Gå til innhold

Du er så blek, få litt sol på kroppen! Hvorfor er nordmenn så uvitende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.fda.gov/radiation-emittingproducts/radiationemittingproductsandprocedures/tanning/ucm116432.htm
https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=187928
https://blog.skincancer.org/2017/06/02/ask-expert-just-little-tan/
https://www.elloraskincare.com/single-post/2018/09/11/WHY-EXCESSIVE-AND-PROLONGED-SUN-EXPOSURE-IS-DAMAGING-TO-OUR-SKIN-AND-HOW-TO-PREVENT-AND-MANAGE-SUN-DAMAGED-SKIN
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/ConditionsAndTreatments/skin-cancer-tanning

Her er lesestoff til dere som konsekvent skal påpeke at andre er bleke og at de må få litt sol på kroppen, fordi da ser man sunn ut og man er sunn og det er bra for huden..... Blir bittert for dere den dagen dere er gamle og ser ut som rosiner, samt er fulle i hudkreft og jævelskap, mens de bleke går der uten rynker forårsaket av sol og uten hudkreft, eller hva? Man velger sine kamper, sies det, men jeg tror de fleste ikke vet at de velger denne kampen. 

Helt siden jeg vokste opp har jeg fått høre at jeg må sole meg mer, for jeg er så blek. Jeg er syk ut. Jeg er for lys. Vell, tro det eller ei, men jeg er faktisk hvit, og huden min er fra naturens side blek. Når jeg er syk eller dårlig blir jeg enda blekere. Dere tror kanskje det ikke går an, men jo, det går faktisk an. På sommeren er jeg blek. På vinteren er jeg blek. Hvorfor er jeg det, og hvorfor vil jeg ikke sole meg? Svaret står i linkene ovenfor, men jeg kan liste opp grunnene for de bedreviterne som ikke kommer til å lese og bare skrive dritt i tråden.... 

1) jeg vil ikke ødelegge huden min 
2) jeg vil ikke ha hudkreft
3) jeg vil ikke bli tan/oransje/brun, fordi jeg er fornøyd med hudfargen min slik den er, og den kler meg best
4) jeg vil ikke ha føflekkreft
5) jeg har ingenting imot å få rynker når jeg blir eldre, men rynker som følge av overeksponering av sol kan jeg unngå og derfor velger jeg å gjøre det, akkurat som at jeg ikke røyker og prøver å ha et variert kosthold, jeg velger å ta vare på meg selv

Jeg har forstått at solen kan være farlig på mange punkt. Men jeg vet også at solen er vår største kilde til D-vitamin, og at solen gir oss mye. Uten solen hadde vi tross alt ikke kunnet leve! Om våren og sommeren er jeg glad for at solen lyser opp hverdagen min, og jeg har ingenting imot å ta meg en tur ut i solen, bade i sjøen mens solen steker eller gå på fjellet. Jeg smører meg inn med SPF 50, og jeg smører meg inn hver andre-tredje time, alt ettersom. Det skal ikke mange minuttene i solen til for at man har fått dekket behovet sitt for D vitamin, så jeg vil ikke høre "jammen du har helt sikkert KJEMPE LAVE D VITAMIN VERDIER, kom deg ut i sola, du har ikke fått nok D vitamin før du er TAN!!!!"... Hvor er kildene på dette? Ja, dette har jeg fått høre et par ganger, tro det eller ei. Det er jo så kunnskapsløst og sykt!

Nå skinner sola så fint på himmelen og det er så godt å se at vi går imot lysere tider. :) Deler linkene ovenfor med dere fordi jeg syns vi er alt for lite bevisste på hvor skadelig solen er for oss. De fleste som har barn er vell svært nøye på å smøre barna sine slik at de ikke skal bli brent - er du like nøye på det? Eller er du en av de foreldrene som seriøst ber barna deres få farge? Da må dere skaffe dere litt kunnskap. Det kan i verste fall ta liv. 

Det hender at jeg snakker med eldre mennesker som påstår at solkrem bare er tull, fordi nå de var barn så ble de grillet av solen konstant. Det de eldre da fort glemmer er hvor solbrente de var når de var da de var mindre, og de er ikke alltid klar over hvor mange av deres generasjon som har hudkreft som følge av nettopp solen. Noen er jo så klart heldige og kan overeksponere seg selv for solen uten at de ender opp med hudkreft og andre sykdommer, men det betyr ikke at alle er det. Også var det jo dette med solskader og rynker i huden. 

