Gå til innhold

Erfaring med overvektig barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til en fantastisk gutt på 8 år.  Han er veldig stor for alderen i høyde, men dessverre også i bredde. Jeg er ikke sikker på hva han veier men ser at han nok er overvektig. Han har vært en kraftig gutt hele livet men var meget fysisk aktiv i barnehagen. Nå er han i 2 klasse og ikke så aktiv lengre. 

Kostholdet vårt er normalt sunt med utskeielser på lørdager. Vi har en datter som er eldre som ligger i nedre sjikt på normalvektig. 

Han er glad i grønnsaker og er altetende så det er ikke vanskelig å få ham til å spise sunt. 

Jeg ønsker å ta tak i dette før det blir et problem for ham. Lærer har fortalt at han kvier seg for å skifte i gymen. 

Er det noen som har erfaring? Hvordan griper vi an dette? Jeg vet at det sikkert kommer til å reageres av helsesøster ved veiing i 3.klasse, men håper å snu før den tid og håper vi kan snu det uten at det blir en stor sak utav det.. 

Anonymkode: d915c...f83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det å være aktiv kan ikke bare være hans ansvar. Ta ansvar for aktivitet som en familie, ut på turer, spill fotball sammen (når været tillater det igjen) etc :) 

Anonymkode: fef46...c46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Porsjonskontroll! 

Leste en gang at overvektige barn ofte også blir høyere enn jevngamle, normalvektige barn. Dette blir for noen foreldre en «forklaring» på overvekten: høyden og valpefett, som skal vokses av... 

Bra at du faktisk ser utfordringen, der har du allerede gjort mye for å hjelpe. Begynn å porsjoner maten, unngå grytene på bordet, og husk at barn skal spise mindre enn voksne. 

Om han kvir seg for å skifte med klassen, så fortell han at du ikke ønsker at han skal være flau av kroppen sin, derfor skal dere forebygge at han blir større. Ikke slanke, men forebygge. 

Anonymkode: 48b74...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter lege og får råd derfra. 

Anonymkode: e5c7a...a39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type utskeielser på lørdager? Foreslår du kutter det ut, spesielt hvis det er kaker/boller med mye kalorier. Kutt ut drikke som inneholder kalorier (juice), og tenk over kaloriinnhold i middager- mer grønnsaker/fisk, mindre av ferdigprodukter/pasta/kjøttdeig.  

I tillegg kutt ned på tid foran TV/IPad. Jeg kjører null tid for min datter, som er 4. 

Anonymkode: 6c339...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiolog. Og posjonskontroll, ja (også på lørdager når dere skeier ut). Ikke skei ut i mengde, bare type mat, og bare litt på kvelden, ikke morgen middag kveld.

Anonymkode: 12495...020

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Vi er aktive i helgene. Sykler eller går turer. Er i svømmehall.

Vi har taco på lørdagene. Da spiser han alt på tacoen. ( vi lager på karbonadedeig og svarte bønner). Brus drikkes ikke. (Liker ikke kullsyre) men kan drikke saft eller vannkefir i helgene. Vann ellers. 

Matpakke er stort sett to skiver grovbrød med leverpostei (nylig byttet til magerpostei.) Agurk, paprika og eple eller gulrot. En kartong blåmelk, juice en gang i uka. 

Lørdagsgodtet har vært noen biter smågodt , og litt potetgull. Det er nok ikke der det ligger. Han er ikke godtemons. 

Når jeg tenker over måltidene er det nok middagsporsjonene vi må kutte ned på. Vi har bestilt matkasse jevnlig. Glad i fisk og kylling. Ikke så glad i kjøtt. Glad i grønnsaker men også pasta, ris og potet. Bruker grovere varianter når vi serverer ris/pasta. 

(Han går på medisiner som kan føre til vektoppgang men disse må han ha for tiden. Vil ikke gå inn på hvorfor.) 

Takk for svar dere som har svart. Noen med personlig erfaring? 

AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet! Hvorfor er ikke en andreklassing aktiv i ukedagene?

Anonymkode: 1a073...d66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Vi har taco på lørdagene. Da spiser han alt på tacoen. ( vi lager på karbonadedeig og svarte bønner). Brus drikkes ikke. (Liker ikke kullsyre) men kan drikke saft eller vannkefir i helgene. Vann ellers. 

Matpakke er stort sett to skiver grovbrød med leverpostei (nylig byttet til magerpostei.) Agurk, paprika og eple eller gulrot. En kartong blåmelk, juice en gang i uka. 

Lørdagsgodtet har vært noen biter smågodt , og litt potetgull. Det er nok ikke der det ligger. Han er ikke godtemons. 

Når jeg tenker over måltidene er det nok middagsporsjonene vi må kutte ned på. Vi har bestilt matkasse jevnlig. Glad i fisk og kylling. Ikke så glad i kjøtt. Glad i grønnsaker men også pasta, ris og potet. Bruker grovere varianter når vi serverer ris/pasta. 

(Han går på medisiner som kan føre til vektoppgang men disse må han ha for tiden. Vil ikke gå inn på hvorfor.) 

Siden han går på medisiner, så er jo det absolutt en grunn til å snakke med ernæringsfysiolog. Det er jo flott at dere tar tak i det forebyggende. 

Anonymkode: 12495...020

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta tak så fort du kan, ts. Overvekt er utrolig belastende for et barn og kan ødelegge mye. Hilsen ei som var overvektig som barn og ble mobbet. Broren min var også veldig overvektig som barn, men han hadde det verre enn meg. Han ble kastet stein på og kalt fleskeberg fra han gikk i 1 klasse til 7 klasse. :(

Anonymkode: f8aec...3e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her. 

Ikke slank han! Det kan gi han dårlig forhold til mat for resten av livet. 

Han har et fint og sunnere kosthold enn fleste barn. 

Kan han være aktiv selv om han går på medisiner (hemmer sykdommen bevegelse?)  må han hå på medisinene en gitt periode ? (I så fall vil vekten satanilsere seg etter det) 

prøv å få han interessert i en idrett, han kan ha som en ekstra aktivitet :) 

Anonymkode: 32a51...595

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet! Hvorfor er ikke en andreklassing aktiv i ukedagene?

Anonymkode: 1a073...d66

Han er mindre aktiv enn da han gikk i barnehagen. Han er normalt aktiv som å ut å sykle/ hoppe på trampoline og sånn, men skoledagene er jo mer stillesittende enn barnehagedagene da han stort sett var på tur eller oppe i tretoppene. Han går ikke på organisert idrett. Ser at det kan tolkes som at han ikke er aktiv, men mente at han ikke er like aktiv som før da.. 

Sykdommen hemmer ikke bevegelse men han kan bli trett av medisinene. 

Ernæringsfysiolog er kanskje lurt ja. Det finnes sikkert her. Håper å få snakke med den eller lege uten sønnen min (iallefall først.) Intill da får vi prøve å øke aktivitetsnivået (det er jo også lettere nå som våren er her og det er lysere) samt passe på kostholdet..  (Jeg vurderte helsesøster men har hørt av andre at «vår» helsesøster har et standardsvar når det kommer til overvekt og ikke ser enkeltpersonen bak.. ) 

tusen takk for svar❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet virker jo helt fint sånn egentlig. Jeg vil bare anbefale deg å ikke ha fokus på vekten hans. Ikke la ham vite at du syns han er for tjukk, det kan føre til store komplekser framover. Jeg var litt lubben som unge og tenåring, men ble fortalt at jeg var for tjukk daglig av mamma. Det har fullstendig ødelagt forholdet mitt til egen kropp.

Jeg fikk sjokk for noen måneder siden da jeg oppdaget et bilde av meg selv fra vgs der jeg stod sammen med en gjeng fra klassen. Innså at den eneste forskjellen mellom meg vennene mine var at jeg hadde marginalt tjukkere lår enn de andre, og jenta jeg står ved siden av hadde det jeg så på som drømmekroppen min. Jeg trodde det var fullstendig uoppnåelig, men hvis jeg hadde innsett at jeg så helt okei ut ville det vært enklere for meg å starte og trene, strammet opp kroppen, og fått ryddet litt opp i hodet mitt. 

Oppmuntre han til å delta på aktiviteter han syns er gøy, og fokus på det i stedet for på kropp. Fotball, håndball, dans eller andre aktiviteter. Medisinene spiller sikkert inn, så du bør nok snakke med legen, ja. Eventuelt ta en stoffskifte-test også kanskje?

Anonymkode: eeebc...782

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Men er en bivirkning av medisinene vektøkning? Da er jo det en utfordring i seg selv mht til om han faktisk ikke overspiser.

Om du mener han spiser for mye ris/pasta til middagen, så kan du porsjonkontrollere akkurat det. Proteiner metter mer og lenger så ville fokusert på mer av det. Man trenger ikke mer karbohydrater til et måltid enn størrelsen på egen knytteneve. Ha heller masse grønnsaker og salat til og lag akkurat nok karbs til en vanlig porsjon per person.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta tak så fort du kan, ts. Overvekt er utrolig belastende for et barn og kan ødelegge mye. Hilsen ei som var overvektig som barn og ble mobbet. Broren min var også veldig overvektig som barn, men han hadde det verre enn meg. Han ble kastet stein på og kalt fleskeberg fra han gikk i 1 klasse til 7 klasse. :(

Anonymkode: f8aec...3e9

Jeg har samme erfaring. Jeg var overvektig som barn, ble kraftig overvektig tidlig i tenårene, og de fleste sosiale barndomsminnene mine var knyttet til mobbing, utfrysning og en følelse av utilstrekkelighet. Jeg måtte selv ta tak i overvekten for foreldrene mine brydde seg ikke/gadd ikke ta tak i det/syns det var helt greit at vi barna levde på kneipbrød og nugatti.

Men å drive å slanke seg som 14-åring uten å ha peiling på hva jeg drev med er ingen god ide. Jeg sultet meg ned i vekt, gikk opp igjen det jeg hadde gått ned ++, og endte opp som 120 kg som 19 åring før jeg endelig fikk faglig hjelp.

Vet egentlig ikke hvorfor jeg svarer, for jeg er 22 år uten barn, og har ikke konkrete råd til deg om hvordan gripe dette an. Men jeg kan love deg at du gjør rett i å deale med dette. Kanskje du bør akseptere at "det blir en stor sak utav det" som du sier, for helsepersonell vil kunne hjelpe deg og han.

Anonymkode: 36ccc...632

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere begynne med organisert aktivitet i ukedagene også? Svømming, kampsport, orientering, trenger ikke å være lagsport/ballsport dersom han ikke liker det. 

Ellers kan turorientering og geocaching få hele familien i aktivitet. LIvsstilsendring for hele familien - ikke slanking av enkeltbarn - er nok nøkkelen til suksess. Jeg tror det kan gagne dere alle dersom dere har mulighet til å være aktive på ettermiddagen i uka også. Mange barn i denne alderen er altfor inaktive med spill osv. Ikke alle er aktive i friminuttene heller. Helsemyndighetene anbefaler aktivitet i 60 minutter HVER dag for barn, og det skal være aktivitet av middels til høy intensitet, såpass at man blir litt svett og merker det på pusten. (Og vi voksne har godt av å være med på aktiviteten :) )

Jeg er enig i at dere allerede har et helt normalt sunt kosthold. Kan han spise andre steder? Hos en venn eller bestemor som alltid har kjeks etter skoletid? For øvrig er overvekt ofte genetisk, og det er jo urettferdig, men slik er det dessverre.

Han skal jo ikke slankes, men vekten bør stagnere samtidig som han strekker seg i høyden. Dette fordi man vet at overvektige barn ofte blir overvektige voksne, med de belastninger og helseproblemer det medfører. 

Jeg ville avtalt time hos lege eller eventuelt helsesøster UTEN at barnet er tilstede. Kanskje helst lege, siden barnet må ta medisiner, og det må tas hensyn til. En samtale om hva dere bør gjøre videre kan være nyttig. Kanskje er det blodprøver som bør tas. Hvis du vet høyde og vekt (mange barn liker å måle seg i høyden!) er det nyttig å ha med. 

Anonymkode: 7407d...508

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe du kan forsøke, er å lage mer grønnsaker og mindre ris og potet til middagene. Mer brokkoli, erter, blomkål osv som alle er kalorifattige som han kan spise mye av. Krydrer du grønnsaker er det veldig godt å spise. 

Anonymkode: 4da53...039

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Min 6 åring er det jeg vil kalle tynn. Hun er nok i nedre skala av normalvektig. Opplever at tights etc. «henger og slenger». Hun spiser mer enn sin mor til de fleste måltider! Men til gjengjeld er hun svært aktiv. Hun danser, sykler, leker ute, løper rundt i gata - er rett og slett i full sving store deler av fritiden. Hadde hun brukt fritiden sin på Ipad/tv hadde nok mye av matinntaket hennes vært overflødig. 

Så mitt tips: Fokuser på aktivitet og et sunt kosthold. Dette er et barn i vekst, og barn som var lubbne kan plutselit skyte i været og bli normalvektig. Ta tak i det, men ikke i form av radikale endringer og slanking av et barn. Kostholdet høres jo ok ut, så vil anta at mengdene kanskje er utfordringen. Fokuser på hyggelige, aktive opplevelser sammen med barnet, fremfor diett og slanking. 

Anonymkode: eb92c...870

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vannkefir?

Anonymkode: 0251b...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut:http://www.kostverktoyet.no, du kan også be om å få time til helsesøster (uten at barnet er med) nå. 

Lykke til! 

Anonymkode: 045a3...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...