AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Er ny i jobben og i noen uker har jeg vært på et slags kurs. Mannen det gjelder er ikke kollegaen min sånn sett, men vi har et kollegialt forhold, kan jeg vel si. Han jobber egentlig et annet sted i landet, men de er på min arbeidsplass for en periode for å ha opplæring osv i nye systemer vi skal ta ibruk. Han er den som skal lære meg noe i forbindelse med jobben. Vi er i kontorlandskapet, men det er 1 til 1. Det er en mann som liker å "vitse" og det er greit nok, men jeg reagerer på noe av det han sier. En dag var jeg ikke helt i form og følte meg litt svimmel og skjelven. Da jeg skulle bære noe tungt fra pulten var det som om jeg skalv i beina og det synes jeg var så rart så jeg kommenterte det. Da sa han at jeg var jo mo i knærne fordi han sto ved siden av meg. Jeg vet at han bare tulla, noe han sa med en gang etterpå "neiiida." Og han sa det med glimt i øyet, ikke i fullt alvor. Men jeg synes ikke det var helt greit å si der og da. Selv om vi ikke er kollegaer, så er det jo ikke et vennskapelig forhold vi har. Jeg ser på ham som en som skal lære meg noe, hverken mer eller mindre. Mulig han føler at han kjenner meg/alle med en gang han møter folk, noen er jo sånn. Jeg vet ikke. Uansett, denne enkeltkommentaren høres og er sikkert uskyldig, men det er andre kommentarer (ikke nøvendigvis av denne typen) jeg har reagert på som han forteller meg. Vil bare ikke nevne alt sammen her. Det trenger ikke handle om meg, slik som denne kommentaren, men mer temaet han velger og som ikke har noe med arbeidet eller noe annet vi har snakket om utenom arbeidet å gjøre. Noen ganger synes jeg det kommer ut av det blå. Det er ikke sånn at jeg mener dette er forferdelig fælt av han og skal si ifra til andre og sånn, men personlig så reagerer jeg på sånt noe. Vet at jeg kan være litt oversensitiv på sånt og ha en lavere enn vanlig terskel, og det vil jeg ikke la gå utover andre, som han. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal "takle" det helt for meg selv. Det er noe som skurrer (men om det faktisk er det eller bare jeg som er sååå sensitiv at selv vanlige, akseptable ting blir noe mer enn det, vet jeg ikke) og jeg begynner å grue meg til hver gang vi skal ha kursing fordi jeg er ikke så veldig komfortabel med alt han deler og sier og gjør. Det er sånn at jeg ikke vil lage en greie ut av det å si ifra til ham, jeg tror som sagt at han ikke helt tenker over det selv og faktisk hadde blitt litt lei seg hvis jeg sa noe, og det at jeg er unormalt oversensitiv for sånt, vil jeg ikke skal gå utover ham, hvis dere skjønner? Vet ikke hva jeg spør om, kanskje om noen har råd til hvordan jeg kan tenke om dette og ikke bry meg så mye? (Det er tre uker igjen etter påske, og neste gang er det sannsynligvis i grupper eller mennesker fra en annen arbeidsplass som skal lære oss opp.) Anonymkode: eba22...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Spør om du kan suge ham? Anonymkode: 1003a...de5 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trenger ikke handle om meg, slik som denne kommentaren, men mer temaet han velger og som ikke har noe med arbeidet eller noe annet vi har snakket om utenom arbeidet å gjøre. Har du forsøkt å bytte tema, og snakke om ting som har med jobben/opplæringen å gjøre? Det ville jeg ha gjort. Anonymkode: d3a18...38d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Herregud get a grip. Hvis du er så sensitiv har du ikke noe i arbeidslivet å gjøre. Anonymkode: 2e270...41b 21
Meadow Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Han prøver sikkert bare å være hyggelig og å bli litt kjent med deg siden dere tross alt skal tilbringe litt tid sammen. Du overtenker. 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: om noen har råd til hvordan jeg kan tenke om dette og ikke bry meg så mye? (Det er tre uker igjen etter påske, og neste gang er det sannsynligvis i grupper eller mennesker fra en annen arbeidsplass som skal lære oss opp.) Du kan tenke at han ikke har gode antenner og at han muligens liker å tulle og tøyse og flørte. Og du kan tenke på at dere skal jobbe i grupper etter påske og at da vil det ikke bli likedan. Anonymkode: d3a18...38d 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å bytte tema, og snakke om ting som har med jobben/opplæringen å gjøre? Det ville jeg ha gjort. Anonymkode: d3a18...38d Det handler mest om ting han sier, ikke samtaler som jeg er med på. Og da blir det vanskelig å stoppe det før det kommer. For jeg gir ikke særlig respons, det er som enveis kommentarer om ting. Når jeg snakker så holder jeg det mest mulig obbrelatert. Anonymkode: eba22...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 Å kommentere at en selv er svimmel/skjelven i bena er da også ganske privat og har ingen ting med jobben/opplæringen å gjøre? Folk er forskjellige: noen snakker for mye, er for åpenhjertige, tuller og tøyser på en umorsom måte, er kjedelige, snakker for lite, virker sure osv. Han der er bare en vanlig type som tror han er morsom. Anonymkode: 530d0...1ae 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, Meadow skrev: Han prøver sikkert bare å være hyggelig og å bli litt kjent med deg siden dere tross alt skal tilbringe litt tid sammen. Du overtenker. Har du noen råd om hvordan jeg kan tenke annerledes? Anonymkode: eba22...045
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan tenke at han ikke har gode antenner og at han muligens liker å tulle og tøyse og flørte. Og du kan tenke på at dere skal jobbe i grupper etter påske og at da vil det ikke bli likedan. Anonymkode: d3a18...38d Jeg oppfatter det ikke som flørting, men at han ikke har så gode antenner, ja. Anonymkode: eba22...045 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Kan du gi et annet eksempel? For sånn du skriver det oppfatter jeg det som at du tenker trakassering. Men så sier du det ikke er flørting. Er det sånn at han forteller om eget privatliv om feks sin kone og barn og du mener at på arbeidsplassen er det kun jobb som skal diskuteres? Anonymkode: 00bfe...b68
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å kommentere at en selv er svimmel/skjelven i bena er da også ganske privat og har ingen ting med jobben/opplæringen å gjøre? Nei, men det er helt ok og naturlig å si fra om til den kollegaen/andre som er i nærheten, i tilfelle man besvimer etterpå. Jeg sier fra om slikt på ren refleks, slik at andre skal være obs på det i tilfelle jeg besvimer feks og trenger legehjelp. Anonymkode: d3a18...38d 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler mest om ting han sier, ikke samtaler som jeg er med på. Og da blir det vanskelig å stoppe det før det kommer. For jeg gir ikke særlig respons, det er som enveis kommentarer om ting. Når jeg snakker så holder jeg det mest mulig obbrelatert. Anonymkode: eba22...045 Sier han/forteller han ting som er ukomfortabelt for deg å høre? Anonymkode: d3a18...38d 1
barbent Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 Tror du bør anmelde han til politiet, noe så uhørt og oppføre seg slik. Er ikke rart at me too kampanjen ikke blir tatt seriøst blant mange når sånne som deg åpner munnen😨 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kommentere at en selv er svimmel/skjelven i bena er da også ganske privat og har ingen ting med jobben/opplæringen å gjøre? Folk er forskjellige: noen snakker for mye, er for åpenhjertige, tuller og tøyser på en umorsom måte, er kjedelige, snakker for lite, virker sure osv. Han der er bare en vanlig type som tror han er morsom. Anonymkode: 530d0...1ae Nei, men det handlet om at jeg den dagen måtte ta det med ro pga formen, og det jeg sa var mer ut i lufta, ikke for å samtale med ham om det. Jeg synes også det er en viss forskjell på å snakke om at en ikke føler seg i form og synes det er rart at formen er sånn at en til og med skjelver i bena ved fysisk anstrengelse, da jeg utførte en fysisk anstrengelse, og det å komme med den type kommentarer som har gjør. Som sagt vet jeg at jeg er oversensitiv. Anonymkode: eba22...045 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen råd om hvordan jeg kan tenke annerledes? Anonymkode: eba22...045 Hva om du tenker at det er hans måte å ha small-talk på, for å prøve å oppnå trivsel på arbeidsplassen mellom dere to? Anonymkode: d3a18...38d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi et annet eksempel? For sånn du skriver det oppfatter jeg det som at du tenker trakassering. Men så sier du det ikke er flørting. Er det sånn at han forteller om eget privatliv om feks sin kone og barn og du mener at på arbeidsplassen er det kun jobb som skal diskuteres? Anonymkode: 00bfe...b68 Jeg oppfatter det ikke som flørting eller trakassering. Det er dette jeg mener, at jeg er oversensitiv og har lav terskel for spøker av denne typen osv., men jeg er klar over at jeg er sånn og dermed veldig redd for å havne i en situasjon hvor jeg oppfatter ting (selv om jeg aldri hadde sagt det til noen) som at andre går over grensa objektivt sett om du skjønner. Jeg vil ikke skrive flere eksempler fordi jeg er redd for å bli gjenkjent. Jeg reagerer ikke på at noen snakker om eget liv med kone og barn på arbeidsplassen. Anonymkode: eba22...045 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 La meg gjette; du er søring og han er nordlending? Anonymkode: 14167...d62 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #20 Skrevet 12. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier han/forteller han ting som er ukomfortabelt for deg å høre? Anonymkode: d3a18...38d Ja, men det handler ikke om meg, det er mer temaet og hva han velger å si. Det er ikke sånn at han sier "du, skal du gjøre sånn og sånn" eller "hva med deg da? Du liker vel det og det". Anonymkode: eba22...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå