Gå til innhold

Tror ikke stebarnet mitt liker meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har et barn på 12 år. Jeg og kjæresten har vært kjærester i 3 år, men indroduserte ikke meg for barnet før etter et halvt år. Nå har vi bodd sammen i 1. Altså har barnet kjent meg i snart 2 1/2. Til å begynne med tror jeg barnet likte meg, - når vi møttes 2-3 helger i mnd, pluss ferier. 

Samtidig er barnet veldig stille. Det er umulig både for meg og faren å få til en skikkelig samtale noen ganger. 

Jeg har hatt et stebarn tidligere, som jeg fremdeles har mye kontakt med. Så det er en ny og uvanlig situasjon. 

Jeg har tenkt at ting ville gå seg til, at med litt tid ville barnet venne seg til meg, den nye situasjonen og alt som følger med. Men vi jeg har ikke funnet min "plass". 

Far til barnet sier at hun liker meg, og jeg tror ikke barnet missliker meg. Men jeg tror barnet merker hvor glad faren er i meg, og kanskje ofrer seg? Jeg kan ikke sette fingen på hva det er, men noen ting bare merker man. For totalt så blir det så mange små ting. Og måten barnet snur seg vekk på, når blikkene våre møtes kan ikke feiltolkes. 

Situasjonen er vanskelig, og jeg prøver å gjøre ting alene med barnet for at vi skal bli nærmere. Men hvor lenge kan det være slik før jeg gir opp og flytter ut? Jeg har prøvd å si det til samboeren min, men han  sier at han har jo snakket med barnet om dette før. Og barnet skal slippe å bo med noen det ikke liker. Da er særboere bedre. 

Anonymkode: c6f0a...ac4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne med deg til familievernkontoret for å få hjelp til å sette ord på ting?

Anonymkode: 9e52a...500

AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Ta henne med deg til familievernkontoret for å få hjelp til å sette ord på ting?

Anonymkode: 9e52a...500

Er det ikke litt drøyt? Burde ikke faren være den som tar barnet med seg isåfall? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun er tenåring og synes sikkert dette er vanskelig, selv om dere har kjent hverandre en stund nå. Jeg tror ikke du gjør noe galt. 

Krangler du og far mye mens hun er der? Hvordan er forholdet mellom hun og far? 

Anonymkode: e888d...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Kombinasjonen av at hun straks er tenåring og du har flyttet inn, ikke bare er en "helgekjæreste"?

Anonymkode: 6947f...f70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Muligens litt off topic, men er det vanlig at man fortsatt regnes som steforelder/barn/søsken etter at forholdet er over liksom? Jeg vet om noen som fortsatt regner hverandre som stesøsken selv om det ble slutt mellom foreldrene deres for flere år siden. 

Anonymkode: 45711...805

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muligens litt off topic, men er det vanlig at man fortsatt regnes som steforelder/barn/søsken etter at forholdet er over liksom? Jeg vet om noen som fortsatt regner hverandre som stesøsken selv om det ble slutt mellom foreldrene deres for flere år siden. 

Jeg skrev at jeg har hatt stebarn tidligere. Hva skulle jeg kalt barnet istede, mener du? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er tenåring og synes sikkert dette er vanskelig, selv om dere har kjent hverandre en stund nå. Jeg tror ikke du gjør noe galt. 

Krangler du og far mye mens hun er der? Hvordan er forholdet mellom hun og far? 

Anonymkode: e888d...9b7

Nei. Vi har ingen konflikter. Samarbeider kjempegodt, og eneste "kranglingen" vi har er terging etterfulgt av en god latter 😊

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kombinasjonen av at hun straks er tenåring og du har flyttet inn, ikke bare er en "helgekjæreste"?

Anonymkode: 6947f...f70

Jeg håper det er så enkelt. For da er det ikke noe verken barnet eller jeg kan gjøre noe med. Pubertet finnes det ikke noen vei utenom. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at jeg har hatt stebarn tidligere. Hva skulle jeg kalt barnet istede, mener du? :)

Jeg mente om det er vanlig å fortsette å regne seg som f.eks stemor etter at det er slutt med den biologiske forelderen? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Jeg mente om det er vanlig å fortsette å regne seg som f.eks stemor etter at det er slutt med den biologiske forelderen? 🙂

Tja... Det kommer kanskje annpå relasjonen mellom steforelderen og stebarnet? Jeg har jo hatt et stebarn tidligere. Jeg ser ikke på barnet som et stebarn lengre, men jeg vet dette barnet sier at jeg er stemoren når barnet skal fortelle hvilken relasjon det har til meg. Jeg har sagt det er helt iorden. Men selv refererer jeg til fortid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er barnet hos moren og hvordan var det før? For jeg har også et stille stebarn, et utrolig stille stebarn. Hun lister seg rundt i huset, går som en skygge eller kameleon hit og dit. Man kan iblant høre henne liste seg rundt. Og jeg synes selvsagt det er veldig vanskelig å forholde meg til henne, jeg vet aldri hvor jeg har henne, hva hun liker og ikke. 

Men - dette har ikke med meg å gjøre. Hun er klin lik mot alle, til og med foreldrene. Og jeg synes naturligvis at den stakkars jenta burde fått hjelp. Men tydeligvis reagerer ikke foreldrene. Kan det være noe slikt hos deg også? 

Anonymkode: 763bf...2c7

AnonymBruker
Skrevet
On 4/14/2019 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Det er jo helt avhengig av hvor lenge man har vært steforelder og hvordan forholdet var og hvor gammelt barnet var da du ble dets steforelder. Min stefar kom inn i mitt liv da jeg var 2 og skilte seg da jeg var 19. Han vil alltid være som en far for meg og er nå en stor del av mine barns liv som bestefar....

Anonymkode: aeb7f...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du skriver at du og barnet har alenetid, får barnet nok alenetid med far, kanskje hun trenger tid bare han og henne...

Anonymkode: 6ee61...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I den alderen kan man føle at far gir mer oppmerksomhet til ny samboer. Kanskje hun føler seg litt nedprioritert hos han? Har de nok alenetid sammen?

Anonymkode: 0161c...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter at far ikke har egentid hjemme med barnet, men ar du er der hele tiden?

i såfall kan du jo starte med å gi de tid sammen.

Mange menn ønsker seg jo en ny Mamma/hushjelp når de har barn alene. Mange kvinner ynder rollen i starten fir å vise solsiden...

Anonymkode: 74dfe...155

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...