Avslutter med å si at jeg er ikke hysterisk. Hadde jeg vært hysterisk hadde jeg jo unngått sola så langt det lar seg gjøre. Det gjør jeg altså ikke, men jeg beskytter meg mot den. Jeg har heller ikke komplekser for hudfargen min, jeg er svært så fornøyd med den. Jeg har ingenting imot de som velger å bruke selvbruning eller de som fra før er naturlig brune. Det jeg har noe imot er de som mener at andre skal grille seg i solen for å oppnå brun hud. Her i Norge skal man være brunest mulig etter sommeren, i for eksempel Asia er det om å gjøre å være blekest mulig. Er ikke det litt rart? 

Anonymkode: a9a39...388

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden fikk jeg høre av en ansatt i psykiatrien som fulgte meg opp i en periode hvor jeg strevde med sosial angst, at jeg burde få meg litt sol fordi da ville jeg se litt "friskere ut". Riktignok hadde jeg vært mye innendørs pga den sosiale angsten, men jeg har også en lys hudtype som aldri blir brun om sommeren. Jeg er kvitt angsten for lengst, men jeg er fremdeles bleik året rundt. 

Anonymkode: 7da4a...746

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange år siden fikk jeg høre av en ansatt i psykiatrien som fulgte meg opp i en periode hvor jeg strevde med sosial angst, at jeg burde få meg litt sol fordi da ville jeg se litt "friskere ut". Riktignok hadde jeg vært mye innendørs pga den sosiale angsten, men jeg har også en lys hudtype som aldri blir brun om sommeren. Jeg er kvitt angsten for lengst, men jeg er fremdeles bleik året rundt. 

Anonymkode: 7da4a...746

Jeg slet med også med sosial angst, for noen år siden, og hadde som følge av det alvorlig lave D vitamin verdier. Forklaringen var jo ganske enkel, jeg satt jo inne hele året rundt og gikk ikke ut. Etterhvert som jeg begynte å gå en liten tur på lyse dager steg D vitamin verdiene temmelig raskt. Skal som sagt ikke mye sol til før verdiene er normale, man trenger jo med andre ord ikke sole seg eller bli brun for å være frisk. 

• Liker 6
Skrevet

Alt man skal bry seg om og med. Jeg

Om du er som venninna mi da vi studerte som var Goth og hatet sol ( 🙂 ) og var hvit som et nyvasket hvitt bomullslaken so fucking what?? Er det noen som bryr seg om du er for blek også? 😄 og hvorfor i heiteste bryr du deg om det??

Jeg var motsatt av studieveninna mi som var Goth. Jeg elsker sol og har fra fødsel av ganske mørk hud. Ligger og sitter i sola likevel. Bruker solkrem da, men ellers bekymrer det meg lite med både rynker osv. Jez!! 

Blåser så langt i om du er hvitt som et laken eller svart som asfalt. Hvem faen bryr seg?  🙂 sorry altså, men det her ble bare veldig rart. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Alt man skal bry seg om og med. Jeg

Om du er som venninna mi da vi studerte som var Goth og hatet sol ( 🙂 ) og var hvit som et nyvasket hvitt bomullslaken so fucking what?? Er det noen som bryr seg om du er for blek også? 😄 og hvorfor i heiteste bryr du deg om det??

Jeg var motsatt av studieveninna mi som var Goth. Jeg elsker sol og har fra fødsel av ganske mørk hud. Ligger og sitter i sola likevel. Bruker solkrem da, men ellers bekymrer det meg lite med både rynker osv. Jez!! 

Blåser så langt i om du er hvitt som et laken eller svart som asfalt. Hvem faen bryr seg?  🙂 sorry altså, men det her ble bare veldig rart. 

Merkelig at du syns dette var rart. Regner med du selv hadde reagert om du konsekvent fikk kommentarer om at du er for blek, at du må sole deg og lignende, når du VET at alle burde vite hvor skadelig solen kan være i for store mengder? Og man får sol i for store mengder når man begynner å bli brun. Da blir man irritert fordi mennesker er kunnskapsløse, og man vil da dele kunnskapen sin med andre. Det er sikkert noen som leser tråden og tenker at de ikke visste om dette. Og det er jo bare bra! Det er viktig å spre kunnskap om et tema som kanskje ikke blir snakket nok om, selv om jeg vet at det har vært en del om det i media de siste årene. 

Det er mye rart på dette forumet, men denne tråden er nok langt ifra det rareste her. Topper ikke alle trådene og innleggene på Seksualitet og Rampelys for å si det sånn, samt mange tusen trolletråder.... Ble du fornærma av noe i tråden? Er du en av de jeg snakker om kanskje? :P 

• Liker 10
Skrevet

Er selv lys i huden, men kan bli ganske brun hvis jeg vil,  men foretrekker også å sole meg lite. Koser meg på stranda,  men smører meg med høy solfaktor og trekker gjerne til skyggen når jeg har ligget å solt meg en liten stund. Liker heller ikke å være så brun, spesielt ikke i ansiktet. Syns ikke jeg kler det heller, mye pga veldig lyst hår som jeg har på sommertider. 

Bare et lite fåtall har kommentert at jeg ikke er så brun til å ha vært i Syden. Men ærlig talt! Ligger ikke å soler meg ihjel bare for å "bevise" at jeg har vært i Syden. Skjønner du blir lei av sånne utsagn hvis det blir for mye. Kan ikke folk bare få lov til å se ut som de vil, uten at andre skal kommentere? 

Ellers er litt sol bare sunt. Vi trenger sol, men bør ikke overdrive. Trenger ikke å sole seg i flere timer hver dag f.eks

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du syns dette var rart. Regner med du selv hadde reagert om du konsekvent fikk kommentarer om at du er for blek, at du må sole deg og lignende, når du VET at alle burde vite hvor skadelig solen kan være i for store mengder? Og man får sol i for store mengder når man begynner å bli brun. Da blir man irritert fordi mennesker er kunnskapsløse, og man vil da dele kunnskapen sin med andre. Det er sikkert noen som leser tråden og tenker at de ikke visste om dette. Og det er jo bare bra! Det er viktig å spre kunnskap om et tema som kanskje ikke blir snakket nok om, selv om jeg vet at det har vært en del om det i media de siste årene. 

Det er mye rart på dette forumet, men denne tråden er nok langt ifra det rareste her. Topper ikke alle trådene og innleggene på Seksualitet og Rampelys for å si det sånn, samt mange tusen trolletråder.... Ble du fornærma av noe i tråden? Er du en av de jeg snakker om kanskje? :P 

Nei, jeg ble jo ikke fornærma. Av hva da i så fall? Jeg syns bare at folk skal ha en jævla issue med ALT. Om du er tynn, tykk, høy og lav, og nå brun og blek. Herregud. Jeg blir bare lei det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Personlig velger jeg å få litt farge. Jeg ser- og føler meg bedre. Solen er min naturlige lykkepille,  den gir glede og øker min livskvalitet. Ja takk til økt risiko for hudkreft og rynker, jeg velger livskvalitet. 

Du kan velge å være hvit som ett laken om du ønsker det TS, jeg kommenterer ikke, og bryr meg heller ikke. Du er tydelig noe nærtagen ang dette... 

Anonymkode: 975e5...4ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Liker selv ikkje soling, blir lett brent og egentlig aldri ordentlig brun. Har derfor ikkje giddet. Resultatet vart alvorlig d-vitamin mangel og sterke tilskudd. Så om dere dropper sol husk å spise d - vitamin! 

Anonymkode: 96c10...77b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir bittert for dere den dagen dere er gamle og ser ut som rosiner, samt er fulle i hudkreft og jævelskap, mens de bleke går der uten rynker forårsaket av sol og uten hudkreft, eller hva? Man velger sine kamper, sies det, men jeg tror de fleste ikke vet at de velger denne kampen. 

Helt siden jeg vokste opp har jeg fått høre at jeg må sole meg mer, for jeg er så blek. Jeg er syk ut. Jeg er for lys. Vell, tro det eller ei, men jeg er faktisk hvit, og huden min er fra naturens side blek. 

Ja det er åpenbart at du lagde denne tråden fordi du bærer emosjonelle arr fordi du ble fortalt at du var blek. Høres tøft ut det å være blek, kanskje du bør vurdere antidepressiver?

Anonymkode: a0baf...d30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, jeg ble jo ikke fornærma. Av hva da i så fall? Jeg syns bare at folk skal ha en jævla issue med ALT. Om du er tynn, tykk, høy og lav, og nå brun og blek. Herregud. Jeg blir bare lei det. 

Nå handler dette om helse også, ikke bare det estetiske. Det handler om holdninger, hva som er bra og ikke bra, feilinformasjon og lignende. Om du er lei av akkurat det så kan du opprette din egen tråd og grine der om du ikke kan holde deg til trådens tema. 

Alle har ISSUES med noe, og sånn er folk. Du har tydeligvis ISSUES med meg og tråden min. Slutt da, blir lei jeg... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er åpenbart at du lagde denne tråden fordi du bærer emosjonelle arr fordi du ble fortalt at du var blek. Høres tøft ut det å være blek, kanskje du bør vurdere antidepressiver?

Anonymkode: a0baf...d30

Handler ikke om det, men solens skader på hud og helse. Men det skjønte du ikke selv om jeg har lagt ved kilder? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig velger jeg å få litt farge. Jeg ser- og føler meg bedre. Solen er min naturlige lykkepille,  den gir glede og øker min livskvalitet. Ja takk til økt risiko for hudkreft og rynker, jeg velger livskvalitet. 

Du kan velge å være hvit som ett laken om du ønsker det TS, jeg kommenterer ikke, og bryr meg heller ikke. Du er tydelig noe nærtagen ang dette... 

Anonymkode: 975e5...4ac

Man kan få sol uten å skade huden sin også. Jeg er ikke nærtagende nei, mer oppgitt over folks holdninger og uvitenhet. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker selv ikkje soling, blir lett brent og egentlig aldri ordentlig brun. Har derfor ikkje giddet. Resultatet vart alvorlig d-vitamin mangel og sterke tilskudd. Så om dere dropper sol husk å spise d - vitamin! 

Anonymkode: 96c10...77b

Skal bare noen minutter til i solen hver dag for å dekke dagsbehovet altså! :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fysj, likblek hud er noe av det minst attraktive som fins

Anonymkode: 067e9...d2f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler dette om helse også, ikke bare det estetiske. Det handler om holdninger, hva som er bra og ikke bra, feilinformasjon og lignende. Om du er lei av akkurat det så kan du opprette din egen tråd og grine der om du ikke kan holde deg til trådens tema. 

Alle har ISSUES med noe, og sånn er folk. Du har tydeligvis ISSUES med meg og tråden min. Slutt da, blir lei jeg... 

Herregud slapp av litt. Jeg må vel få si hva jeg mener eller? 

Jeg har ingen issues mot deg! Vet da vel for søren ikke hvem du er en gang! Men tråden din engasjerte meg litt ja.

For svingende. Det sitter folk her som ikke kommer seg opp fra sengen. Som har angst og helvete akkurat nå. Det fins folk som ikke klarer å komme seg ut! Og så skal en jævla hudfarge ødelegge så mye for noen. Perspektiv er en fin bil. 

• Liker 2
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fysj, likblek hud er noe av det minst attraktive som fins

Det er flott. Det er verre med folk som bruker for mye selvbruningskrem eller tar for mye solarium. Blek hud kan være veldig sexy faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Vanlig fyr skrev:

Det er flott. Det er verre med folk som bruker for mye selvbruningskrem eller tar for mye solarium. Blek hud kan være veldig sexy faktisk. 

For nekrofile kanskje 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen min en gang, som visste at jeg hadde sterk sosial angst og dårlig selvbilde. Han sa rett ut at jeg var blek og måtte komme meg ut i sola. Jeg forklarte at jeg har Vitiligo og dermed må være ekstra påpasselig med solkrem pluss at jeg ikke ønsker å bli brun når alle flekkene mine forblir hvite. Her er selvbruning eneste "løsning" hvis jeg ønsker å se brun ut. 

Anonymkode: 8fbd4...a44

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var hos legen min en gang, som visste at jeg hadde sterk sosial angst og dårlig selvbilde. Han sa rett ut at jeg var blek og måtte komme meg ut i sola. Jeg forklarte at jeg har Vitiligo og dermed må være ekstra påpasselig med solkrem pluss at jeg ikke ønsker å bli brun når alle flekkene mine forblir hvite. Her er selvbruning eneste "løsning" hvis jeg ønsker å se brun ut. 

Anonymkode: 8fbd4...a44

Uff det var trist å høre at du har Vitiligo 😕 Er du sikker på at brunkrem gjør at du ser bedre ut? (Hvis det får deg til å føle deg bedre så bare kjør på)

AnonymBruker
Skrevet

Finnes mellomting også da. En trenger hverken å se ut som ett lik eller en rynkete rosin. Bare en er ute, uansett vær, så ser en faktisk mer frisk ut enn om en sitter inne 24/7. En kan fint sitte i skyggen å få farge også. For meg er det nesten nok å se på værmeldinga, så alle er forskjellige og folk får vel gjøre som en vil, tenker jeg.

Anonymkode: 1b3c9...21d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...