Gå til innhold

Vi vil gå til samlivsterapeut, men det er så dyrt. :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har nettopp avlyst bryllupet vårt pga mye grums i forholdet. Vi vil begge to gjerne prøve å fikse det, men vi sliter veldig med kommunikasjonen akkurat nå. Vi står fast på en del ting og vi vet ikke hva vi skal gjøre lenger. 

Jeg har omsider fått han med på å prøve samlivsterapi, men uansett hvilken psykolog jeg ser på så koster dette MINST 1500kr for 45 min. 😱 

Med tanke på at vi sikkert trenger en del hjelo, så blir dette for mye dyrere enn vi har råd til. :( 

Hva i all verden skal vi gjøre? 

Anonymkode: 80b16...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret,  de har terapeuter. Gratis,  men mulig at man kun kan få komme inn der hvis man har barn. Ring de å hør 😊

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har avlyst bryllupet og vil satse på hverandre, da bruker dere penger på dette og tar et enkelt lite bryllup etterpå. Det tenker jeg er grei prioritering....

Anonymkode: 5c226...f6a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt her. Familievern kontoret de er gratis og det er ikke krav at en må ha barn. 

Anonymkode: 6fb11...5d8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har avlyst bryllupet og vil satse på hverandre, da bruker dere penger på dette og tar et enkelt lite bryllup etterpå. Det tenker jeg er grei prioritering....

Anonymkode: 5c226...f6a

Planen var uansett å ha en minimalt rådhus-bryllup uten fest eller noe pga dårlig råd.

Anonymkode: 80b16...9f3

Skrevet

Hva tenker du at en samlivsterapaut skal fikse? Er ikke noe hokus pokus medisin de sitter på som får den andre til og forandre seg på alle felter og bli akkurat den du burde være. 

Er kanskje mulig å få tilsvarende hjelp i litteraturen og på nett?  

Gjest MizBiz
Skrevet

Les Gottman, samlivsterapeutenes guru. Han skriver mye klokt og godt.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Ariam skrev:

Familievernkontoret,  de har terapeuter. Gratis,  men mulig at man kun kan få komme inn der hvis man har barn. Ring de å hør 😊

De har som regel laaaange ventelister, og det er fortrinnsvis for familier, derav navnet. 

Endret av _Malene
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt her. Familievern kontoret de er gratis og det er ikke krav at en må ha barn. 

Men familier med barn blir prioritert, kan være veldig lang ventetid tross at man har barn og er i krise. Snakker av erfaring.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, _Malene skrev:

De har som regel laaaange ventelister, og det er fortrinnsvis for familier, derav navnet. 

Det stemmer da ikke. De driver med parterapi. Det er maks 4 uker ventetid. Kjenner flere par som har gått dit og fått god hjelp, også uten å ha barn. 

Anonymkode: 5bc9d...2cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, RoH skrev:

Hva tenker du at en samlivsterapaut skal fikse? Er ikke noe hokus pokus medisin de sitter på som får den andre til og forandre seg på alle felter og bli akkurat den du burde være. 

Er kanskje mulig å få tilsvarende hjelp i litteraturen og på nett?  

En nøytral 3. person som kan se saken fra begges side kan faktisk være smart. Det kan bli en katalysator.  \Det handler vel mer om å se seg selv og sitt eget reaksjonsmønster, og akseptere hva dette får partner til å føle? Og da å finne verktøy for å kommunisere bedre sammen, - ikke å transformere den andre til noe helt annet enn denne er.

Anonymkode: 16323...471

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nøytral 3. person som kan se saken fra begges side kan faktisk være smart. Det kan bli en katalysator.  \Det handler vel mer om å se seg selv og sitt eget reaksjonsmønster, og akseptere hva dette får partner til å føle? Og da å finne verktøy for å kommunisere bedre sammen, - ikke å transformere den andre til noe helt annet enn denne er.

Anonymkode: 16323...471

Samlivsterapi  -særlig i privat regi - har i løpet av ganske få år blitt en stor og lukrativ industri. Etter hva jeg forstår, er terapeutenes faglige kvalifikasjoner mildt sagt varierende, og effekten/nytten ofte svært tvilsom. Som påpekt i det siterte innlegget, er kanskje den sentrale verdien i slik terapi selve settingen med en tredjeperson som styrer og deltar i kommunikasjonen, men på samme måte som det er blitt påpekt i forhold til andre former for  terapi, behøver ikke denne tredjepersonen nødvendigvis å være en «autorisert» terapeut. Generelt tror jeg dessverre at et skrantende  samliv - særlig hvis problemene oppstår allerede etter kort tid - svært sjelden kan repareres med terapi. Ofte bidrar terapien nok bare til å forlenge lidelsen og utsette et uunngåelig brudd.

Anonymkode: 1c0d9...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale bøkene til Sissel Grana :) Hun er samlivsterapeut og psykolog og har mange gode, innsiktsfulle bøker som hjelp til selvhjelp :)

Anonymkode: 13d1f...541

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med et par timer mens dere står på venteliste til familievernkontoret? 

Anonymkode: b5e24...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før mitt eget bryllup så slet jeg og mannen selv med å forstå hverandre osv. Vi vurderte selv en terapeut men endte opp på en helt annen løsning pga prisen. 

Vi dreit i å dele problemene våres med andre, vi spurte ikke andre om råd og fokuserte på å prate når vi ikke kranglet. 

Det er faktisk det beste vi har gjort og endelig følte vi begge at vi var i vårt eget forhold. Ikke råd fra andre men bare oss to som valgte å endelig se hverandre.

Anonymkode: c5f41...017

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite hjelp å få på familiekontoret. De er underbemannet og overbelastet og har ikke tid. Det eneste de har tid til er den obligatoriske meklingen når samlivsbruddet er et faktum. Dette er min erfaring i forbindelse med separasjonen fra min mann. 

Anonymkode: 9749a...955

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite hjelp å få på familiekontoret. De er underbemannet og overbelastet og har ikke tid. Det eneste de har tid til er den obligatoriske meklingen når samlivsbruddet er et faktum. Dette er min erfaring i forbindelse med separasjonen fra min mann. 

Anonymkode: 9749a...955

Prøvde dere å få vanlig mekling som par før bruddet?

Anonymkode: 987c3...afa

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer da ikke. De driver med parterapi. Det er maks 4 uker ventetid. Kjenner flere par som har gått dit og fått god hjelp, også uten å ha barn. 

Anonymkode: 5bc9d...2cf

Kommer nok an på hvor man bor.

Gjest MizBiz
Skrevet

I Oslo prioriteres familier med barn, og selv da er det flere ukers ventetid.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kan anbefale bøkene til Sissel Grana :) Hun er samlivsterapeut og psykolog og har mange gode, innsiktsfulle bøker som hjelp til selvhjelp :)

Anonymkode: 13d1f...541

Sissel Gran's "Kjærlighetens tre porter" er genial! Anbefales!

John Gottmann (særlig for han): Hva menn vil ha og hva kvinner vil ha

eller Gary Chapman: De 5 kjærlighetsspråkene

eller Steen Rassing: Tilknytningsstil i parforhold

🌈

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...