Gå til innhold

Blir valper stresset ved for mange miljøforandringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lenge tenkt på å få valp, men den jeg har på lista som nummer en er leveringsklar fem dager før jeg skal på ferie på hytta. Det blir sen ferie i år. Vi får neste uke hjemme, deretter en uke på hytta. 

Etter det er det planlagt en ukes besøk hos bestemor som ikke er i form. Hun er glad i hunder og har hage og det blir kun oss. Selv bor jeg i blokk. 

Kan det likevel gå bra? 

Hva er best i starten, å bare gå korte turer utenfor der jeg bor? Eller kan jeg ta valpen med i hundebag og besøke andre? Det betyr buss og trikk. 

Ts

Anonymkode: 7ef6e...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Svar til tittel JA 
Svar til spørsmålet ditt NEI 
Og ja i starten bare gå korte turer utenfor der du bor, valper er som nyfødte babyer bare med enda flere  og sterkere sanser så de skal først bli trygg på deg og vende seg til sitt nye hjem, sin nye eier og nye omgivelser. Lære seg å tåle sanseinntrykkene. Man farter ikke rundt i hektiske omgivelser og miljøskifter med en liten valp. Du må vente til neste kull eller droppe ferien når den kommer så tett på som fem dager etter og to uker etter. Hadde det vært 2-3 mnd etter kunne det gått bra men ikke forsvarlig eller sunt for valpen nå, du risikerer å oppdra et forvirra nervevrak som ikke vet hvem den skal knytte seg til eller stole på.

Anonymkode: d92a5...768

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valper trenger mye ro og bli trygge i sitt nye liv. Turer går på valpens premisser, alså at valpen vimser rundt og du etter. 

Jeg ville ventet med valp før du har ro rundt deg og kan få valpen trygg og god på deg og hjem :) jeg har alltid tatt fri 3 uker når jeg har fått valp, og tatt alt i valpens tempo. Den skal lære å tisse ute, ikke bite på ting som ikke skal bites på, gå rundt i nabolaget, den skal lære navnet sitt og sist men ikke minst, som også er veldig viktig - å bruke god tid på å lære valpen å bli trygg alene hjemme!! :)

Anonymkode: 538ae...205

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Det var dette jeg trodde. Da får jeg vente til det passer bedre. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg fikk valp tok jeg den med på alt mulig fra dag 2. Nå fikk jeg riktignok en hund som er veldig trygg i seg selv, men jeg synes ærlig talt dere overdriver i svarene over her. Nå er jenta mi snart 2 år, og bortsett fra perioder hvor hun ser spøkelser overalt er hun verdens tryggeste hund. Og hun elsker å være med overalt, trygg på mennesker og dyr. Jeg er ikke i jobb og har all tid til hunden, det er selvfølgelig en fordel for den. Men min erfaring er altså at miljøtrening er bra helt fra start! Det er bare å kjøpe en bag til den, da lærer den seg også å sove i den. Jeg har en trygg hund som kan slappe av og sove hvor som helst!! Hun er også godt sosialisert og går flere timer hver dag, selv om hun kun veier 5 kg 🐾

Anonymkode: 56059...a98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde valp et par uker hjemme før vi tok den med på hytte. Vi ga valpen tydelige "hvilesteder" med en gang, lot den aldri gå for mye alene og ga den god tid på å utforske for at det ikke ble for overveldende. Dette gikk helt fint, det positive er at hunden vår tydelig ser på hytta som "det andre hjemmet" og storkoser seg der like mye som hjemme 😄

Anonymkode: b084d...71f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer helt an på valpen. Det er faktisk særdeles lurt å ta valpen med på nye miljøer og treffe nye folk/hunder jevnlig. God miljøtrening og sosialisering er svært viktig for at valpen skal vokse opp og bli trygg med hunder, mennesker og miljøer.

Men det må skje i det tempoet valpen er komfortabel med. Er den trygg i utgangspunktet og synes hele verden er kul, så tåler den fint det du skisserer og det vil bare være godt for den. Er den forsiktig og redd, så kan det kanskje bli for mye og du må miljøtrene i et saktere tempo. 

Så det kommer an på valpen. Forøvrig ville jeg i utgangspunktet ikke valgt en valp som var så redd at den ikke tålte den type miløjforandringer. Det kan gi deg en del problemer resten av hundeholdet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det var dette jeg trodde. Da får jeg vente til det passer bedre. 

Ts

Bra, ja det blir du nødt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde valp et par uker hjemme før vi tok den med på hytte. Vi ga valpen tydelige "hvilesteder" med en gang, lot den aldri gå for mye alene og ga den god tid på å utforske for at det ikke ble for overveldende. Dette gikk helt fint, det positive er at hunden vår tydelig ser på hytta som "det andre hjemmet" og storkoser seg der like mye som hjemme 😄

Anonymkode: b084d...71f

Det kan ikke helt sammenlignes for her er det snakk om å være hjemme i bare fem dager med nytt fremmed menneske, før man drar på hytta med også helt nye fremmede folk og nye omgivelser, så komme til en annen omgivelse og miljø igjen (hjemme i nye hjemmet der hunden enda ikke har skjønt at den bor) og drive å farte rundt med kollektiv transport med mye skarpe lyder, masse fremmede mennesker, fremmede omgivelser og bevegelser og alt på en gang, før den har blitt trygg på den den reiser med eller skjønner hvor den bor, så på hytta igjen og nytt miljøskifte og "tempo" igjen. Det blir for ustabilt og mentalt utrygt/stressende for valpen så tidlig i eierskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...