AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Hvor går grensen i forhold til begrensning av matinntak hos psykisk utviklingshemmede uten noe form for tvangsvedtak? Tenker bare å få litt flere synspunkter rundt fra utenforstående, før jeg eventuelt tar det videre selv. Personen det gjelder har kanskje 10-12kg for mye, men kiloene begrenser ikke hverdagen til denne personen. Personen går på jobb, utfører daglige aktiviteter og huslige gjøremål. Blodprøver osv er fine, ingen livsstilssykdommer... Anonymkode: 96ef4...a29
Apis Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Personen må vel samtykke, så dere må kanskje jobbe hardere med oppfordringer og motivasjon når det gjelder matinntak, om ikke det foreligger noen helsemessige utfordringer nå så fører jo som kjent overvekt til forhøyet risiko på sikt
Pipaluk Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 (endret) Kjøper vedkommende mat selv? jeg kan vanskelig se at dere kan begrense matinntak med mindre det er snakk om liv og død, men fysiske aktiviteter kan dere jo tilby og oppmuntre til. Er et spørsmål på siden om det er OK. Om en som er utviklingshemmet tilfredsstiller seg selv i fellesområder, har personale lov til å føre personen bort, eller er det også ulovlig tvang? Jobber ikke med brukergruppen selv lenger men en kompis har en del slike problemstillinger. Endret 13. april 2019 av Pipaluk
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 Man har i utgangspunktet ingen rett overhode til å begrense matinntaket uten et tvangsvedtak på det og det ville man aldri fått i en slik situasjon som du skisserer. Anonymkode: 04f24...74f 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har i utgangspunktet ingen rett overhode til å begrense matinntaket uten et tvangsvedtak på det og det ville man aldri fått i en slik situasjon som du skisserer. Anonymkode: 04f24...74f Det var i grunn et slikt svar jeg ville ha . Er kun jeg som reagerer på at et slikt opplegg skal settes i gang uten et tvangsvedtak... 😱 TS Anonymkode: 96ef4...a29 2
Skogkløver Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 Uten tvangsvedtak er på plass fra fylkesmannen er det strengt talt ulovlig å skulle begrense/styre matinntak. I såfall skal det ved hvert tilfelle skrives enkeltmelding. Det eneste unntaket her er for eksempel tjenestemottakere som tar mat av andre, forsøker å ta med seg fra butikk uten å kunne betale ol. Som tjenesteyter kan du si: "du har nettopp spist middag, vi lager ikke ny mat nå før kvelds." Det er i utgangspunktet ikke tvang, du kan derimot ikke stoppe tjenestemottakeren fra å lage en ny middag selv. Du kan veilede alt etter funksjonsevne. Ofte vil det kanskje fungere å si: "skal du ikke spare den til i morgen?" Eller "skal vi skjære opp litt frukt i stedet for å åpne den posen med chips?" Å skulle få gjennom et vedtak på bruk av tvang i forbindelse med matinntak er ganske vanskelig. Det skal begrunnes med fare for liv og helse eller for å begrense tvang/angst hos tjenestemottakere med et problematisk forhold til mat. 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor går grensen i forhold til begrensning av matinntak hos psykisk utviklingshemmede uten noe form for tvangsvedtak? Tenker bare å få litt flere synspunkter rundt fra utenforstående, før jeg eventuelt tar det videre selv. Personen det gjelder har kanskje 10-12kg for mye, men kiloene begrenser ikke hverdagen til denne personen. Personen går på jobb, utfører daglige aktiviteter og huslige gjøremål. Blodprøver osv er fine, ingen livsstilssykdommer... Anonymkode: 96ef4...a29 Hva er tiltaket du tenker på å gjennomføre da? Man kan blant annet ikke nekte noen ved å låse inn mat eller ta fra penger. Anonymkode: d0e6b...450
Pipaluk Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, Skogkløver skrev: Uten tvangsvedtak er på plass fra fylkesmannen er det strengt talt ulovlig å skulle begrense/styre matinntak. I såfall skal det ved hvert tilfelle skrives enkeltmelding. Det eneste unntaket her er for eksempel tjenestemottakere som tar mat av andre, forsøker å ta med seg fra butikk uten å kunne betale ol. Som tjenesteyter kan du si: "du har nettopp spist middag, vi lager ikke ny mat nå før kvelds." Det er i utgangspunktet ikke tvang, du kan derimot ikke stoppe tjenestemottakeren fra å lage en ny middag selv. Du kan veilede alt etter funksjonsevne. Ofte vil det kanskje fungere å si: "skal du ikke spare den til i morgen?" Eller "skal vi skjære opp litt frukt i stedet for å åpne den posen med chips?" Å skulle få gjennom et vedtak på bruk av tvang i forbindelse med matinntak er ganske vanskelig. Det skal begrunnes med fare for liv og helse eller for å begrense tvang/angst hos tjenestemottakere med et problematisk forhold til mat. Hvordan stiller det seg om personen har diabetes og ikke forstår hvor farlig overvekt kan bli?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Hvordan stiller det seg om personen har diabetes og ikke forstår hvor farlig overvekt kan bli? Dersom personen har alvorlig diabetes kan man få vedtak på tvang. Anonymkode: d0e6b...450
Skogkløver Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Hvordan stiller det seg om personen har diabetes og ikke forstår hvor farlig overvekt kan bli? I et slikt tilfelle vil jo et tvangsvedtak kunne bli innvilget. Det forutsetter derimot at personen har lav funksjonsevne og faktisk har et svært usunt forhold til mat. Er derimot personen normalvektig (og har vært det over lang tid med likt matinntak) kan det bli vanskelig å få gjennom. Fordelene ved å holde vekten nede vil også måtte veies opp mot hvor invaderende og omfattende et slikt tiltak vil være for tenestemottakeren. Det vil uansett måtte søkes om. I mellomtiden kan man i samarbeid med lege utøve tvang, men det skal ALLTID skrives enkeltmelding frem til et vedtak er fattet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er tiltaket du tenker på å gjennomføre da? Man kan blant annet ikke nekte noen ved å låse inn mat eller ta fra penger. Anonymkode: d0e6b...450 Det er mine kollegaer som skal sette i gang dette, ikke jeg. Jeg er svært kritisk til å gå med på det uten tvangsvedtak, og mener en sånn inngripen er ulovlig, men møter motgang. Ingen andre reagerer på at det er tvang å begrense brukers matinntak.. TS Anonymkode: 96ef4...a29 3
Pipaluk Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mine kollegaer som skal sette i gang dette, ikke jeg. Jeg er svært kritisk til å gå med på det uten tvangsvedtak, og mener en sånn inngripen er ulovlig, men møter motgang. Ingen andre reagerer på at det er tvang å begrense brukers matinntak.. TS Anonymkode: 96ef4...a29 Har personen prader Willy syndrom eller alvorlig allergi så kan man ty til tvang. Hvis det ellers ikke er noe galt med personen bortsett fra PU så kan de umulig ha en god sak for tvang
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 Uansett diagnose, uten tvangsvedtak har ikke dine kolleger lov til å gjøre noen ting. Hvis vedkommende har f.eks diabetes eller prader willys, som det blir nevnt over her, er det forhåpentligvis ingen sak å få vedtaket i boks. Men hvis ikke, så kan det bli mye vanskeligere. Viktig å dokumentere alle observasjoner i forhold til overdrevent matinntak, hvis man skal ha et grunnlag for vedtaket Anonymkode: bdc0a...bac 1
Gjest Raggy Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 Man kan kun veilede og motivere i forhold til dette, bruke dagsplan og ha måltider til faste tider. Skal man ta i bruk tvang snakker vi om slike situasjoner jeg hadde på jobb med feks inntak av tørkede erter og frossen hel fisk. Dette vil jo feks ødelegge tenner å da må man bruke tvang ved å låse inn mat. Er en bruker noe overvektig må det jobbes i den andre enden ved å gjøre fysisk aktivitet gøy og å lage god sunn mat.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Dette er ikke lov,og blir tiltaket gjennomført håper jeg du tar kontakt med fylkesmannen Anonymkode: 8474b...67f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett diagnose, uten tvangsvedtak har ikke dine kolleger lov til å gjøre noen ting. Hvis vedkommende har f.eks diabetes eller prader willys, som det blir nevnt over her, er det forhåpentligvis ingen sak å få vedtaket i boks. Men hvis ikke, så kan det bli mye vanskeligere. Viktig å dokumentere alle observasjoner i forhold til overdrevent matinntak, hvis man skal ha et grunnlag for vedtaket Anonymkode: bdc0a...bac I denne situasjonen er det ikke snakk om overdrevent matinntak/tvangsspising heller, da denne brukeren ikke spiser utenom de faste måltidene. Brukeren har også kun mat som lett ost, lett smør, lett yoghurt, skinke med lite fett etc og har generelt et ganske greit kosthold som også inneholder mye egg, fisk, kylling og grønnsaker/frukt. Så i stedet for å oppfordre/motivere til mer aktivitet i hverdagen, så skal altså frokost/lunch/kvelds kuttes ned til halvparten av det personen normalt spiser, grønnsaker og kjøtt skal veies og det skal telles kalorierer. Har egentlig ikke ord og blir dårlig av hele opplegget..😱 Nå skrev jeg kanskje litt for mye, men er bare så frustrert og sinna på brukerens vegne og samtidig sjokka over at ingen av mine kollegaer reagerer ! TS Anonymkode: 96ef4...a29 2
Gjest Raggy Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I denne situasjonen er det ikke snakk om overdrevent matinntak/tvangsspising heller, da denne brukeren ikke spiser utenom de faste måltidene. Brukeren har også kun mat som lett ost, lett smør, lett yoghurt, skinke med lite fett etc og har generelt et ganske greit kosthold som også inneholder mye egg, fisk, kylling og grønnsaker/frukt. Så i stedet for å oppfordre/motivere til mer aktivitet i hverdagen, så skal altså frokost/lunch/kvelds kuttes ned til halvparten av det personen normalt spiser, grønnsaker og kjøtt skal veies og det skal telles kalorierer. Har egentlig ikke ord og blir dårlig av hele opplegget..😱 Nå skrev jeg kanskje litt for mye, men er bare så frustrert og sinna på brukerens vegne og samtidig sjokka over at ingen av mine kollegaer reagerer ! TS Anonymkode: 96ef4...a29 Den situasjonen du er i er ikke så uvanlig... Jeg meldte inn mine kollegaer til leder på grunn av måten de behandlet brukerne på. Det ble snakket i en nedlatende tone om multifunksjonshemmede barn som var til stede. "De skjønner jo ikke hva vi sier alikevel" påsto dem. Jeg ble så lei av å se på en slik respektløs behandling av hjelpesløse folk at jeg meldte i fra. Det var en bra ting å det ble en endring. Mulig jeg ikke var så populær på jobben i etterkant men f heller... Er du så oppgitt som det virker som så råder jeg deg til å ta en samtale med lederen deres.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, Raggy skrev: Den situasjonen du er i er ikke så uvanlig... Jeg meldte inn mine kollegaer til leder på grunn av måten de behandlet brukerne på. Det ble snakket i en nedlatende tone om multifunksjonshemmede barn som var til stede. "De skjønner jo ikke hva vi sier alikevel" påsto dem. Jeg ble så lei av å se på en slik respektløs behandling av hjelpesløse folk at jeg meldte i fra. Det var en bra ting å det ble en endring. Mulig jeg ikke var så populær på jobben i etterkant men f heller... Er du så oppgitt som det virker som så råder jeg deg til å ta en samtale med lederen deres. Fy flate så stygt gjort! Du er tøff som sa i fra! 😊 Anonymkode: 96ef4...a29 2
Pipaluk Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: I denne situasjonen er det ikke snakk om overdrevent matinntak/tvangsspising heller, da denne brukeren ikke spiser utenom de faste måltidene. Brukeren har også kun mat som lett ost, lett smør, lett yoghurt, skinke med lite fett etc og har generelt et ganske greit kosthold som også inneholder mye egg, fisk, kylling og grønnsaker/frukt. Så i stedet for å oppfordre/motivere til mer aktivitet i hverdagen, så skal altså frokost/lunch/kvelds kuttes ned til halvparten av det personen normalt spiser, grønnsaker og kjøtt skal veies og det skal telles kalorierer. Har egentlig ikke ord og blir dårlig av hele opplegget..😱 Nå skrev jeg kanskje litt for mye, men er bare så frustrert og sinna på brukerens vegne og samtidig sjokka over at ingen av mine kollegaer reagerer ! TS Anonymkode: 96ef4...a29 Er de kollegene som vil sette i gang med dette faglærte? Har de fått grønt lys av ledelsen? hvis alt dette er klarert og godtatt så er det kanskje noen helseutfordringer som du ikke er informert om?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 På 13.4.2019 den 10.18, AnonymBruker skrev: Hvor går grensen i forhold til begrensning av matinntak hos psykisk utviklingshemmede uten noe form for tvangsvedtak? Tenker bare å få litt flere synspunkter rundt fra utenforstående, før jeg eventuelt tar det videre selv. Personen det gjelder har kanskje 10-12kg for mye, men kiloene begrenser ikke hverdagen til denne personen. Personen går på jobb, utfører daglige aktiviteter og huslige gjøremål. Blodprøver osv er fine, ingen livsstilssykdommer... Anonymkode: 96ef4...a29 Høres ut som personen klarer dagliglivet, så litt innlæring er kanskje på plass. Stusser litt på spørsmålet ditt, for se deg rundt. Hvor mange er ikke overvektig? Altså friske folk. Ville det være på plass med tvang der også? Anonymkode: 657b4...1d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå