Gå til innhold

Ubedte gjester - eller gjester som tar med seg følge

Har du noen gang fått "ubudne" gjester i formelt selskap?  

1. 1. Har du noen gang fått "ubudne" gjester i formelt selskap?

• Ja
      8
    • Jeg fikk forespørsel - men sa nei
      4
    • Nei
      17
    • Synes ikke det er noe problem om det kommer noen ekstra
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at det har vært flere diskusjoner på bryllup om dette - hvor inviterte gjester enten helt overraskende tar med seg "noen" - eller ringer og spør om å ta med seg noen. Ofte er dette noen som ikke brudeparet kjenner noe særlig osv.

Nå har jeg "oppdaget" at dette ikke nødvendigvis er et bryllupsfenomen.

Fikk nemlig spørsmål samme dag (4 timer før middag - i det vi skulle reise avgårde til serminien) som konfirmasjonen til min yngste skulle være - om en onkel kunne ta med seg "dama" (onkelen er i øvre del av 30-årene) :roll:

Selskapet var hos meg - og jeg tror jeg har hilst på henne en gang (men er ikke sikker for han skifter damer som andre skifter sokker) .. og konfirmanten visste ikke hvem hun var.

Vi har kun helt nærmeste familie i selskapet (besteforeldre, søsken av foreldre med ektefeller og barn - og ingen andre)

- og jeg blir faktisk rimelig forundret over at det virkelig går an å spørre om sånn - akkurat som om de som skal ha selskapet ikke har planlagt og gjort ting ferdig.

Maten er jo stort sett enten bestilt eller ferdiglaget (ikke at en ekstra nødvendigvis gjør at det blir for lite) - men ikke minst at bordet er dekket og alt er klart.

Hva tenker egentlig de som gjør sånn på ?

.. og hvor mange av dere har opplevd det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om det kommer noen gjester ekstra, men kunne ikke selv tenke meg å ikke respektere en invitasjon. :)

Skrevet

Syns det er ganske frekt å komme fire timer før en konfirmasjon og spørre om en ekstra gjest! Det er greit å gjøre dette på en uformell fest, men ikke i en slik setting.

Må man absoultt ha med seg noen må jo minstekravet være å spørre i god tid før slik at det ikke har noe å gjøre med den praktiske gjennomføringen.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Syns det er ganske frekt å komme fire timer før en konfirmasjon og spørre om en ekstra gjest! Det er greit å gjøre dette på en uformell fest, men ikke i en slik setting.

Må man absoultt ha med seg noen må jo minstekravet være å spørre i god tid før slik at det ikke har noe å gjøre med den praktiske gjennomføringen.

Enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er tydeligvis ikke dem som selv vet hvor stort arrangement bryllup og konfirmasjon er, som kommer trekkende med ubudne gjester...

Det får være vertinnens upopulære rett å snakke rett fra levra om hvorfor det ikke er greit at det kommer en til. Så kanskje de freidige selv skjønner at det er et frekt spørsmål.

Skrevet

Nå hører det vel også med til historien at han fikk skriftlig invitasjon i god tid - og ikke tok seg bryet med å svare - før vi spurte en uke før selskapet.

Han har en tendens til aldri å svare om han kommer eller ikke - før han blir spurt direkte, Han tror nemlig selv at han alltid tror han blir "oversett"., og glemmer at han får samme invitasjoner etc. som alle de andre. (Litt typisk "lillebror" følelse)

- og han kan godt finne på å utebli - selv om han har sagt han skal komme.

Hadde det vært en kjæreste som vi visste om og kjente - ville hun selvfølgelig blitt invitert.

Har ikke problemer med ubedte gjester i mer uformelle lag - men når man sender skriftlige invitasjoner til "formelle selskaper" - og da gjerne styrer litt ekstra med å klare å få plassert alle rundt bord etc (de fleste av oss har jo relativ begrenset plass til store selskaper hjemme) - da synes ikke jeg det passer.

Skrevet

Jeg kommer fra en stor familie, hvor enkelte er temmelig impulsive. Hvis noen plutselig hadde fått seg følge, og ville ha med i selskap, så ville jeg nok bare dekket opp til en ekstra og latt som ingenting. Det er klart det kan virke litt småfrekt på deg, men jeg er helt sikker på at onkelen din ikke tenker over ting som mengde mat og oppdekking. Han høres ikke ut som typen som har arrangert så veldig mange selskaper selv. Kanksje dama TROR at hun er invitert også, så da er det greit å behandle henne pent. Kanskje det er hun som skal få "skikk" på onkelen din fremover? Hvem vet... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig :)

Skrevet

Jeg har fått forespørsel, men har sagt nei.

Det er ikke for å være kjip, det er selvfølgelig veldig hyggelig å treffe folk - men i store selskaper/andre sammenkomster hvor det er praktiske ting inne i bildet er det ikke alltid det går an å ha med ekstra folk.

Det er så klart lov til å spørre - i god tid - men ikke 4 timer før! :o

Jeg trodde dette var litt skikk og bruk som de fleste hadde innarbeidet, men tydeligvis ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når man steller til et stort selskap, ligger det mye planlegging og omtanke bak. Det er ikke bare-bare å få dekt på og ordnet til en person ekstra noen timer før, man har da jaggu meg nok å styre med da.

Jeg syns det er egentlig uhøflig, det onkelen din gjorde, og jeg hadde blitt eitrandes forbanna.

Men hadde vel bare stamma frem et javel, og rast i lynfart ut på stua og dekt på til en til.

Jeg hadde aldri invitert meg selv på denne måten, og skulle ønske at om jeg kom opp i samme situasjon, var tøff nok til å si NEI....

Skrevet

Enig!

Hva svarte du, LilleBille?

Gjest Gjest2
Skrevet

Jeg syns det er utrolig frekt, og ville aldri drømt om å gjøre noe sånt selv! Har selv vært i brylluper o.l "alene", selv om jeg har hatt kjæreste. Kanskje har vi ikke vært sammen så lenge, han har ikke møtt de vi skal til osv..

Etter min mening, dersom man ønsker å invitere med kjærester, men kanskje ikke vet om vedkommende er sammen med noen eller ikke, skriver man "med følge".. Da er det med "date". Ellers ikke. Og det gjelder forsåvidt med barn også. Enten står det "med barn" / barnets navn, eller så er ikke barnet invitert..!

Jeg er kanskje litt ekstra "snerpete" :ler: , men jeg syns t.o.m. det er på grensen til å være frekt å bare "ta med seg folk" på vorspiel og sånn også, jeg da.. Det er helt ok å spørre om å ha med noen på sånne "uformelle fester", men i det minste så lenge det er sendt ut invitasjon, gjelder det for de som står på, syns jeg :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde sagt nei - sagt alt var ordnet til selskapet og at det dessverre ble vanskelig å gjøre om på det nå så kort tid i forveien.

Dette blir litt på siden, men er i samme gata:

Da jeg sendte ut invitasjoner til bryllupet (3-4 måneder i forveien) fikk jeg forespørsel om vi ikke kunne bytte dato fordi noen av de inviterte hadde bestilt sydentur akkurat den datoen. :roll:

Skrevet
Da jeg sendte ut invitasjoner til bryllupet (3-4 måneder i forveien) fikk jeg forespørsel om vi ikke kunne bytte dato fordi noen av de inviterte hadde bestilt sydentur akkurat den datoen. :roll:

:ler:

Skrevet
Hva svarte du' date=' LilleBille?[/quote']

Jeg sa selvfølgelig nei.

For det første forsto jeg ikke hva en total fremmed (for oss alle) der å gjøre på en sånn dag - skal hun presenteres inn i familien var ikke dette riktig tid og sted.

- og det var faktisk heller ikke plass ved bordet om jeg hadde syntes det var greit med en til. Ikke hadde jeg tallerkner eller sånt heller - for jeg hadde lånt opp til riktig antall - og så selv om vi hadde satt til et ekstra bord - ville det blitt en kuvert med helt annet servise/glass etc - noe som ville ødelagt helheten som jeg hadde lagt rimelig mye arbeid i - i forhold til farger etc.

Konfirmantens far fikk "gleden" av å fortelle sin bror at det var helt uaktuelt (og han var helt enig med meg)

Regner med at han fikk en aldri så liten leksjon i skikk og bruk samtidig. (Vet jo ikke om det gikk inn - men det er vel lov å håpe... :wink: )

Skrevet

:ler:

Det skulle jo bare mangle at dere ikke flyttet bryllupet utenom gjestenes ferie :ler:

Skrevet

Utrolig hva enkelte får seg til å spørre om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at den nye kjæresten faktisk vil være med. Jeg hadde ikke hatt noe som helst ønske om å blitt introdusert for kjærestefamilie som uinvitert gjest i en konfirmasjon.

Skrevet

Jeg vet jo heller ikke om hun ville vært med - eller om hun visste om at han spurte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...