. Anonymkode: 3b51a...f65 Det nytter lite «lese seg opp» all den tid kontorene utøver svært ulik praksis. Unge friske kvinner får sos, etter engangsstønad, for å gå hjemme med barn. Hvor ble det av aktivitetsplikten og meningen med sosialstønad? Anonymkode: b011f...af4 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 Det blir jo en individuell vurdering. De tar og hensyn til om det er midlertidig eller langvarig sosialstønad du skal ha. Men hvis du selger huset ditt, og heller kjøper en 2 roms leilighet. Vil du sitte med overskudd da? Og samme med bilen, er det en bil til 500 000, så er det jo ikke greit, i forhold til om det er en til 20 000. Anonymkode: 9f588...0da 3
Gjest Raggy Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 Du får nok ikke mer enn et år med avdragfrihet på lånet ditt så om du tenker at du blir sosialklient lengre enn det må du jo selge. Er det snakk om en kort periode på sosialstønad så får du beholde det du eier. Du får dekket renter. Det vil bli en vurdering utifra din situasjon. I sine utregninger ser de helt bort i fra all gjeld du har. Den må du selv dekke med livsoppholdet ditt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad er siste instans for hjelp når du ikke klarer å forsørge deg selv. Når du eier både bil og hus, så kan du i lang tid forsørge deg selv ved å selge bil og hus. Å tro du skal kunne bo i hus og få hjelp av sosialen med nedbetaling er temmelig naivt. Hva som skjer er en individuell saksbehandling etter forvaltningsloven. Ingen driver saksbehandling i en tråd på kvinneguiden. Hvordan du har skaffet deg dine verdier er uten nevneverdig betydning. Anonymkode: 3b51a...f65 Det er faktisk ikke alltid tilfelle. Jeg har hus og bil og nav så fort at det ville koste mye om jeg skulle solgt. Må ha bil til jobb, da det ikke finnes buss her jeg bor. Og om jeg skulle solgt huset ville jeg måtte ha brukt 6000-8000 tusen i leie istedenfor 4000,- Anonymkode: 19052...a3f 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke selge hus og bil. Det er en individuell vurdering. Man får derimot ikke dekket lån. Anonymkode: b011f...af4 Ikke med det samme. Men om brukeren blir gående i lang tid på sosialstønad, vil dette kunne skje. Anonymkode: fc5ba...49b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke med det samme. Men om brukeren blir gående i lang tid på sosialstønad, vil dette kunne skje. Anonymkode: fc5ba...49b Jada. Sosialstønad er ikke ment å bli værende på over tid. Men dessverre er det blitt en god hvilepute for mange. Anonymkode: b011f...af4 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Man kan få boligkreditt og da betaler du kun rentene på lånet, og man kan også få avdragsfrihet i mer enn 1 år. Ikke spør på KG, du får så mye forskjellige svar at du bare blir mer forvirret. Anonymkode: e5426...2f1 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke alltid tilfelle. Jeg har hus og bil og nav så fort at det ville koste mye om jeg skulle solgt. Må ha bil til jobb, da det ikke finnes buss her jeg bor. Og om jeg skulle solgt huset ville jeg måtte ha brukt 6000-8000 tusen i leie istedenfor 4000,- Anonymkode: 19052...a3f Vet du hva individuell vurdering betyr? Jo, at Nav velferd vurderer din situasjon. At noen kommer ulikt ut i det som kan se ut til å være en lik situasjon, kan skyldes både personen som vurderer søknaden om sosialhjelp og at landets over 300 kommuner har innarbeidet ulik praksis eller har ulike retningslinjer for praktisering av lovverket. Derfor finnes det mennesker med ulike livssituasjoner som flytter fra en kommune til en annen kommune fordi de i den andre kommunen får mer penger eller andre goder de ikke hadde i sin første kommune. Noen flytter lengre, andre flytter bare over en kommunegrense. De som er obs på dette kan og finne på å flytte kort tid før de må over på ulike hjelpetiltak. Så igjen, hva som skjer i ts sin situasjon kan ingen forutsi. Ekstra vanskelig å vutdere ehar ts gjort det ved å ikke opplyse om hvor hun bor i landet. Anonymkode: 3b51a...f65 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 Det kommer an på. Om huset ditt er verdt 13 millioner vil de mest sannsynlig krevet at du selger det. Er det en nøktern bolig vil de ikke kreve det fordi det ikke vil noe billigere for deg å flytte til en leiebolig. Og så kommer det an på om du har barn, har funksjonshemminger og lignende som tilsier at du ikke bør selge. Det samme med bil. Har du en Ferrari så krever de nok at du selger, men en nøktern bil som du trenger til viktig ting får du beholde. Det er altså ikke noe fasitsvar. Det er helhetlsbilde som teller. Anonymkode: 9c30d...02f 4
Thyra Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad er siste instans for hjelp når du ikke klarer å forsørge deg selv. Når du eier både bil og hus, så kan du i lang tid forsørge deg selv ved å selge bil og hus. Å tro du skal kunne bo i hus og få hjelp av sosialen med nedbetaling er temmelig naivt. Hva som skjer er en individuell saksbehandling etter forvaltningsloven. Ingen driver saksbehandling i en tråd på kvinneguiden. Hvordan du har skaffet deg dine verdier er uten nevneverdig betydning. Anonymkode: 3b51a...f65 De kan ikke hjelpe til med betaling av lån, men kan dekke tilsvarende beløp i husleie?? 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #19 Skrevet 13. april 2019 det er avhengig av kommune du bor i, hvilken person du møter etc Mest sannsynligvis må du selge bilen. Fordi du må kappe av alle utgifter, forsikring, drivstoff utgifter, veiavgift. Anonymkode: 436d5...e43 2
Gjest Raggy Skrevet 13. april 2019 #20 Skrevet 13. april 2019 14 minutter siden, Thyra skrev: De kan ikke hjelpe til med betaling av lån, men kan dekke tilsvarende beløp i husleie?? Ja riktig. Som sosialklient kan du ikke bygge formue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå