AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Til dere som kaller å si meningen sin eller være ærlig for å gi tilbakemeldinger: Visst handler det om å være mottakelig for tilbakemeldinger og veiledning. Det er viktig for å kunne gjøre jobben sin på mest måte. Og man skal tåle å høre det når man har utført arbeid utilfredstillende eller det er bedre måter å løse oppgaven på. Det jeg stiller spørsmål ved (dette er rettet spesifikt til en kollega av meg, kanskje andre kjenner seg igjen) det er: Hva godt gjør "tilbakemeldingen" når vedkommede du gir den til føler seg angrepet og eller blir lei seg? Fører det til endring? Fører det noe godt med seg? Det handler ikke bare om mottakeren, men det handler for pokker meg om hvordan tilbakemeldingen gis og hvilke tilbakemeldinger man velger å gi! Og visst er du flink til å si meningen din i tide og utide, men å kalle det å være god til å gi tilbakemeldinger er pisspreik! Å argumentere sine ufinheter med at det kun er en ærlig tilbakemelding er så stygt gjort at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Hvordan kan man bli så jævla høy på seg selv? Jeg har ikke tenkt å finne meg i det lenger og det skal man vel ikke heller? Anonymkode: aabcd...064 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 er det en kollega som kritiserer deg? Kommer an på hva dette er. Jobber du i restaurant og står med løst hår over maten skjønner jeg og håper at noen sier ifra! ingen liker hår i maten. Dette er noe de fleste vet, når de jobber. Eller får du følelsen av at vedkommende tar deg bare for å "ta deg"? Jeg hadde det litt slik da jeg var ny i en jobb.... jeg gjorde det ikke dårligere, men i og med jeg var ganske ny så hadde folk det for seg at jeg trengte beskjeder absolutt hele tiden. har adhd i tillegg, så jeg kunne kanskje fort gå over på andre oppgaver eler glemme noe jeg var i gang med, men jeg kom på det igjen og forlot aldri jobben ugjort. Anonymkode: efce1...235
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: er det en kollega som kritiserer deg? Kommer an på hva dette er. Jobber du i restaurant og står med løst hår over maten skjønner jeg og håper at noen sier ifra! ingen liker hår i maten. Dette er noe de fleste vet, når de jobber. Eller får du følelsen av at vedkommende tar deg bare for å "ta deg"? Jeg hadde det litt slik da jeg var ny i en jobb.... jeg gjorde det ikke dårligere, men i og med jeg var ganske ny så hadde folk det for seg at jeg trengte beskjeder absolutt hele tiden. har adhd i tillegg, så jeg kunne kanskje fort gå over på andre oppgaver eler glemme noe jeg var i gang med, men jeg kom på det igjen og forlot aldri jobben ugjort. Anonymkode: efce1...235 Det er flere på arbeidsplassen som reagerer på samme person. Noen har begynt å gråte på grunn av disse velmente tilbakemeldingene. Får beskjed om at vedkommede er skjør og ikke takler tilbakemeldinger. Anonymkode: aabcd...064
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Jeg blir alltid lei meg når jeg får "tilbakemeldinger", takler svært dårlig å bli pirket på og kritisert. Får stor klump i halsen og tårer i øynene. Er så vanvittig flaut! Om sjefen hadde hatt medarbeidersamtale med meg, og dratt frem både positivt og negativt, hadde det gått greit, men det er ikke sånn han gjør det. Neida, han venter til han er i surt humør, og da kommer "tilbakemeldingene" som lyn fra klar himmel. Dessverre er han ikke eneste sjef jeg har hatt som praktiserer på den måten. Heldigvis har jeg andre oppgaver enn kollegaene mine, så ingen av dem har nok innsikt til å gi tilbakemeldinger på hva jeg gjør. Og jeg blander meg ikke i hva de gjør heller. Orker verken konflikter eller drama på jobben... Anonymkode: 750de...bca 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #5 Skrevet 13. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir alltid lei meg når jeg får "tilbakemeldinger", takler svært dårlig å bli pirket på og kritisert. Får stor klump i halsen og tårer i øynene. Er så vanvittig flaut! Om sjefen hadde hatt medarbeidersamtale med meg, og dratt frem både positivt og negativt, hadde det gått greit, men det er ikke sånn han gjør det. Neida, han venter til han er i surt humør, og da kommer "tilbakemeldingene" som lyn fra klar himmel. Dessverre er han ikke eneste sjef jeg har hatt som praktiserer på den måten. Heldigvis har jeg andre oppgaver enn kollegaene mine, så ingen av dem har nok innsikt til å gi tilbakemeldinger på hva jeg gjør. Og jeg blander meg ikke i hva de gjør heller. Orker verken konflikter eller drama på jobben... Anonymkode: 750de...bca Noe må man tåle, men ikke alt. Anonymkode: aabcd...064
Gjest Juks Skrevet 13. april 2019 #6 Skrevet 13. april 2019 Problemet med tilbakemeldinger er at majoriteten av responsen er negativ rettet eller feil utformet, også kalt destruktiv respons. Hadde man vært like flink til å gi ros, som å gi negativ tilbakemelding, så hadde det ikke vært et problem. De negative tilbakemeldingene må alltid bli sagt, mens de positive uteblir. Er ikke rart at folk ikke håndterer tilbakemeldinger bedre, da det kun er negativitet. Og det er negativiteten som alltid skal ropes ut. Er ikke greit å bli kontinuerlig hakket på! Man kan godt "si i fra" på en positiv måte, altså gi konstruktiv respons. Da får man sagt ifra det man ønsker, uten å bryte ned motparten.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 Jeg har selv fått tilbakemeldinger i jobbsammenheng. 2 som sier det samme, men på forskjellig måte. Ene måten ble jeg lei meg og ville gi opp. Andre måten gjorde at jeg rettet opp feilen og forsøkte gjøre det bedre neste gang. Anonymkode: aabcd...064
Trikken Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dere som kaller å si meningen sin eller være ærlig for å gi tilbakemeldinger: Visst handler det om å være mottakelig for tilbakemeldinger og veiledning. Det er viktig for å kunne gjøre jobben sin på mest måte. Og man skal tåle å høre det når man har utført arbeid utilfredstillende eller det er bedre måter å løse oppgaven på. Det jeg stiller spørsmål ved (dette er rettet spesifikt til en kollega av meg, kanskje andre kjenner seg igjen) det er: Hva godt gjør "tilbakemeldingen" når vedkommede du gir den til føler seg angrepet og eller blir lei seg? Fører det til endring? Fører det noe godt med seg? Det handler ikke bare om mottakeren, men det handler for pokker meg om hvordan tilbakemeldingen gis og hvilke tilbakemeldinger man velger å gi! Og visst er du flink til å si meningen din i tide og utide, men å kalle det å være god til å gi tilbakemeldinger er pisspreik! Å argumentere sine ufinheter med at det kun er en ærlig tilbakemelding er så stygt gjort at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Hvordan kan man bli så jævla høy på seg selv? Jeg har ikke tenkt å finne meg i det lenger og det skal man vel ikke heller? Anonymkode: aabcd...064 Hvorfor skal kollegaer kritisere/veilede hverandre. Åpen dialog er viktig, men så lenge det ikke er kritikkverdige forhold som går ut over kvaliteten til arbeidet er dette en lederoppgave.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 4 minutter siden, Trikken skrev: Hvorfor skal kollegaer kritisere/veilede hverandre. Åpen dialog er viktig, men så lenge det ikke er kritikkverdige forhold som går ut over kvaliteten til arbeidet er dette en lederoppgave. Kommer nok an på hvilken jobb man har. I min jobb er det naturlig å veilede og reflektere sammen om hvordan, hvorfor og hva bør vi gjøre annerledes. Anonymkode: aabcd...064
Trikken Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer nok an på hvilken jobb man har. I min jobb er det naturlig å veilede og reflektere sammen om hvordan, hvorfor og hva bør vi gjøre annerledes. Anonymkode: aabcd...064 Høres ut som du beskriver kommunikasjon.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 2 minutter siden, Trikken skrev: Høres ut som du beskriver kommunikasjon. Jepp absolutt. Men vedkommede jeg sikter til kaller det tilbakemeldinger. Det kan være ting man har glemt, ting man skulle gjort annerledes, osvosv. Anonymkode: aabcd...064
Trikken Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp absolutt. Men vedkommede jeg sikter til kaller det tilbakemeldinger. Det kan være ting man har glemt, ting man skulle gjort annerledes, osvosv. Anonymkode: aabcd...064 Hvis jeg skulle samarbeide med noen på samme «jobb» hadde jeg reagert om den andre hadde kommet med tilbakemeldinger på mitt arbeid. Hadde det vært min leder er det en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 Altså å gi tilbakemeldinger er vel kommunikasjon liksom. Eksempler er : Pers 1 :oi det regnerbute vi får gå inn og hente paraply!" Pasient: - Ja.. Kommer vi inn igjen samme utgangen? Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Du kom hit litt! En liten tilbakemelding! Du SKAL gå tur med pasienten hver dag på grunn av helsa til vedkommede at det regner litt bdtyr ikke at du ikke skal følge prosedyren! Pers 1: - ja men jeg skulle bare.." Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Du får gå etter før vedkommede finner på mer tull! Du er sykepleier, burde vite bedre enn dette! Du skal gi vedkommede motivasjon ikke drite i prosedyrer på grunn av vær! Hører senere.. Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: -Ja men nå velger folk å la være å gå tur fordi det regner litt da, det handler litt om å gidde også! Ikke rart pasienten har dårlig kondis! Vi trenger en holdningsendring. Pers 2: - Oi det er ikke bra. Pers 1: - Men vi skulle jo bare hente paraply... Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Altså nå vet ikke jeg hva du skulle, men det er en skikkelig dårlig arbeidskultur å skippe ting vi ikke liker! Vi har studenter, tenk hva vi lærer bort! Det er livet til mennesker vi jobber med her! Det er jobben vår! Og denne pasienten har så godt av det, du skal motivere ikke gi faen i arbeidsoppgaver. Du bør ta til deg tilbakemeldingene, dette er viktig! Og det er her jeg og flere burde hevet stemmen og satt slike tilbakemeldere på plass! Og jeg akter å begynne med det nå. Pers 1 : -Huff jeg forstår pasienten så godt. Operasjonen er ukomplisert, men da jeg tok den selv var det skikkelig fælt en stund etterpå! Pers 2 -ja, vet. Jeg har ikke tatt operasjonen selv, men hørte det var vondt. Forstår at utrolig godt at det går an å ha angst for å bli lagt i narkose også, men må man så må man. Selverklært tilbakemelder og ærlighetsmegge : -Kanskje jeg skal bli med for dere! Dere kommer til å skremme pasienten! Pasienten merker sikkert at dere er livredde da må dere si fra så noen andre kan bli med. Dere kan da ikke si dette til pasienten! Pers 1 : - Men vi har da ikke sagt noe om dette til pasienten! Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: -Dette kommer jeg til å ta videre siden dere ikke tar i mot tilbakemeldinger! Leder: Jeg har fått høre at du er vanskelig å gi tilbakemeldinger til Pers 1: men...!!?? Anonymkode: aabcd...064
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, Trikken skrev: Hvis jeg skulle samarbeide med noen på samme «jobb» hadde jeg reagert om den andre hadde kommet med tilbakemeldinger på mitt arbeid. Hadde det vært min leder er det en selvfølge. Hmm.. Om du jobbet i helsesektoren også? Jeg er bare så dritt lei. Lei av å liste meg på tå og være redd for hva det neste misforståelsen eller gale jeg gjør er. Anonymkode: aabcd...064
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Man husker bedre negative tilbakemeldinger enn positive. Derfor mener jeg ledere må være veldig bevisst på å også rose ansatte og vise at man setter pris på jobben de gjør. Ellers mister man motivasjon. Ja, man må tåle å høre negative tilbakemeldinger men man bør også ha mer takhøyde når man er nyansatt og være litt selektiv i hva man velger å gi tilbakemeldinger på. En god leder veileder og løfter den ansatte opp til å bli bedre. En dårlig leder gjør den ansatte usikker og svekker motivasjonen. Anonymkode: 3b404...a3c
Trikken Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. Om du jobbet i helsesektoren også? Jeg er bare så dritt lei. Lei av å liste meg på tå og være redd for hva det neste misforståelsen eller gale jeg gjør er. Anonymkode: aabcd...064 Syns ikke det er greit å bli kritisert av andre, særlig ikke i helsesektoren. Når arbeidet er delegert på morgenen skal ikke en kollega multistyre andre til å få alt gjort på sin måte. Feilen er vel at folk bare godtar det for å unngå komfrontasjon. Jeg vil heller ha den samtalen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #17 Skrevet 14. april 2019 8 timer siden, Trikken skrev: Syns ikke det er greit å bli kritisert av andre, særlig ikke i helsesektoren. Når arbeidet er delegert på morgenen skal ikke en kollega multistyre andre til å få alt gjort på sin måte. Feilen er vel at folk bare godtar det for å unngå komfrontasjon. Jeg vil heller ha den samtalen. Leste du eksemplene mine da? Hva tenker du om de? Anonymkode: aabcd...064
