AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Hvor lenge tenker dere at en moden og fornuftig åtteåring kan være alene hjemme på dagtid (åtteåringen selv vil helst være hjemme)? Anonymkode: 4aaa9...9a0
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Dro på min første telt-tur som niåring, bare helgetur da, alene. Par døgn burde vel gå bra, om poden har for a.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 Min 8-åring har vært hjemme et par tre timer, men da har han telefon så han/vi kan ringes, kjente naboer, mat tilgjengelig etc. Sjelden han er så lenge alene altså, det vanlige er vel ca 30 min. Anonymkode: 2c290...cf6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 3
Ulrikke Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 Er jo helt avhengig av hvordan barnet er, hvor lenge det er vant til å være alene fra før, har det telefon, vet hva det skal gjøre i visse tilfeller, hvor langt unna er dere osv... Et par-tre timer var vel min alene da hun var 8. Ihvertfall fra skolen var ferdig til vi kom hjem. Etter eget ønske. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 F eks dersom barnet mistrives sterkt på SFO. Jeg har også en moden 8-åring og han kan være hjemme en times tid. Men jeg ser helst at han går hjem sammen med en kompis og at de er hjemme sammen. Forutsetningen for at de skal få være hjemme uten voksen er at de da oppfører seg pent. De skal ikke skru på TV eller nettbrett. De skal smøre seg mat, gjøre lekser og spille brettspill sammen. Dette går veldig, veldig fint. Men sønnen min har xplora-klokke så vi kan ringe hverandre, og vi har alarm på døra som vi voksne kan skru av og på via app. Jeg har også en herlig gutt på 5 som er langt mer umoden for alderen enn hva storebroren var. Aldri i livet om han får være alene hjemme fra han er 8 år. Man må se an barnet, forskning og teori viser tross alt at barn kan skille 2-3 år i modning innenfor samme årskull. Anonymkode: a093d...67f 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 Vår 8-åring er alene hjemme ca en time tre dager i uka. Da kommer tenåringen i huset hjem fra skolen. Så kommer en av oss hjem en time etter det. 8-åringen sluttet på SFO til tredjeklasse, han trivdes ikke der. Og det har gått helt fint alene hjemme. Han har tlf, og regelen er at det ikke er lov med besøk uten voksne hjemme. Anonymkode: c3380...8b9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 Sønnen min på 7 år,blir 8 i år,har vært 3 timer alene uten problemer. Anonymkode: 37994...991
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 De vokser på å få ansvar. Anonymkode: 37994...991 11
Nerine_ Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 Hvorfor skal ikke et barn på 8år være det? 12
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 I alle dager, dette må da være tull?? Jeg gikk selv alene hjem fra skolen hver dag fra 1. klasse, og var hjemme et par timer før mamma og pappa kom hjem. Jeg var da 6,5, og det gikk helt fint. (Jeg mistrivdes veldig hos hun som egentlig skulle være dagmammaen min, mamma og pappa lot meg derfor få slutte hos henne og heller gå hjem alene) Man må selvsagt se an barnets modenhet, men jeg regner med de aller fleste 8-åringer fint kan være hjemme en del timer alene. Nå har jeg en på straks 7, og han har vært hjemme alene rundt en time ved flere anledninger allerede (men da har jeg alliert meg med naboen vegg-i-vegg, og han vet han kan gå til naboen hvis det skulle være noe). Anonymkode: 87b55...863 8
Sushi Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 Et par timer, så lenge barnet kan kontakte en voksen ved behov, og selv synes det er greit. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 Vår 8 åring er ikke så ofte alene hjemme, men innimellom en times tid. Han liker det og føler seg stor da. Her er besteforeldre i nabohuset og han har mobil. Fra høsten kommer han til å være alene 1-2 timer etter skoletid to dager i uka (da har han fylt 9). Anonymkode: 84276...e7f 1
Jytte Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 (endret) Var alene par timer etter skolen til min eldre bror kom hjem. Var nøkkelbarn. Lillesøster hadde dagmamma så jeg kunne gå dit, men foretrakk å være hjemme. Kjente alle naboene og det var mange hjemmeværende, men mobil hadde vi ikke. Tror ikke vi hadde hustelefon heller. Brukte, til min mors fortvilelse, å bake kaker som alltid var rå på midten, men min far likte kakene selv om han lot midten være i fred. Endret 13. april 2019 av Jytte 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal et barn på 8 år være alene hjemme? Helt ufattelig. Anonymkode: 1a6cf...720 Hva slags verden lever vi i der vi har sydd såpass puter under armen at en 8åring ikke klarer seg litt alene? Anonymkode: 18dd3...a76 10
Infinitum Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 (endret) 2 timer siden, Jytte skrev: Var alene par timer etter skolen til min eldre bror kom hjem. Var nøkkelbarn. Lillesøster hadde dagmamma så jeg kunne gå dit, men foretrakk å være hjemme. Kjente alle naboene og det var mange hjemmeværende, men mobil hadde vi ikke. Tror ikke vi hadde hustelefon heller. Brukte, til min mors fortvilelse, å bake kaker som alltid var rå på midten, men min far likte kakene selv om han lot midten være i fred. Jeg lagde "middag" ofte, haha! Det har jeg ikke tenkt på i flere år. Halvkokt spaggeti med masse ketshup sped ut i vann så det skulle bli tomatsaus, og ost jeg hadde skjært opp i terninger. Stakkars familien min som måtte tvinge dette ned 🤣 Jeg husker også vi skulle prøve på pannekaker en gang, og dreiv og spolte vhs filmen Mathilda for å bruke hennes oppskrift. Needless to say at den ikke akkurat ble seende ut som på Mathilda filmen og vi var skikkelig skuffet. Pleide også å leke at vi hadde fæle foreldre som hadde forlatt oss, eller at vi hadde rømt og funnet et hus vi bodde på alene. (Vi hadde snille kjærlige foreldre altså, bra barndom. Men jeg husker hvor gøy det var å leke det ) Var nøkkelbarn og var alene 3 timer før noen kom hjem, fra vi var 7 til vi flyttet ut. Hadde hustelefon, og gode naboer Endret 13. april 2019 av Infinitum 5
Gjest Juks Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 Ingen problem å la en 8-åring være alene, hvis hen ønsker det. Men tror det er viktig å lære hen gode rutiner, slik at hen vet hva hen kan/vil/skal gjøre på denne tiden slik at hen ikke begynner å utforske, kjede seg eller mistrives alene.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 Min på 9 er hjemme alene nesten hver dag etter skole, alt fra 30 minutter til 3 timer. Et par dager har han lillebror på 7 år med seg. Anonymkode: d0691...de6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #19 Skrevet 13. april 2019 Min åtteåring kan fint være alene hjemme i 3-4 timer om det trengs. Han er fornuftig og til å stole på, klarer seg fint og gir beskjed dersom det skulle være noe. Anonymkode: 68407...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #20 Skrevet 13. april 2019 Min snart 7 åring kan være alene i et par timer. Har tlf som hun kan ringe oss eller løpe opp til bestemor. Anonymkode: db45a...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå