Gå til innhold

Jeg liker ikke kake, ingen alternativ til annen kos på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei tenk, jeg LIKER IKKE kake. Vedder på at første tanken hos kakemonser nå var «yeah right! Typisk hysterisk for kalorier dette, det er da vel INGEN som ikke liker kaker». Men slik er det; Jeg liker IKKE kaker. Det er søtt, mektig og kvalmende. Det smaker rett og slett vondt. Klarer ikke presse ned ei lita flis engang for høflighetens skyld. Gjelder alle typer kaker og søtsaker generelt. Sjokolade er også på æsj-lista, her var det sikkert noen som nesten svimte av, men helt sant! Sjokolade: æsj! Sliter også med sensitiv mage (IBS) så OM jeg hadde prøvd å presse i meg den flisa, hadde jeg som regel måtte lidd for det i ettertid..

Hater stigmatiseringen og det kritiske maset som følger med det å ikke verken like eller tåle kaker og søtt.. du er redd for å bli tjukk du, du tåler en liten bit, kom igjen, smak da! Nei! Jeg er ikke redd for å bli tjukk. Elsker andre usunne ting, bare det ikke smaker søtt og at IBS’en tåler det. 

I det siste kjenner jeg også at jeg er en smule skuffet, og kanskje noe lei, over at det ikke blir tatt hensyn til. Lei fordi det litt vel ofte i det siste har vært kake på jobb grunnet ulike anledninger, og jeg aldri får noen alternativ til den sosiale kosen de andre mesker seg i. Jeg hadde blitt superglad for et alternativ, noe så enkelt som en appelsin, noen druer eller bær, nøtter ett eller annet. Selv et knekkebrød med godt pålegg hadde gjort meg overlykkelig, eller ei lita skål med tortillachips eller potetgull. Følte et øyeblikk at jeg kanskje begynner å bli noe storforlangende da jeg syns at jeg bør hensyntas, men det føles UTROLIG kipt å være den som ikke liker (/tåler) kake, og må sitte der å se på at de andre hygger seg med det som for de er godsaker. Det er begynt å bli såpass kipt at jeg kvier meg litt for å være med på disse små, sosiale kosestundene. Jada, kan så klart kjøpe noe selv, men det er noe med det å bli satt pris på og spandert på på lik linje med mine andre kollegaer..

Sjefen som steller i stand disse kakene er vel vitende om at jeg ikke liker kaker og søtsaker, men kjører på med wienerbrød og kaker til alle anledninger likevel. ER jeg storforlangende, som syns jeg heller kunne fått en neve nøtter å spise i stedet, eller en beskjeden appelsin? Hva mener dere? Burde jeg kjøpe noe selv å ha liggende i skapet, slik at disse sosiale stundene ikke blir fullt så kjip fremover? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt til sjefen at du ikke kan spise de fleste kaker, OG spurt om det kan settes fram noe frukt eller nøtter? 
Har du gitt sjefen din beskjed om alternativene du faktisk tåler? 

Anonymkode: 39449...232

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk å lage en bruker bare for å klage på at en ikke liker kaker......påskeferien er startet, skjønner jeg!

Anonymkode: b81d2...610

• Liker 5
Skrevet

Ta med noe selv? Men ikke sitt der med det for deg selv, ta fram en pakke med noe eller fat med frukt og sett fram felles. Kanskje noen tar hintet. Spør om dere kan ha noe annet i skapet også evt.

Og slutt å være så butt hurt..:)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Klager ikke på at jeg ikke liker kaker, om det var det budskapet som ble oppfattet foreslår jeg at du leser innlegger på nytt

AnonymBruker
Skrevet

På min jobb skjer det titt og ofte at det dukker opp kake eller andre søtsaker, men med IBS kan jeg ikke forsyne meg av verken kake eller frukt. Kunne ha forsynt meg av godteri, men prøver å ikke spise godteri på dagtid. Har aldri forventet at det skal settes noe annet på bordet, da ordner jeg meg heller selv. Ikke vil jeg være til bry for noen, og strengt tatt er ikke folk SÅ opptatte av å blidgjøre absolutt alle kollegene. De som vil ha av kaken som står fremme kan ta av den, de andre får ordne seg selv. Standard hos oss i hvertfall.

Anonymkode: 7bffa...e2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er storforlangende. Ta med deg appelsin sjøl. Sjefen din er ikke faren din: han er arbeidgiveren din. Og det er raust av han å gi dere kake i det hele tatt! Å forlange at den stakkars mannen i tillegg skal komme med frukt til deg, og vafler til hun andre som kanskje heller vil ha vafler enn kake er pokker meg så bortskjemt at jeg har ikke ord. Du er ikke engang allergisk for svarte og du får penger for jobben du gjør for han: likevel gir han deg tilbud om gratis kake også! 

Anonymkode: 53ed5...e2f

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sagt til sjefen at du ikke kan spise de fleste kaker, OG spurt om det kan settes fram noe frukt eller nøtter? 
Har du gitt sjefen din beskjed om alternativene du faktisk tåler? 

Anonymkode: 39449...232

Har hintet frempå at jeg ikke tåler kaker, men har kanskje ikke gått tydelig nok frem på hva det er jeg ikke tåler. Har vel vært mer klar på at jeg ikke liker å spise søtt og mektig. Han skal ha for å prøve, da han i dag kom med laktosefri kake, IBS dreier seg om mer enn laktose. Har nevnt at frukt ville vært fint

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er sært at ett enkeltindivid skal sette føringer for hva som serveres til alle på jobb. Da får du heller ta med deg noe frukt eller nøtter selv og sette frem. 

Anonymkode: bf1bf...04d

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er storforlangende. Ta med deg appelsin sjøl. Sjefen din er ikke faren din: han er arbeidgiveren din. Og det er raust av han å gi dere kake i det hele tatt! Å forlange at den stakkars mannen i tillegg skal komme med frukt til deg, og vafler til hun andre som kanskje heller vil ha vafler enn kake er pokker meg så bortskjemt at jeg har ikke ord. Du er ikke engang allergisk for svarte og du får penger for jobben du gjør for han: likevel gir han deg tilbud om gratis kake også! 

Anonymkode: 53ed5...e2f

Vet ikke om IBS faller inn under kategorien allergi, men tåler ikke kake såfremst den ikke er laget av lav fodmap-ingredienser 

AnonymBruker
Skrevet

Om du virkelig ikke tåler det, sa må du si «jeg tåler ikke dette». 

Men om det virkelgi er «jeg liker ikke». Nei da er det bare å sette seg ned. Jeg har MYE selv jeg ikke liker, men forlanger aldri at noen ikke har paprika, tomat, dressing/olje i salaten, bare pga. jeg ikke liker det. For det går kun på meg.

Men «tåler ikke», det er faktisk en helt annen ting. Så setter stor pris på at ananas blir utelatt fra salaten. 

Anonymkode: 96034...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generasjon krenka i arbeidslivet ser jeg. Liker du ikke kake så gi faen i å spise kake, men slutt å føle deg berettiget til å være såret fordi du ikke får noe du heller vil ha. 

Anonymkode: ba5dc...8ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Superlow skrev:

Har hintet frempå at jeg ikke tåler kaker, men har kanskje ikke gått tydelig nok frem på hva det er jeg ikke tåler. Har vel vært mer klar på at jeg ikke liker å spise søtt og mektig. Han skal ha for å prøve, da han i dag kom med laktosefri kake, IBS dreier seg om mer enn laktose. Har nevnt at frukt ville vært fint

Men da har han jo virkelig prøvd? Jeg skjønner at det er litt kjipt at de andre koser seg når du ikke har noen alternativer, men kan du ikke ha en liten pose nøtter eller potetgull i veska, og så tar du det frem når de andre spiser kake? 

Anonymkode: 93822...e89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...