AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Jeg kommer mest sannsynlig til å dø av selvmord (dette er ikke en tråd om selvmord, jeg får hjelp og alt er ok der). Jeg har så smått begynt å tenke på begravelse, og lurer på om det blir dumt å ha? Jeg tenker egentlig å ikke ha noe minnestund eller sånt, men kunne tenkt meg at asken min ble spredt et sted jeg har sterk tilknytning til, er det for mye å be om? Hva tenker dere? Jeg vet jo alt det med at selvmord liksom er egoistisk og alt det der, men kan jeg likevel ønske meg at asken min blir spredt der jeg vil? Anonymkode: 4a7e3...fac
solmåneogstjerner Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Er ganske sikker på at du kan bestemme slike ting selv. Du bør snakke med en prest om dette; så får du sikre svar. Og de er ofte gode å snakke med ellers også (selv om man ikke nødvendigvis er kristen) ♥️♥️♥️ 2
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du bør snakke med en prest om dette; så får du sikre svar. Og de er ofte gode å snakke med ellers også (selv om man ikke nødvendigvis er kristen) ♥️♥️♥️ 100 Posent enig i posten over... Ær https://human.no/ PÅ Min hals, MEN Masse flotte prester. Om ikke ¨lokal¨ prest er noe som virker for deg, finnes det mange Fantastiske Sykehusprester. Serr, er hjelp å få, til annet enn begravelse og... -PM Meg gjærne. a. 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 Du kan så gjerne ha ønsker for din begravelse, det beste er om du skriver det ned. Men av gode grunner er det ikke du som bestemmer, for du er død. Alt slikt blir avgjort av de som holder begravelsen din, som regel den nærmeste familie. Så vidt jeg vet arbeider et utvalg fremdeles med å utarbeide retningslinjer for "eiendomsrett" til begravelse (den alminneligste striden er mellom den avdøde mannens barn og hans nye kone). Så langt er vel det meste uklart om begravelse, og avdødes ønsker behøver ikke tas hensyn til. Et eksempel er min bror, som ville ha humanetisk begravelse, slik som vår søster fikk. Men nei, etterkommerne bestemte kristen begravelse. Jeg ble så forbanna at jeg ikke gikk i begravelsen etter min bror. Et hån mot ham, slik jeg ser det. Men ingenting å gjøre med det. Lykke til med din begravelse, i hvert fall! Anonymkode: fb106...e7b 1
solmåneogstjerner Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, Sliten&kjørt51 skrev: 100 Posent enig i posten over... Ær https://human.no/ PÅ Min hals, MEN Masse flotte prester. Om ikke ¨lokal¨ prest er noe som virker for deg, finnes det mange Fantastiske Sykehusprester. Serr, er hjelp å få, til annet enn begravelse og... -PM Meg gjærne. a. Du er et bra menneske ♥️ 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 Jeg har skrevet ned mine ønsker for begravelsen på et ark som ligger sammen med testamentet mitt. En kopi ligger også sammen med andre viktige papirer hjemme (vielsesattesten o.l). Du kan skrive hva du ønsker, f.eks om du vil begraves eller kremeres, ønske om å spre asken, hvilken kirke/kirkegård, hvilke salmer som skal spilles i kirka, hvem som skal bære kista, ønske om gave til frivillig organisasjon osv. Jeg har bl.a skrevet hvilken sang jeg absolutt ikke ønsker som solosang (en som er vanlig i begravelser til folk i mitt yrke), at jeg vil kremeres, jeg vil ikke ha gravstein med navnet mitt på, ønske om gave til en forening som betyr mye for meg i stedet for masse blomster på kista og et par andre ting. Anonymkode: 8b096...88c 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har skrevet ned mine ønsker men du har ikke krav på at dine ønsker blir oppfylt. Anonymkode: fb106...e7b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: men du har ikke krav på at dine ønsker blir oppfylt. Anonymkode: fb106...e7b Nei... men det får jeg jo heller aldri vite... Anonymkode: 8b096...88c 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 Du må søke Fylkesmannen om askespredning før du dør. Husk å legge ved kart over stedet du ønsker å bli spredd på. Anonymkode: 05b03...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 Det er faktisk helt sant at man må kontakte fylkesmannen og få tillatelse til spredning på helt bestemte steder, langt nok fra folk og andre ting som må tas hensyn til. Kan ikke bare spres en fin plass en har likt å oppholde seg i naturen f.eks. Jeg har søkt en gang, men fikk avslag fordi det ikke var detaljert nok i søknaden. De vil ha selve stedet for spredning oppgitt. Det skal ikke være lett å forsøke å gjøre alt riktig. Anonymkode: 09bdf...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 https://www.regjeringen.no/no/tema/tro-og-livssyn/gravferd/innsiktsartikler/om-askespredning/id445138/ Poenget med de nokså strenge reglene er antakeligvis at veldig mange har et anstrengt forhold til døden, og levninger av mennesker. Derfor skal menneskeaske spres på en måte som gjør den minst mulig synlig for andre, og slik at ikke folk vil assosiere et sted med "noens grav". Anonymkode: 86975...c1b 1
Mynona Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 Kjære trådstarter, Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden da vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen, Mynona, mod. 1
Anbefalte innlegg