Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener at man kan drikke øl eller vin, pumpe og så gi baby melk. Pumping er for meg ikke aktuelt.

Andre mener man kan drikke litt, og så la det gå minst tre timer før baby får die.

Hva stemmer? Har lyst på et glass vin, men føler det er tryggest å holde seg helt unna. Babyen er 5,5 mnd, har ikke begynt med fast føde ennå.

Hyppigheten av ammingen varierer. Stortå sett går det 7-10 timer mellom ammingene på kveld/natt/morgen. Men noen ganger legger baby seg kl 21, og vil ha melk igjen når vi legger oss rundt kl 23. 

Anonymkode: 80321...af8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan google amming+alkohol. 

Helsemyndighetene i Norge er ganske strenge på det, men generelt sett anbefales å vente med å amme til 2 timer etter du har drukket en enhet alkohol. Noen mener det ikke har noe å si. Se Folkeopplysningen på nrk. 

Anonymkode: 14049...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du drikker et glass vin får du ca 0,4-0,5 promille. Du forbrenner ca 0,15 promille i timen. Dette skal igjen barnet drikke og konsentrasjonen i barnets blod blir igjen mye lavere. Du kan fint ta deg et glass vin iallefall hvis det går noen timer før du ammer. Jeg gjør iallefall det. 

Anonymkode: 3102d...92a

Skrevet (endret)

For melkens del kan du drikke deg døddrukken og fremdeles amme, pumping har ingen hensikt. Det at amming og alkohol er farlig er en myte som norske helsemyndigheter tviholder på, men det har ikke støtte i nyere forskning. Det du heller vært tenke på er at du ikke bør håndtere baby når du er beruset. 

https://www.tv2.no/a/9757377/

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/05/08/--ingen-grunn-til-at-ammende-ma-avsta-fra-alkohol/

Endret av Puny
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Se NRKs folkeopplysningen om amming og alkohol, den oppsummerer bra.

(Oppsummert: Morsmelk kan ikke få høyt nok alkoholinnhold til at det er merkbart for barnet, men de som har ansvar for et spedbarn må være klar i hodet. Og graviditet og amming er noe helt annet, det er farlig).

Så ta deg et glass vin, du kan amme som vanlig.

Anonymkode: 8433b...cb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen ville fått høyere promille av å drikke kefir enn av å bli ammet etter at du hadde drukket.

Anonymkode: 2aac4...fd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se NRKs folkeopplysningen om amming og alkohol, den oppsummerer bra.

(Oppsummert: Morsmelk kan ikke få høyt nok alkoholinnhold til at det er merkbart for barnet, men de som har ansvar for et spedbarn må være klar i hodet. Og graviditet og amming er noe helt annet, det er farlig).

Så ta deg et glass vin, du kan amme som vanlig.

Anonymkode: 8433b...cb1

Da kan jeg tørre å ta et lite glass, etter at babyen har sovna på kvelden.  Pleide å drikke to glass en gang hver 3.uke ca før jeg ble gravid, det er jo så godt med ost og kjeks, eller diverse mat.

Tenker det holder med et halvt glass til å begynne med. Hvor mye er det forresten greit å drikke, og kunne kjøre? Har aldri villet kjørt etter å ha drukket noe som helst, så jeg aner ikke. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg tørre å ta et lite glass, etter at babyen har sovna på kvelden.  Pleide å drikke to glass en gang hver 3.uke ca før jeg ble gravid, det er jo så godt med ost og kjeks, eller diverse mat.

Tenker det holder med et halvt glass til å begynne med. Hvor mye er det forresten greit å drikke, og kunne kjøre? Har aldri villet kjørt etter å ha drukket noe som helst, så jeg aner ikke. 

Bruk promillekalkulator på nett. 

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det ikke alkohol før barnet slutter og amme. Kjøp deg alkoholfri vin? Hva er greia at folk MÅ ha alkohol?

Anonymkode: 81ce5...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her blir det ikke alkohol før barnet slutter og amme. Kjøp deg alkoholfri vin? Hva er greia at folk MÅ ha alkohol?

Og har heller ikke behov for alkohol når jeg har barnet hjemme sammen med meg. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og har heller ikke behov for alkohol når jeg har barnet hjemme sammen med meg. 

Dette er ikke relevant til hva som står i hi. 

Hva du gjør er det ingen her som bryr seg om. Folk må ha et glass vin, av samme grunn som at folk må ha et glass pepsi: de syns det er godt til kos eller mat. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå når jeg er så trygg på at det går bra, så drikker jeg favorittvinen min med alkohol. All alkoholfri vin er ikke god. Jeg har aldri drukket overstadig, så det skal nok gå bra. Kommer ikke til å drikke mye når ammingen er over heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg nipper gjerne til et lite glass vin MENS jeg ammer. Det er null problem mtp. melka. Drikker meg ikke beruset. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk MÅ ikke ha alkohol. De har lyst på et glass rødvin på samme måte som man får lyst på sjokolade, en is eller en brus. Det er godt og det er kos. Man er ikke på utkikk etter å bli beruset. Alkoholfri rødvin smaker dritt.. hadde det eksistert en god alkoholfri rødvin som smakte identisk som de med alkohol hadde det jo vært null stress for de fleste å drikke det i stede..

Jeg ser virkelig ikke problemet med at folk sipper av et glass rødvin en gang i blant selv om man ammer. Jeg koser meg mye mer med et glass rødvin enn eplejuice og cola...

Mammapolitiet ass..

Anonymkode: aa3fc...cc4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Noen mener at man kan drikke øl eller vin, pumpe og så gi baby melk. Pumping er for meg ikke aktuelt.

Andre mener man kan drikke litt, og så la det gå minst tre timer før baby får die.

Hva stemmer? Har lyst på et glass vin, men føler det er tryggest å holde seg helt unna. Babyen er 5,5 mnd, har ikke begynt med fast føde ennå.

Hyppigheten av ammingen varierer. Stortå sett går det 7-10 timer mellom ammingene på kveld/natt/morgen. Men noen ganger legger baby seg kl 21, og vil ha melk igjen når vi legger oss rundt kl 23. 

Du kan amme rett etter at du har drukket. Pumping vil ikke ha noe å si annet enn at du får bort spreng

Anonymkode: 817b2...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke en dritt å pumpe noe som helst.  Promillen er ut av melken når den er ut av blodet.  Problemet her er at babyen kan kanskje være misfornøyd eller trenger pupp før den har gått x-antall timer for at alkohol skal forsvinne.  Egentlig skjønte jeg aldri det stor behov å drikke mens mann ammer men men...noen jenter klarer ikke å avstå så da har du det....

Anonymkode: 49e78...e96

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelper ikke en dritt å pumpe noe som helst.  Promillen er ut av melken når den er ut av blodet.  Problemet her er at babyen kan kanskje være misfornøyd eller trenger pupp før den har gått x-antall timer for at alkohol skal forsvinne.  Egentlig skjønte jeg aldri det stor behov å drikke mens mann ammer men men...noen jenter klarer ikke å avstå så da har du det....

Anonymkode: 49e78...e96

Det er jo ikke moe problem. Men kan amme selv om man har drukket 

Anonymkode: 817b2...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkoholfri vin smaker druesaft. Da drikker jeg heller iste. Vin drikker man fordi man liker smaken av vin, og da må det (dessverre) være alkohol i. 

Anonymkode: af9a3...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...