Gå til innhold

Klagesak til sivilombudsmannen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

er det noen her som kjenner til sivilombudsmannens rutiner?

Jeg sendte en klage på fylkesmannens tjenester til sivilombudsmannen, da jeg ikke fikk svar fra fylkesmannen på en klage jeg sendte på en annen etat (lang historie og ikke relevant for det jeg spør om).

Nå på fredag kveld får jeg brev i Digipost fra fylkesmannen, som er merket "opplysninger til klagesaken".

Jeg åpner dokumentet og der er kun min klage, uten noe som helst opplysninger om saksgangen videre. 

Hva betyr det, og hvorfor får jeg det fra fylkesmannen og ikke sivilombudsmannen som jeg sendte klagen til? 

Jeg forsøkte å google, men fant ingen opplysninger om hvordan de går frem, og dette er min første klage til sivilombudsmannen, så det er derfor jeg spør. 

Offentlige etater er for meg umulig å skjønne seg på.

Anonymkode: 55d12...f4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

er det noen her som kjenner til sivilombudsmannens rutiner?

Jeg sendte en klage på fylkesmannens tjenester til sivilombudsmannen, da jeg ikke fikk svar fra fylkesmannen på en klage jeg sendte på en annen etat (lang historie og ikke relevant for det jeg spør om).

Nå på fredag kveld får jeg brev i Digipost fra fylkesmannen, som er merket "opplysninger til klagesaken".

Jeg åpner dokumentet og der er kun min klage, uten noe som helst opplysninger om saksgangen videre. 

Hva betyr det, og hvorfor får jeg det fra fylkesmannen og ikke sivilombudsmannen som jeg sendte klagen til? 

Jeg forsøkte å google, men fant ingen opplysninger om hvordan de går frem, og dette er min første klage til sivilombudsmannen, så det er derfor jeg spør. 

Offentlige etater er for meg umulig å skjønne seg på.

Jeg tipper du for litt siden hadde en tråd der du var misfornøyd med Fylkesmannens avslag på å nehandle din klagesak. 

Uansett, når du klager på en etat til en annen etat så skal også den etaten du klager på få vite at du har klaget, derfor har det gått en kopi av din klage til Fylkesmannen. 

"Heltidsklagere" som må klage for å klage bør melde seg inn i klageforeningen. Du kommer ingen vei uansett hvem eller hva du klager på, når du i første klage har klaget til en instans som ikke kan behandle klage din. 

Anonymkode: c0a72...c37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper du for litt siden hadde en tråd der du var misfornøyd med Fylkesmannens avslag på å nehandle din klagesak. 

Uansett, når du klager på en etat til en annen etat så skal også den etaten du klager på få vite at du har klaget, derfor har det gått en kopi av din klage til Fylkesmannen. 

"Heltidsklagere" som må klage for å klage bør melde seg inn i klageforeningen. Du kommer ingen vei uansett hvem eller hva du klager på, når du i første klage har klaget til en instans som ikke kan behandle klage din. 

Vi burde hatt flere heltidsklagere, slik at andre slapp å lide unødvendig pga. slurv og sløvhet i forvaltning og helsevesen, så klageforeningen høres ut som en god ide. 

Anonymkode: 30549...7d9

AnonymBruker
Skrevet
On 4/12/2019 at 8:39 PM, AnonymBruker said:

Dette er første gang jeg, i en alder av 42 år, sender klage til en offentlig etat. Og fordi jeg legger ut to innlegg på KG og ber om råd, fordi det er vanskelig å bli klok på hvordan man går frem, jobber jeg tydeligvis som heltidsklager. Bra ressonnert.

On 4/12/2019 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Vi burde hatt flere heltidsklagere, slik at andre slapp å lide unødvendig pga. slurv og sløvhet i forvaltning og helsevesen, så klageforeningen høres ut som en god ide. 

Anonymkode: 30549...7d9

Jeg overså det andre dokumentet som lå ved "opplysninger til klagesaken", siden jeg aldri har mottatt et slikt brev før.

Der sto det at Fylkesmannen både hadde forsøkt å ringe meg for å gi meg råd ift hvordan jeg går frem videre og at de hadde videresendt saken min til ..... (etat) og at de nå ber denne etaten følge opp.

Jeg hører det er masse slurv i offentlige etater, men i denne saken var det bare treg saksbehandlingstid som var problemet, så nå er saken heldigvis løst.

Fint å oppleve at det hjelper å sende klage når man ikke får rettighetene sine møtt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...