Marsipan86 Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Jeg har en katt som hele tiden maser om mat, eller godbiter. Mat betyr alt for henne, jeg tror hun bryr seg mer om mat en om meg :p Prøver å begrense, men vanskelig å si nei. Hun er ikke overvektig, men jeg tenker at hun kan ikke spise hele tiden. Hva gjør jeg med dette? Hun er 3 år.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Hva du kan gjøre? Du slutter å gi etter når hu tigger. Anonymkode: e4b7f...979 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Gir markkur!? Anonymkode: 6b481...719 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Gi markkur. La tørrfor stå fremme hele tiden. Ikke gi hun godbiter når hun tigger. Begrens våtfor til 1-2 ganger i uka. Latter blir veldig sjeldent tykke av å ha tilgang til et bra kvalitets tørrfor hele tiden. Men kjøp noe ordentlig, ikke noe tilfeldig fra matbutikken Anonymkode: 6c3b8...8ea 2
Marsipan86 Skrevet 12. april 2019 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gi markkur. La tørrfor stå fremme hele tiden. Ikke gi hun godbiter når hun tigger. Begrens våtfor til 1-2 ganger i uka. Latter blir veldig sjeldent tykke av å ha tilgang til et bra kvalitets tørrfor hele tiden. Men kjøp noe ordentlig, ikke noe tilfeldig fra matbutikken Anonymkode: 6c3b8...8ea Var ikke klar over det, skal gi henne markkur. får for fra veterinær.
_popcorn_ Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 Jeg ville absolutt ikke forventet at hun sluttet mase så lenge maset gir henne fortjeneste... Gi henne fri tilgang til tørrfor, og slutt helt med godbiter og våtfor... Jeg gir mine godbiter eller våtfor en gang i blant, det vil si , dem får våtfor kanskje en gang i måneden, og godbiter en gang i uka. Godbitene gis på ulike steder i leiligheten, til ulike tidspunker. Mine katter forbinder dermed ikke noen hendelser med at nå kommer det noe godt, dermed aldri noe mas. Eneste er om jeg henter fram skålene til våtfor, da kommer dem. Får en katt godbiter hver kveld, så forventer den godbiter hver kveld. Får en katt noe godt hver gang det lages mat på kjøkken, så forbinder dem matlaging med noe godt. Gir du en unge godteri hver gang dere går på butikken, så vil ungen forvente det, og får den ikke det så vil det bli mas, for det er jo forventet...
282_NaughtySpark Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 Katt er katt, med andre ord.. Har du sett Simon's Cat? https://simonscat.com/ 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 Jeg friforer kattene mine. Hun ene spiser i bulk, mens han andre småspiser litt nå og da. Han klikker i vinkel hvis matskålene er tomme i mer enn 10 minutter. Ingen av dem er feite, så de klarer tydeligvis å regulere seg selv. Vet du om din klarer det? Prøv å det noen dager. Anonymkode: ab966...d04 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 Jeg friforer og råforer. Kattene mine får rått kjøtt og fisk med noe frukt og grønnsaker blandet i, samt kyllingvinger og andre deler av kylling med bein i som de kan tygge. De er ikke overvektige og maser sjeldent. Anonymkode: b5dea...734
FluffyJuggernaut Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 Vi gir katten vår bløtfôr til middag hver dag (senere i helgen), så når vi spiser vårt varme måltid for dagen så får han sin skål med sin middag. Tørrfôr står fremme hele døgnet, så han går å småspiser av det når han er sulten. Kattegodt og kattemelk får han noen gang i uken når vi ønsker å belønne han eller skjemme han bort litt. Men selv om han har tilgang til mat hele dagen og får nok, så maser han alltid når vi står på kjøkkenet. Når vi ordner bløtfôr så er han så lys og høy i stemmen at man skulle tro at han aldri fikk mat. Så tror matglade katter bestandig vil ha mer, og han maser mer på meg enn kjæresten, for jeg er mer troende til å belønne mas med en ørliten smak om det er noe han kan spise. Ofte viser det seg at han bare vi se hva vi gjør på benken. For han maser like mye når vi lager salat som når vi lager noe med fisk f.eks. Så vi prøver å ignorere stirring og mjauing, for han har tilgang på tørrfôr (En halv skål varer ca 2-3 dager) og vann hele dagen + de 85 gram med bløtfôr, så han er ikke sulten, han bare maser. Men om du ikke har tørrfôr og vann stående fremme, så ville jeg prøvd det først. Vet at noen gir katter mat som slik som hund, morgen og middag/kvelds. Men katter er som regel småspist å liker å dele opp og ha tilgang til mat hele døgnet. Men har du en matglad katt så vil hun nok bestandig prøve å få litt mer, du må bare å være sterk og ikke la henne få viljen sin når hun maser. For om masing virker, så blir hun å fortsette. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Har kvalitetstørrfor fremme, kattene spiser når de vil, samt de får litt våtfor morgen og kveld. Den ene (som ikke liker våtfor) er lubben. Men det er det også mange mennesker som er....Synes det er stygt gjort å slanke dyr så lenge de ikke legger på seg til et helseskadelig nivå. Anonymkode: de6c3...91a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gi markkur. La tørrfor stå fremme hele tiden. Ikke gi hun godbiter når hun tigger. Begrens våtfor til 1-2 ganger i uka. Latter blir veldig sjeldent tykke av å ha tilgang til et bra kvalitets tørrfor hele tiden. Men kjøp noe ordentlig, ikke noe tilfeldig fra matbutikken Anonymkode: 6c3b8...8ea Latter blir man sjelden tykk av, det stemmer. Anonymkode: 28626...a2b 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 Katter skal ha fri tilgang på tørrfôr! Anonymkode: 71221...819 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Katter spiser mange ganger i løpet av en dag. To knerten før de skal sove, tre når de våkner. En runde i huset, to nye knerten før de går ut, fire når de kommer inn osv osv Anonymkode: d52cc...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 Katten her spiser til det er tomt i skåla, så friforing er umulig. Hender den spyr/gulper opp maten også. Anonymkode: fac2b...cf1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Katten her spiser til det er tomt i skåla, så friforing er umulig. Hender den spyr/gulper opp maten også. Anonymkode: fac2b...cf1 Prøv Oral Care fra RC, det er større biter, med ekstra "slipeelementer" som gjør at katten må tygge de ordentlig, og ikke bare sluke de. Jeg har en slukhals, med tannproblemer, som sluker mindre biter hele, og når han da drikker vann etterpå og dette eser opp i magen hans, så spyr han... Jeg var vant med å tørke opp ufordøyd kattemat opptil flere ganger om dagen, men med Oral Care-for så skjer det.... Vel, sjeldnere i hvert fall. Ikke så ofte som før. Han kaster merkelig nok aldri opp våtmat... Ellers finnes det også slike matskåler som skal forhindre slukhalstendenser, de fleste dyrebutikker fører dem, det er sånne som nesten er som en liten labyrint og katten må jobbe for å få ut bitene. Anonymkode: 495fb...2b1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 Gå og mas på katten hver gang du har lyst på noe, så ser den hvor irriterende det er Anonymkode: 18c0c...eae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå