Gå til innhold

Blodgiverkort og blodverdier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gitt blod i dag og er nysgjerrig på verdiene på blodgiverkortet. De skriver først blodverdien og etterpå kommer et stort tall - mine verdier varierer her fra 4626 til 15770 fra gang til gang. Hva i all verden er dette tallet?

Hvilke blodverdi bør man ha? Vet sånn cirka normalgrensene, men det er vel ikke akkurat de laveste verdiene i dette intervallet man bør ligge på med et høyt aktivitetesnivå?

Hva med jerninnhol?. Nå måles jo dette i andre tall enn før. Hvilke verdier bør man ligge innenfor her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg gitt blod i lange tider og aldri fått noe blodgiverkort!!

Det vil jeg jo ha :-?

Var litt usikker på om du tenker på ferritin eller hemoglobinet så her var hva jeg fant etter et raskt søk på nettet: Følgende er normale verdier for hemoglobin, serumjern og ferritin:

Hemoglobin: 11,5 - 16.0 g/dl (kvinne), 12,5 - 17,0 g/dl (mann) (Obs ! 14,8 g/dl tilsvarer 100 %)

Serumjern: 10-25 mikromol/l (kvinne), 12 - 30 mikromol/l (mann)

Ferritin ("jernlageret"): 15-200 mikrogram/l (kvinne), 20-300 mikrogram/l (mann)

Skrevet
Jeg har gitt blod i dag og er nysgjerrig på verdiene på blodgiverkortet. De skriver først blodverdien og etterpå kommer et stort tall - mine verdier varierer her fra 4626 til 15770 fra gang til gang. Hva i all verden er dette tallet?

Lurte litt på dette store tallet jeg også... Det kan ikke være nummeret på posen da? :klø:

Skrevet

Det klarte opp deler av probemet, Showgirl. Takk skal du ha! Jeg fikk forresten blodgiverkortet før jeg i det hele tatt ga blod, jeg.

Kanskje det bare er posenummer? Å, nå ble jeg nesten skuffa. Trodde dette skulle være noe mer spennende. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hehe, var nok bare posenummeret..

Men det er jo litt spennende å følge med på hemoglobin-verdier, i hvert fall hvis du trener :)

Skrevet

Ja, det er litt artig å ha en viss peiling på hvordan man varierer. For to år siden fikk jeg høre at ferritininnholdet var alt for høyt og at jeg måtte spise lite jernholdig mat. Etter ett år med mye sykdom var det motsatte tilfelle. Da ble det kasta haugevis med jerntabletter etter meg. Er jo litt greit å hva en viss formening og hva talla betyr når det svinger slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...