Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva det koster bedrifter å utlyse en ledig stilling, og invitere kandidater til jobbintervju, og intern velge ut den personen som de mener passer inn best i stillingsbeskrivelsen.

Jeg selv er kun arbeidsledig, og jobber med å finne en stillingsbeskrivelse jeg tror jeg vil kunne passe til. 

Anonymkode: f2924...af6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor krevende prosess det er. 
Min far er kjøkkensjef, og han anslår at det å utlyse kokkestilling, intervjue, og lære opp en faglært kokk på deres restaurant fort koster bedriften 50-60 000,- før den nyansatte er klar for å jobbe helt selvstendig. 

Er det ti søkere går det raskere å gå igjennom søknadene og velge ut aktuelle kandidater, er det 400 søkere tar det betraktelig lengre tid. 
Er det to søkere som skiller seg veldig ut og går videre til intervju, så er ikke intervjutiden like krevende og dermed koster mindre, men om 15 stk skal på intervju er det jo veldig mange arbeidstimer som går til det for den/de som intervjuer. 
Hvor mange fra bedriften som er med på intervjuprosessen er også avgjørende.  

Vet ikke hva det koster sette inn annonse for ledig stilling, men selve prosessen kan vel antas koste ett sted mellom 10 000 og 100 000,-, alt etter hvordan prosessen foregår, hva det søkes etter og hvilken type jobb det er. 

Anonymkode: ac61e...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i det offentlige og syns det tar ganske mye tid med rekruttering... Diverse interne godkjennelser og skriving av utlysning tar ca 1-3 timer. Utlysning på finn er et par 1000 om jeg ikke tar helt feil. Så kommer arbeidstid for å lese søknader/CV’er vil estimere ca 3 timer x 2 ledere + tillitsvalgt som skal være med i prosessen. Så er det ca en time for å velge ut kandidater og kanske enda en time å få tak i kandidatene på telefon og avtale, finne møterom og varsle den andre lederen og tillitsvalgt om tidspunkt. Vi setter av 1,5 time per intervju, men tar som regel mellom 1-1,5 time. Dette blir da 3-4,5 arbeidstimer ettersom vi er 3 stk. Så er det referansesjekk av to referanser per søker, det tar ca 15 min når du først får tak i referansen på telefon... så hvis man har tre til intervju tar det gjerne 1,5 time totalt. Deretter tar det ca 0,5 time å bli enig om kandidat (dvs 1,5 arbeidstime totalt). Ettersrbeid med papirer er for det meste lagt til HR-avdelingen men jeg bruker vel ca 0,5t. Usikker på HR men sikkert minst det samme. 

Så totalt med ca 30 søkere og 3 til intervju bruker vi nok over 20 arbeidstimer som er den desidert største kostnaden. Er det færre søkere eller færre til intervju så tar det selvsagt kortere tid, og har vi flere stillinger ledige samtidig er det ofte overlapp av søkere som også gjør at vi sparer tid. Morsomt å regne litt på det så takk for spørsmålet 😊

Anonymkode: d0d13...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...