Gå til innhold

Er det noen som vet hva dette betyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Særeie i ektepakt kan vel ikke inngåes etter den enes død? Kan samme uttrykk brukes om samboere? 

6A5F1594-8410-442B-9DFD-57BD3DA6B050.png

Anonymkode: 09d1e...c91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er spørsmålet om samboere har særeie? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 8da70...dd1

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, petterm skrev:

Er spørsmålet om samboere har særeie? 

Om det kan bety at de har særeie? Kan man unngå særeie med samboer når man sitter i uskiftet bo? 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 8da70...dd1

Ja at du vet? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det kan bety at de har særeie? Kan man unngå særeie med samboer når man sitter i uskiftet bo? 

Samboere som har hatt, har, eller venter felles barn, arver hverandre og kan sitte i uskiftet bo, på samme måte som ektepar. Dermed har de vel ikke særeie uten at det er avtalt i ektepakt mens de begge lever. Hvis det foreligger ektepakt så kan man vel ikke unngå ektepakten etter den ene er død? I så fall er det vel advokat mat.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. 

https://www.familierettsadvokater.no/samboerskap/arv-etter-samboer

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, petterm skrev:

Samboere som har hatt, har, eller venter felles barn, arver hverandre og kan sitte i uskiftet bo, på samme måte som ektepar. Dermed har de vel ikke særeie uten at det er avtalt i ektepakt mens de begge lever. Hvis det foreligger ektepakt så kan man vel ikke unngå ektepakten etter den ene er død? I så fall er det vel advokat mat.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. 

https://www.familierettsadvokater.no/samboerskap/arv-etter-samboer

Person sitter i uskiftet bo etter ektefelle, får seg samboer, de har ikke og venter ikke felles barn, men vil ikke skifte boet. Kjøper en eiendom med midler etter avdøde og seg selv, alt var felleseie i ekteskapet med avdøde, og dette kommer nå opp i grunnboken. Hva kan det bety? Man kan vel ikke inngå særeie i følge ektepakt når ene parten er død? Kan det henge igjen etter forrige eier? Men burde ikke da forrige eiers navn stå der? 

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...