Trikken Skrevet 14. april 2019 #18 Skrevet 14. april 2019 På 13.4.2019 den 16.43, AnonymBruker skrev: Altså å gi tilbakemeldinger er vel kommunikasjon liksom. Eksempler er : Pers 1 :oi det regnerbute vi får gå inn og hente paraply!" Pasient: - Ja.. Kommer vi inn igjen samme utgangen? Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Du kom hit litt! En liten tilbakemelding! Du SKAL gå tur med pasienten hver dag på grunn av helsa til vedkommede at det regner litt bdtyr ikke at du ikke skal følge prosedyren! Pers 1: - ja men jeg skulle bare.." Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Du får gå etter før vedkommede finner på mer tull! Du er sykepleier, burde vite bedre enn dette! Du skal gi vedkommede motivasjon ikke drite i prosedyrer på grunn av vær! Hører senere.. Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: -Ja men nå velger folk å la være å gå tur fordi det regner litt da, det handler litt om å gidde også! Ikke rart pasienten har dårlig kondis! Vi trenger en holdningsendring. Pers 2: - Oi det er ikke bra. Pers 1: - Men vi skulle jo bare hente paraply... Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: - Altså nå vet ikke jeg hva du skulle, men det er en skikkelig dårlig arbeidskultur å skippe ting vi ikke liker! Vi har studenter, tenk hva vi lærer bort! Det er livet til mennesker vi jobber med her! Det er jobben vår! Og denne pasienten har så godt av det, du skal motivere ikke gi faen i arbeidsoppgaver. Du bør ta til deg tilbakemeldingene, dette er viktig! Og det er her jeg og flere burde hevet stemmen og satt slike tilbakemeldere på plass! Og jeg akter å begynne med det nå. Pers 1 : -Huff jeg forstår pasienten så godt. Operasjonen er ukomplisert, men da jeg tok den selv var det skikkelig fælt en stund etterpå! Pers 2 -ja, vet. Jeg har ikke tatt operasjonen selv, men hørte det var vondt. Forstår at utrolig godt at det går an å ha angst for å bli lagt i narkose også, men må man så må man. Selverklært tilbakemelder og ærlighetsmegge : -Kanskje jeg skal bli med for dere! Dere kommer til å skremme pasienten! Pasienten merker sikkert at dere er livredde da må dere si fra så noen andre kan bli med. Dere kan da ikke si dette til pasienten! Pers 1 : - Men vi har da ikke sagt noe om dette til pasienten! Selværklert tilbakemelder og ærlighetsmegge: -Dette kommer jeg til å ta videre siden dere ikke tar i mot tilbakemeldinger! Leder: Jeg har fått høre at du er vanskelig å gi tilbakemeldinger til Pers 1: men...!!?? Anonymkode: aabcd...064 Jeg ville sagt at jeg ikke er enige i tilbakemeldingen jeg får fra denne personen. Vi jobber på ulik måte og har ulike syn på hvordan man skal utføre oppgavene våre. Jeg vet hvilket ansvar og oppgaver jeg har, men opplever at jeg blir overvåket av denne kollegaen. Jeg er opptatt av et godt arbeidsmiljø, og ønsker gjerne et møte med denne kollegaen. Et eksempel var f.eks her om dagen da jeg skulle ut med en pasient, men det regnet litt. Da jeg skulle inn å hente en paraply ble dette gjort til en stor sak som kom veldig ut av temaet «hente paraply». Vi kan ikke ha det slik på jobb og vi må alle akseptere hverandre og våre måter å jobbe på. Om denne personen opplever kritikkverdige forhold med min måte å utføre min jobb på ønsker jeg å høre de, og tar selvfølgelig tilbakemeldingene til meg.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 Jeg jobber som lærer og ser på tilbakemeldinger på jobben man gjør som viktig. Å få råd og veiledning om egen praksis er alfa og omega. Men hvis man skal få kritikk så bør kritikken være velbegrunnet og gå "tjenestevei". Jeg hadde ikke likt å blitt kritisert for måten jeg håndterer en situasjon på med mindre vedkommende har satt seg inn i hendelsesforløpet. Videre så tror jeg ikke at det er sunt for arbeidsmiljøet at enkelte kolleger tar på seg en uformell "veilederrolle" uten at dette er avklart. Hvis man ser eller hører om forhold på arbeidsplassen som ikke ser greit ut bør man være spørrende fremfor dømmende og åpen for at det kan høre mer til situasjonen enn hva det fremstår som. Anonymkode: 9339b...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå