AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Begge barna (3 og 5) var vanskelige å ha med å gjøre da pappaen hentet i barnehagen i dag. Nektet å kle på seg og dro ut tida noe veldig. Pappaen var sliten og lei, ble sint og sa etterpå at på grunn av denne oppførselen blir det ikke lørdagsgodt eller TV i morgen. Dette først og fremst rettet mot 5-åringen. Jeg er egentlig imot denne typen straff, da det ikke har noen sammenheng med det de gjorde galt. (Og må innrømme at jeg synes det er deilig med rolig lørdagsmorgen med barne-TV, så det går litt utover meg også, hehe). Samtidig ser jeg jo at et barn ikke tar skade av en lørdag uten godis og TV og at dårlig oppførsel bør få konsekvenser. Hva tenker dere om å straffe barn på denne måten? Anonymkode: 47673...224 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Ikke greit. Barna har glemt i morgen om hva de får straff for. De vil ikke klare å sette sammen handling og konsekvens så lenge etterpå. Hadde det gjeldt barnetv den dagen eller null skjerm tid den dagen hadde det fungert fint. Men straff lenge etterpå er bare dumt. Anonymkode: c7a3a...d01 14
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Skal sies at de ikke fikk se på TV i dag heller, men da skulle vi uansett noe annet. ts Anonymkode: 47673...224
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Skal man komme med sånne trusler så må man gjennomføre. Anonymkode: aa5ef...32a 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Spesielt for så små barn, og egentlig alle barn, og voksne, så må eventuell "straff" ha en klar sammenheng med det "lovbruddet" som ble begått eller oppførselen som fant sted. Ellers blir det bare å straffe for å straffe, og det er bare utrivelig, dumt og unødvendig, og lærer ikke noen noenting. Anonymkode: 7cf1b...4e2 5
DMS Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Inndraging av retten til tv-titting er det mest effektive verkemiddelet vi har, men han får alltid ei åtvarning: «dersom du ikkje har byrja innan eg har telt til tre så vert det ikkje tv imorga tidleg.» Som hovudregel er det nok med trusselen, han veit at vi alltid held ord. Eg tykkjer ikkje det er ideellt, men det funkar. På kveldane i samband med kveldsstellet er det gode med lesing av bok på senga som er det ein kan miste, men då er grunngjevinga at vi ikkje får tid til å lese viss ein ikkje gjer det ein skal. 6
Frostrose Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 Konsekvensen bør høre sammen med handlingen. Har han klart å knytte TV eller snop opp mot henting, på en eller annen måte (feks. "Nå bruker du av tiden min. For hvert minutt du bruker ekstra nå, kommer jeg til å bruke av (TV-) tiden din") , eller er det bare en helt tilfeldig straff? 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 Latterlig med straff, og hverfall sånn straff Anonymkode: 2347c...e9a 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 Bare et tips til senere, ikke bruk godteri som premie eller straff. Da gir du godteriet stor verdi. Ikke bra mtp senere egenpremiering og f.eks trøstespising. Sorry at jeg drar inn dette. Anonymkode: 4f423...6eb 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 13 minutter siden, Frostrose skrev: Konsekvensen bør høre sammen med handlingen. Har han klart å knytte TV eller snop opp mot henting, på en eller annen måte (feks. "Nå bruker du av tiden min. For hvert minutt du bruker ekstra nå, kommer jeg til å bruke av (TV-) tiden din") , eller er det bare en helt tilfeldig straff? Nei, det var helt tilfeldig. Tror han bare var drittlei og hadde behov for å straffe med noe. Anonymkode: 47673...224
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et tips til senere, ikke bruk godteri som premie eller straff. Da gir du godteriet stor verdi. Ikke bra mtp senere egenpremiering og f.eks trøstespising. Sorry at jeg drar inn dette. Anonymkode: 4f423...6eb Takk, det er et godt poeng. Anonymkode: 47673...224 3
Tanuki Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Idiotisk å straffe barna i morgen for noe dem gjorde i dag. Syns faktisk det er dårlig gjort mot så små barn. Hvordan var barna vanskelige? Henting er ikke alltid det enkelste med 2 barn, ser den. Men gjorde barna virkelig så mye ut av seg at det er verdt å forsure hele lørdagen? 1
Frostrose Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var helt tilfeldig. Tror han bare var drittlei og hadde behov for å straffe med noe. Anonymkode: 47673...224 Da ville jeg tatt en prat med ham. Gjennomfør denne gang, men avtal hva dere kan gjøre i slike situasjoner om det skjer igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, Tanuki skrev: Idiotisk å straffe barna i morgen for noe dem gjorde i dag. Syns faktisk det er dårlig gjort mot så små barn. Hvordan var barna vanskelige? Henting er ikke alltid det enkelste med 2 barn, ser den. Men gjorde barna virkelig så mye ut av seg at det er verdt å forsure hele lørdagen? Nei, jeg synes jo ikke det. Og det er vanskelig for meg å stå ved hans side og forsvare at «nei, i dag blir det ikke TV eller godteri, for det har pappa bestemt», når jeg er imot hele straffen. Anonymkode: 47673...224
DMS Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg synes jo ikke det. Og det er vanskelig for meg å stå ved hans side og forsvare at «nei, i dag blir det ikke TV eller godteri, for det har pappa bestemt», når jeg er imot hele straffen. Anonymkode: 47673...224 Eg tenker at i slike tilfeller får ein prøve å finne på noko anna gøy som ikkje er tv-titting. Gjere noko som familie, kanskje? Tenker også at pappen bør ta ein prat om kvifor det endte opp slik. Vær ærleg, gjerne innrømm at det var ei urimeleg straff, men at det vert slik idag. 1
Gjest Hummel34 Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 For små til å forstå konsekvensen og sammenhengen ett døgn etter.
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 Ikke greit i det hele tatt! En konsekvens skal skje der og da. Ikke med straff flere timer og dager i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 Som andre sier her, det et ikke greit. Her så endret vi litt på tankemåten, og vi bruker belønning. "Om dere er kjappe nå, og ikke tuller, så kan dere få se på barnetv før middag". Og det funker bra her! Anonymkode: 96faf...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 Fredag ettermiddag...De var vel slitne da. I noen tilfeller når man ikke når frem med ord må barna få konsekvenser, men det bør alltid være en naturlig konsekvens som har sammenheng med situasjon. For eksempel at hvis lillebror ødelegger for storesøster og ikke vil stoppe når han for beskjed, må han forlate rommet hennes. Å holde tilbake goder bør gjøres der og da, ikke langt frem i tid, for barna greier ikke å forholde seg til noe så langsiktig. Anonymkode: 8dc4f...79e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #20 Skrevet 12. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Latterlig med straff, og hverfall sånn straff Anonymkode: 2347c...e9a Så fengsel er bortkastet ? Anonymkode: 3d5d4...57d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå