AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Jeg vurderer å søke på stilling som veileder i avklaringstiltak. Noen som kan si litt om hvordan det er? Hvor lett er det å få deltaker ut i praksis? Synes du tiden hver deltaker er i tiltaket er for kort? Det er vel fire uker som er vanlig? Ønsker kun svar fra dere som har jobbet eller jobber med dette tiltaket. På forhånd tusen takk. Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Avklaring er noe forbannet tull men det er nå engang slik de fleste nav-kontorer jobber etter. Enkelte steder i større byer kjører prosjekt som kutter alt av avklaring/rehab/opptrening/kursing og hele den "ruste opp før jobb"-pakken, kombinert med tett oppfølging. Jeg tror det har mer for seg i det samfunnet vi lever i, men det stiller høyere krav til nav fordi fokuset rettes mot dem + arbeidsgiver. Jeg tror nok dette kommer mer etterhvert men som sagt per i dag skal brukere avklares i hjel. Anonymkode: 8fc7e...76a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Avklaring er noe forbannet tull men det er nå engang slik de fleste nav-kontorer jobber etter. Enkelte steder i større byer kjører prosjekt som kutter alt av avklaring/rehab/opptrening/kursing og hele den "ruste opp før jobb"-pakken, kombinert med tett oppfølging. Jeg tror det har mer for seg i det samfunnet vi lever i, men det stiller høyere krav til nav fordi fokuset rettes mot dem + arbeidsgiver. Jeg tror nok dette kommer mer etterhvert men som sagt per i dag skal brukere avklares i hjel. Anonymkode: 8fc7e...76a Men hvordan skal NAV få greie på hvor mye/lite brukeren klarer å jobbe? Og eventuelt hva bruker kan jobbe med. Anonymkode: 198ee...16a 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Det er utrolig travelt og generelt for lite tid. Dette er det flere jeg kjenner i bransjen som har sagt seg enige i. Anbefaler heller å jobbe i andre tiltak hvor det ikke er sånn tidspress og like mye flyging rundt omkring. Anonymkode: 43cf8...4b6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig travelt og generelt for lite tid. Dette er det flere jeg kjenner i bransjen som har sagt seg enige i. Anbefaler heller å jobbe i andre tiltak hvor det ikke er sånn tidspress og like mye flyging rundt omkring. Anonymkode: 43cf8...4b6 Jeg ser også for meg at det er tidspress og at det kan være vanskelig å få ut deltakere eksternt? Har også hørt at veldig mange er for syke til å være i jobb. Forstår jo at det er det vi skal avklare, men det blir jo ikke lett å motivere veldig syke mennesker ut i jobb. Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 Jeg har vært deltaker i et avklaringstiltak i regi av Sonans Karriere. For min del bestod tiltaket av noen samtaler med veileder, et par fellesemner og DISC-analyse med påfølgende gjennomgang av resultatene. Fokus på å skaffe seg jobb/praksis kom først i dt etterfølgende oppfølgingstiltaket. Anonymkode: 60fbe...86c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 Jeg har vert på 12 ukers avklaring og det var aldri snakk om å ikke ut i tiltak men hvilken arbeidsplass som kunne passe og hvor mange dager per uke. Etter de 12 ukene (hvor 6 uker gikk til samtaler og tester) ble jeg overført til en annen oppfølgingsbedrift. Tenker du bør være sosial og flink til å knytte kontakter i en slik jobb. Anonymkode: 00821...642
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært deltaker i et avklaringstiltak i regi av Sonans Karriere. For min del bestod tiltaket av noen samtaler med veileder, et par fellesemner og DISC-analyse med påfølgende gjennomgang av resultatene. Fokus på å skaffe seg jobb/praksis kom først i dt etterfølgende oppfølgingstiltaket. Anonymkode: 60fbe...86c Så da ble du avklart til arbeid? Hvordan har det gått med deg? Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vert på 12 ukers avklaring og det var aldri snakk om å ikke ut i tiltak men hvilken arbeidsplass som kunne passe og hvor mange dager per uke. Etter de 12 ukene (hvor 6 uker gikk til samtaler og tester) ble jeg overført til en annen oppfølgingsbedrift. Tenker du bør være sosial og flink til å knytte kontakter i en slik jobb. Anonymkode: 00821...642 Knytte kontakter med bedrifter eller deltaker? Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker said: Knytte kontakter med bedrifter eller deltaker? Anonymkode: 198ee...16a Begge deler. Jobbet fu i tiltak har du generelt mye kontakt med bedrifter og deltakere. Anonymkode: 43cf8...4b6 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 På 12.4.2019 den 23.18, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal NAV få greie på hvor mye/lite brukeren klarer å jobbe? Og eventuelt hva bruker kan jobbe med. Anonymkode: 198ee...16a Ved å bruke en annen tilnærming enn det som er hovedtilnærmingen i dag. Mao faktisk følge opp bruker tett sammen med arbeidsgiver der målet er ordinært arbeid, ikke 4 nye uker på avklaring" eller datakurs. Det betyr at man må snu om på hele tankegangen fra å "ruste opp og prøve ut brukeren FØR arbeid" til å gjøre det underveis i arbeidet. Anonymkode: 8fc7e...76a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 jeg liker avklaring veldig godt. Mye kartlegging på alle områder, og korte opphold. hensikten med avklaring er jo å kartlegge veien videre, ikke nødvendigvis å få de i jobb ilø av 4 uker. Endel rapportskriving blir det jo så om du trives med det så er det en fin jobb! Anonymkode: 34cbd...bbb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #13 Skrevet 15. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg liker avklaring veldig godt. Mye kartlegging på alle områder, og korte opphold. hensikten med avklaring er jo å kartlegge veien videre, ikke nødvendigvis å få de i jobb ilø av 4 uker. Endel rapportskriving blir det jo så om du trives med det så er det en fin jobb! Anonymkode: 34cbd...bbb Så fint å høre at du trives med avklaring. Liker godt rapportskriving. Jobber med et annet tiltak nå og er usikker på om jeg ønsker å bytte til avklaring. Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #14 Skrevet 15. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da ble du avklart til arbeid? Hvordan har det gått med deg? Anonymkode: 198ee...16a For å gjøre en lang historie kortere ble møtte jeg totalt veggen etter lang tid med høy arbeidsbelastning og psykisk trakassering fra en kollega og hadde vært langtidssykemeldt. I løpet av sykemeldingsperioden hadde jeg vært i et par møter med sjefen min, NAV og fastlegen, uten at det førte til noe. Sjefen nektet på at oppførselen til kollegaen min var problematisk (de er i nær familie) og høy arbeidsbelastning var noe jeg bare måtte leve med. Det ble etterhvert konkludert med at jeg ikke kunne gå tilbake til den arbeidsplassen, så jeg sa opp mens jeg var sykemeldt og ble sendt på avklaring for å hjelpe meg å finne litt mer ut av hva min kompetanse er og hvilke typer jobber det kunne være aktuelt å søke på ettersom jeg ikke har utdanning utover videregående skole. Da helsa ble bedre ble jeg "friskmeldt til arbeidsformidling" og gikk over i et oppfølgingstiltak. For meg var det faktisk nyttig. Veilederen min var en positiv og hyggelig person som hjalp meg å utvide horisonten på hva slags jobber som kunne være aktuelle, samt å tenke litt annerledes enn jeg tidligere hadde gjort. Oppfølgingstiltaket følte jeg at jeg fikk mindre ut av. Veilederen jeg hadde der hadde ikke bakgrunn innenfor HR/rekruttering og hun hadde ikke så mye faglig å bidra med. Hun maste mest med at jeg måtte ringe alle arbeidsgivere for å følge opp søknadene mine og påla meg å være på jobbkafe mellom 10 og 13 på hverdager. Jeg fikk meg etterhvert jobb via et bemanningsbyrå og er i dag fast ansatt i bedriften jeg var utleid til. Anonymkode: 60fbe...86c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2019 #15 Skrevet 15. april 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å gjøre en lang historie kortere ble møtte jeg totalt veggen etter lang tid med høy arbeidsbelastning og psykisk trakassering fra en kollega og hadde vært langtidssykemeldt. I løpet av sykemeldingsperioden hadde jeg vært i et par møter med sjefen min, NAV og fastlegen, uten at det førte til noe. Sjefen nektet på at oppførselen til kollegaen min var problematisk (de er i nær familie) og høy arbeidsbelastning var noe jeg bare måtte leve med. Det ble etterhvert konkludert med at jeg ikke kunne gå tilbake til den arbeidsplassen, så jeg sa opp mens jeg var sykemeldt og ble sendt på avklaring for å hjelpe meg å finne litt mer ut av hva min kompetanse er og hvilke typer jobber det kunne være aktuelt å søke på ettersom jeg ikke har utdanning utover videregående skole. Da helsa ble bedre ble jeg "friskmeldt til arbeidsformidling" og gikk over i et oppfølgingstiltak. For meg var det faktisk nyttig. Veilederen min var en positiv og hyggelig person som hjalp meg å utvide horisonten på hva slags jobber som kunne være aktuelle, samt å tenke litt annerledes enn jeg tidligere hadde gjort. Oppfølgingstiltaket følte jeg at jeg fikk mindre ut av. Veilederen jeg hadde der hadde ikke bakgrunn innenfor HR/rekruttering og hun hadde ikke så mye faglig å bidra med. Hun maste mest med at jeg måtte ringe alle arbeidsgivere for å følge opp søknadene mine og påla meg å være på jobbkafe mellom 10 og 13 på hverdager. Jeg fikk meg etterhvert jobb via et bemanningsbyrå og er i dag fast ansatt i bedriften jeg var utleid til. Anonymkode: 60fbe...86c Så fint å høre at det ordnet seg for deg 💐 Anonymkode: 198ee...16a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2019 #16 Skrevet 19. april 2019 På 12.04.2019 den 21.44, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å søke på stilling som veileder i avklaringstiltak. Noen som kan si litt om hvordan det er? Hvor lett er det å få deltaker ut i praksis? Synes du tiden hver deltaker er i tiltaket er for kort? Det er vel fire uker som er vanlig? Ønsker kun svar fra dere som har jobbet eller jobber med dette tiltaket. På forhånd tusen takk. Anonymkode: 198ee...16a Har vært deltaker på avklaringstiltak. Dette fordi det er aktuelt med gradert uføre, og nav ønsker da naturlig nok å avklare hvilken uføregrad som vil være aktuell, og finne min eventuelle restarbeidsevne. Må bare si at jeg er rystet over den totale mangel på kvalitet på disse tiltakene, i mitt tilfelle er det rimelig lett å forutse hva jeg kan-kan ikke jobbe med og jeg har ingen historikk med problemer av type ikke møte til rett tid osv. Har grei utdanning og god arbeidserfaring, ble derfor rimelig overrasket over å bli møtt med holdninger fra veileder som hører mer hjemme på bootcamp for vanskeligstilte ungdommer. Fikk egentlig inntrykk av at det hele er mest skuespill hvor disse private aktørene suger ressurser ut av det offentlige, mest bare for de de kan. Har hatt flere møter med nav og veileder om dette, faktisk fått medhold i mine påstander om at kvaliteten er lav og innholdet odde. Pussig som godt voksen med ryddig økonomi og få beskjed om å møte på et slags foredrag hvor du skal få "hjelp" til å takle din private økonomi, hvis du ikke møter på dette stoppes trygden din. Videre "hjelp" til å skrive søknad av mennesker som nok ikke har noe særlig kompetanse på dette feltet. Fikk høre at trygden ble stoppet hvis jeg ikke tok imot jobbtilbud/arbeidspraksis fra en av de angivelig mange samarbeidspartnerne denne tiltaksarrangøren hadde. Da jeg sa at jeg tok hva som helst, da absolutt alt var å foretrekke fremfor de hjelpeløse "forelesningene" viste det seg at de hadde nada å tilby:-) Dette er i en av de store byene, mulig jeg har vært ekstremt uheldig men dette vil jeg fraråde alle å jobbe med med mindre det er uproblematisk for deg å drive liksomsaksbehandling samtidig som du driver mennesker med dårlig helse og veldokumenterte plager fra vettet fordi firmaet ditt skal tjene et visst antall kroner på å "avklare" ting ut over absolutt alle grenser. Anonymkode: e1c48...e4e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå