Gå til innhold

Arvet penger - kjøpt bolig - skattemeldingen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan jeg oppgir dette? Jeg er redd de skal tro jeg er "dobbelt så rik" dersom jeg oppgir både beløpet jeg arvet OG boligen jeg kjøpte😂 Noen som vet hvordan dette fungerer?

Anonymkode: 108b8...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel skatteetaten som skal vite hvordan du kunne finansiere boligen du kjøpte. De har jo oversikt over dine bankinnskudd og lån. Hvis du plutselig nå eier en bolig uten å fått større lån eller tatt stort beløp ut av konto, så kan de begynne å lure på hvilke penger du har kjøpt bolig for. Tjener du penger på svart arbeid, driver du med noe kriminelt, o.l. 

Oppgi arven, så slipper du noe styr med det. De har kanskje uansett fått melding om arv et sted i systemet. 

Anonymkode: c7040...dec

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke skrive en merknad? Eller ringe skatteetaten for å være på den sikre siden😉

Anonymkode: 9229d...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er formuen din ved årsskiftet som er grunnlag for formuebeskatning, og da har du ikke både bolig og pengene fra arven i banken (hvis du ikke har gjort noe veldig smart, og i så fall vil jeg gjerne ha oppskriften). Du oppgir hva du har arvet (det er ikke arveavgift nå), slik at skatteetaten skal slippe å lure på hvor pengene til boligkjøp kom fra.

Anonymkode: 745b2...e60

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil tråd.

Endret av CoolSistah
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvordan jeg oppgir dette? Jeg er redd de skal tro jeg er "dobbelt så rik" dersom jeg oppgir både beløpet jeg arvet OG boligen jeg kjøpte😂 Noen som vet hvordan dette fungerer?

Anonymkode: 108b8...3aa

Har du arvet penger i kontanter og kjøpt bolig med en bunke kontanter? 

Skatteetaten har tilgang til alle bankinnskudd du har hatt og har i form av renteflyt. Bankene er og pålagt å rapportere inn til skatteetaten. Meglere og bilselgerbutikker tar ikke i mot bunker/trillebårlaster med kontanter, ergo ingenting å bry seg med eller bekymre seg om, når du svarerer på om du har mottatt arv over kr. 100 000 i 2018, og skriver merknad til hva du har mottatt.

Anonymkode: c2e37...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et eget felt for mottatt arv, bare før opp beløpet der. Boligen skal stå på skattemeldingen allerede hvis du kjøpte i fjor, hvis den ikke gjør det så fører du den bare opp. Det blir ikke dobbeltført. 

Anonymkode: ca1a4...aa1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et eget felt for mottatt arv, bare før opp beløpet der. Boligen skal stå på skattemeldingen allerede hvis du kjøpte i fjor, hvis den ikke gjør det så fører du den bare opp. Det blir ikke dobbeltført. 

Anonymkode: ca1a4...aa1

Boliger man kjøper i Nov/des står ikke på skattemeldingen. Vært der og prøvd. 

Anonymkode: c2e37...86e

AnonymBruker
Skrevet

Det beløpet som du fikk skal i alle fall inn i 1.5.3. 

(Det andre vet jeg ikke)

Anonymkode: facd4...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...