Gå til innhold

Pasientforening som sender medlemslista til alle

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min pasientforening har gjort en alvorlig glipp ved å sende ut medlemsliste med navn adresse telefonnummer og fødselsdato som vedlegg til alle. 

De er såklart fryktelig lei seg for at de har brutt reglene om personvern og forklarer det med menneskelig feil 

Ville dere blitt krenket om deres navn og fødselsdato lå på en felles liste og ble sendt ut? Det er en pasientforening for somatisk sykdom og ikke feks bipolarforeningen eller støttegruppe mot incest eller spiseforstyrrelse

Endret av Pipaluk
Skrevet

Hadde ikke blitt krenket, ser ingen grunn for det, men hadde bedt om at det ble gjort tiltak for å hindre at noe slikt skjer igjen. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Ulven skrev:

Hadde ikke blitt krenket, ser ingen grunn for det, men hadde bedt om at det ble gjort tiltak for å hindre at noe slikt skjer igjen. 

Blir heller ikke krenket, men vet at mange har reagert kraftig på dette. 

Bra uansett at de ikke har tatt med personnummer, dette hadde vært det mest alvorlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna! Men ingenting jeg kan gjøre med det annet å håpe at de lærer av det slik at de kan forhindre at det skjer igjen.

Hadde jeg vært åpen om min sykdom tror jeg ikke jeg hadde blitt  forbanna eller krenket, mer irritert over at det skjedde.

Anonymkode: 95762...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Pipaluk skrev:

Min pasientforening har gjort en alvorlig glipp ved å sende ut medlemsliste med navn adresse telefonnummer og fødselsdato som vedlegg til alle. 

De er såklart fryktelig lei seg for at de har brutt reglene om personvern og forklarer det med menneskelig feil 

Ville dere blitt krenket om deres navn og fødselsdato lå på en felles liste og ble sendt ut? Det er en pasientforening for somatisk sykdom og ikke feks bipolarforeningen eller støttegruppe mot incest eller spiseforstyrrelse

Har de gjort dette, så skal de sende avviksmelding til Datatilsynet. 

Hva man mener og om man føler seg krenket, er underordnet. Foreningen har brutt loven om behandling av personopplysninger.

Og generelt, pasientforeninger er noe de fleste bør holde seg unna. De opprettes og drives av amatører og spiller på folk svakheter. 

Anonymkode: 1b34c...a75

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde rapportert de til datatilsynet.

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt forbanna! Men ingenting jeg kan gjøre med det annet å håpe at de lærer av det slik at de kan forhindre at det skjer igjen.

Hadde jeg vært åpen om min sykdom tror jeg ikke jeg hadde blitt  forbanna eller krenket, mer irritert over at det skjedde.

Anonymkode: 95762...d0e

Foreningen er åpen for støttemedlemmer også. De står oppført som hovedmedlemmer  på lista som vi ble pent bedt om å slette. 

Så hvem som er syk og frisk er ikke greit å vite ut fra dette. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de gjort dette, så skal de sende avviksmelding til Datatilsynet. 

Hva man mener og om man føler seg krenket, er underordnet. Foreningen har brutt loven om behandling av personopplysninger.

Og generelt, pasientforeninger er noe de fleste bør holde seg unna. De opprettes og drives av amatører og spiller på folk svakheter. 

Fikk en Mail hvor de la seg flate og hvor de skrev at de gikk gjennom sine rutiner etter dette. De skrev ingenting om at de hadde sendt avviksmelding til Datatilsynet 

bra jeg ikke er trusselutsatt, hatt hemmelig tlf. Da kunne jeg ikke vært med i en forening drevet av amatører

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Pipaluk skrev:

Har de ikke taushetsplikt??                

Anonymkode: c319b...eee

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har de ikke taushetsplikt??                

Foreningen eller medlemmene?

her står navn adresse telefonnummer e-post dato for innmelding  medlemstype  fødselsdato og år

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Foreningen eller medlemmene?

her står navn adresse telefonnummer e-post dato for innmelding  medlemstype  fødselsdato og år

En slik forening burde vel egentlig vite bedre, ennå sende ut all mulig informasjon til alle og enhver.  

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En slik forening burde vel egentlig vite bedre, ennå sende ut all mulig informasjon til alle og enhver.  

Jeg lurer på hvordan det i det hele tatt er mulig å laste opp en helt feil fil. Filen heter medlemsliste og er en  Excel fil 

• Liker 1
Skrevet

Ville jeg blitt krenket? Nei, ikke personlig, men det er åpenbart at det finnes drøssevis av muligheter for å bli krenket av dette. Det er selvsagt både ulovlig og uakseptabelt at  medlemslista deles slik. 

Jeg ville sendt en tilbakemelding til foreningen om at jeg anser dette som svært alvorlig, og jeg ville uttrykt at det er åpenbart at alle medlemmer har rett til å bli informert om gransking av rotårsaken til hendelsen, en redegjøresle for hvilke risikovurderinger foreningen har gjort i denne sammenhengen, hvilke avbøtende tiltak de har truffet i forbindelse med avviket og hvilke forebyggende tiltak som treffes. Noen ville sikkert kalt dette en overreaksjon, men man trenger ikke akkurat være verdensmester i  konsekvensvurderinger for å forstå at dette KAN ha alvorlige konsekvenser. 

De skal ha for at de er åpne med medlemmene om hendelsen, da! Det finnes absolutt organisasjoner som ville forsøkt å skjule dette også. 

Hvis jeg skal gjette på hvordan det har skjedd, så vil jeg tro det er noen som har trykket videresend på en mail, endret tittel og mottakere og unnlatt å fjerne vedlegg som ikke skulle vært der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Pipaluk skrev:

Fikk en Mail hvor de la seg flate og hvor de skrev at de gikk gjennom sine rutiner etter dette. De skrev ingenting om at de hadde sendt avviksmelding til Datatilsynet 

bra jeg ikke er trusselutsatt, hatt hemmelig tlf. Da kunne jeg ikke vært med i en forening drevet av amatører

Som skrevet over, det er snakk om amatører. For å ha lov til å samle inn og lagre medlemsinformasjon, skal de fleste om ikke alle av en viss størrelse ha konsesjon fra Datatilsynet. De skal og vite hva de gjør dersom de bryter loven. Nemlig selv melde seg til Datatilsynet. 

Du kan selv gå inn i postlistene til Datatilsynet og sjekke om de har sendt avviksmelding. Eller du kan melde fra, anonymt, til Datatilsynet om bruddet. Da legger du ved det du har mottatt av info og listen du har mottatt.  De det gjelder får aldri viten hvem klageren er. Menneskelig svikt i dag er en ting, du vet ikke hva de gjør i morgen....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Burde dette skjedd? Absolutt ikke. 

Likevel - dette er et hendelig uhell. Foreningen har opplyst om feilen, og beklaget. De vil helt sikkert gå gjennom rutiner og være mer varsomme i fremtiden. Og etter min mening er det ikke så fryktelig mye mer man kan forvente enn nettopp det. 

Skal jeg tippe, så er dette en mindre forening for en relativt sett liten pasientgruppe, som drives mer eller mindre av frivillige krefter til gode for fellesskapet. Da kan man faktisk ikke forvente all verden heller. Som mange sier - dette er snakk om amatører. Da får man enten velge å holde seg unna dem, eller starte noe helproft selv. Selv om det er lov å irritere seg når slike feil skjer, er det viktig å huske på at man også bør være takknemlige for at noen gidder å gjøre frivillig arbeid for alle. 

Jeg har selv opplevd at en lignende glipp, hvor den tillitsvalgte i fagforeningen på min arbeidsplass glippet og sendte en ikke-anonymisert medlemsliste til alle medlemmene. Det falt meg likevel aldri inn å bli sint over det - jeg vet at vedkommende selv innså glippen og skulle hatt det ugjort. Når jeg selv ikke gidder å påta meg et slikt verv, så tenker jeg det er rimelig å ikke være altfor kritisk til hva de som gidder gjør. 

Anonymkode: d809c...861

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet over, det er snakk om amatører. For å ha lov til å samle inn og lagre medlemsinformasjon, skal de fleste om ikke alle av en viss størrelse ha konsesjon fra Datatilsynet. De skal og vite hva de gjør dersom de bryter loven. Nemlig selv melde seg til Datatilsynet. 

Du kan selv gå inn i postlistene til Datatilsynet og sjekke om de har sendt avviksmelding. Eller du kan melde fra, anonymt, til Datatilsynet om bruddet. Da legger du ved det du har mottatt av info og listen du har mottatt.  De det gjelder får aldri viten hvem klageren er. Menneskelig svikt i dag er en ting, du vet ikke hva de gjør i morgen....

Hvor finner jeg postlistene til Datatilsynet? Er medlemslista allerede registrert hos Datatilsynet fra før?

Dette er ingen liten organisasjon men en underorganisasjon av noe større. Jeg kan bare ikke fatte at de ikke har bedre rutiner for å unngå slike fadeser. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Ullvott skrev:

Her kan du finne postlister: https://einnsyn.no/sok 

Kryss av for Datatilsynet og velg relevant datointervall. 

Fant ikke noe fra min organisasjon men noe fra kvinneguiden 

8988F28D-4F05-4FF9-87D5-791BC4C397F3.png

• Liker 1
Skrevet

Wow!! Kjenner at jeg blir nysgjerrig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Ullvott said:

Wow!! Kjenner at jeg blir nysgjerrig! 

Bare å be om innsyn - man kan til og med være helt anonym...

Anonymkode: 8d6a3...488

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...