Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer per nå et "trygt" studie der det loves gode jobbmuligheter og god lønn. Dette er et studie som kombinerer realfag, biologi og helse. Nå går jeg 1 året og er dritt lei allerede. Det er såvidt jeg har driv til å fullføre eksamenene.. Familie og venner er veldig imponert/fornøyd med at jeg studerer dette. Jeg valgte studiet mye pga tryggheten som følger med etterpå, og fordi at jeg føler jeg burde gjøre noe bra siden jeg har gode karakterer. Problemet er at jeg finnes ikke engasjert i det hele tatt og det er 4 år igjen før jeg er ferdig. Jeg gruer meg til praksisen, og hver gang jeg titter innom potensielle fremtidige arbeidsplasser får jeg vondt i magen. 

Etter flere år med tunge realfag begynner jeg å innse at kanskje ikke det er denne veien jeg burde gå. Jeg syns det virker mye mer spennende å studere økonomi, da tenker jeg mest på samfunnsøkonomi. Men så er det jo dette med jobbmuligheter da. Jeg er veldig redd for å utdanne meg til arbeidsledighet. Man hører jo ofte via medier at det er alt for mange som studerer innen økonomi og samfunnsfaglige retninger, at det er realfag og IT man burde satse på. Men er det vits å gjøre det når man ikke trives med det? Jeg har prøvd 2 ulike studier innen realfag og syns det er kjedelig, uengasjerende og alt for teoretisk.  

Så hva gjør man? Bytter studie nå og håper at det ordner seg med jobb, eller holde ut for så å være "garantert" jobb? 

Anonymkode: 05823...d15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det ikke noen krise å bytte over etter 1 år. Det er under halvparten av studenter som fullfører et studium på normert tid, en del av disse bytter såklart studium, så du er i godt selskap. Selv har jeg brukt 2 år ekstra allerede. Når det gjelder din vurdering av ditt nåværende studium ville jeg ikke vært skråsikker på at det er et trygt valg, det kan vel så godt hende at samfunnsøkonomi er like "trygt". Dog vil jeg advare om at samfunnsøkonomi kan være ekstremt tørt og kjedelig, så du bør vite hva du går til. 

Anonymkode: 4b4ea...3a3

• Liker 1
Skrevet

Hadde anbefalt å ikke tenke så mye på alt du ser og hører via medier - se heller på konkrete statistikker og snakk gjerne med folk som har studert det du ønsker å bytte til. Se på kandidatundersøkelsen hvis du tenker at det kan være aktuelt for deg å ta master - den viser at de aller fleste av de som har gode karakterer, får relevant jobb innen seks måneder uavhengig av fagfelt. De som sliter mest med å finne jobb er de med lavt snitt, spesielt menn med innvandrerbakgrunn. 

Etter min erfaring, er situasjonen mye mer nyansert enn at du burde satse på realfag for å få relevant jobb etter studiene. Det er en veldig stor forskjell mellom f.eks. informatikk og geologi når det gjelder jobbmuligheter. Og dette gjelder sannsynligvis også for samfunnsvitenskapelige studieretninger (selv om jeg ikke har så mye kjennskap til dem) - det finnes nok studieprogrammer som gir flere jobbmuligheter enn andre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du skrev "utrygt" så tenkte jeg du snakket om noe mer sprelsk enn samfunnsøkonomi. 😋 Er ikke det et greit valg da? Om det er kjedelig eller ikke kommer an på dine interesser. Som en samfunnsengasjert person som er opptatt av fakta synes jeg det høres spennende ut. 

Som med mange andre studier vil muligheten for god jobb og karriere avhenge mye av din innsats under studiene og engasjement. 

Anonymkode: 4256c...d66

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så hva gjør man? Bytter studie nå og håper at det ordner seg med jobb, eller holde ut for så å være "garantert" jobb? 

Du er fortsatt ung og har alle muligheter i verden. Undersøk litt mer opp mot økonomi som studie og se om det er noen veier du kan gå for å få en trygg fremtid, men også der du finner du noe interesserer deg for. Det som alltid blir feil og som alle angrer på er valg man tar pga. hva andre mener man burde gjøre. Da dreper du deg selv innvendig og oppdager etter studiene at du ikke liker det livet du lever. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skrev "utrygt" så tenkte jeg du snakket om noe mer sprelsk enn samfunnsøkonomi. 😋 Er ikke det et greit valg da? Om det er kjedelig eller ikke kommer an på dine interesser. Som en samfunnsengasjert person som er opptatt av fakta synes jeg det høres spennende ut. 

Som med mange andre studier vil muligheten for god jobb og karriere avhenge mye av din innsats under studiene og engasjement. 

Anonymkode: 4256c...d66

haha, samfunnsøkonomi er kanskje ikke så utrygt i forhold til mange andre retninger. jeg bare har det inntrykket etter å ha lest i media...

AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du nå? Lurer fordi jeg synes det høres spennende ut! Som de andre sier tror jeg ikke samfunnsøkonomi er det mest usikre du kan studere, burde være greie jobbmuligheter.

Anonymkode: 55db9...39f

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

haha, samfunnsøkonomi er kanskje ikke så utrygt i forhold til mange andre retninger. jeg bare har det inntrykket etter å ha lest i media...

Det er jo langt færre samfunnsøkonomer enn bedriftsøkonomer. Men samtidig er samfunnsøkonomer er noe mindre anvendelige enn siviløkonomer. Det går an å fordype seg i samfunnsøkonomi på masteren i økonomi og administrasjon, da får du litt av begge deler.

Anonymkode: 4b4ea...3a3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer per nå et "trygt" studie der det loves gode jobbmuligheter og god lønn. Dette er et studie som kombinerer realfag, biologi og helse. Nå går jeg 1 året og er dritt lei allerede. Det er såvidt jeg har driv til å fullføre eksamenene.. Familie og venner er veldig imponert/fornøyd med at jeg studerer dette. Jeg valgte studiet mye pga tryggheten som følger med etterpå, og fordi at jeg føler jeg burde gjøre noe bra siden jeg har gode karakterer. Problemet er at jeg finnes ikke engasjert i det hele tatt og det er 4 år igjen før jeg er ferdig. Jeg gruer meg til praksisen, og hver gang jeg titter innom potensielle fremtidige arbeidsplasser får jeg vondt i magen. 

Etter flere år med tunge realfag begynner jeg å innse at kanskje ikke det er denne veien jeg burde gå. Jeg syns det virker mye mer spennende å studere økonomi, da tenker jeg mest på samfunnsøkonomi. Men så er det jo dette med jobbmuligheter da. Jeg er veldig redd for å utdanne meg til arbeidsledighet. Man hører jo ofte via medier at det er alt for mange som studerer innen økonomi og samfunnsfaglige retninger, at det er realfag og IT man burde satse på. Men er det vits å gjøre det når man ikke trives med det? Jeg har prøvd 2 ulike studier innen realfag og syns det er kjedelig, uengasjerende og alt for teoretisk.  

Hvilket helsestudiet er det som er 4/5 år langt?

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

PM meg, så skal jeg tipse deg om et fantastisk økonomistudium med SVÆRT gode jobbmuligheter etterpå. 90% får jobb før de er ferdige. :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du allerede nå merker at det du studerer og potensielle fremtidige arbeidsplasser byr deg i mot, så bør du stoppe å tenke opp. Ja, det er kanskje en trygg retning du går, som gir trygghet i form av høy jobbsikkerhet når studiet er ferdig, men man skal tross alt overleve arbeidslivet også. Mange realfaglige retninger og IT innebærer et svært tøft arbeidsliv med høyt tempo og svært lange arbeidsdager. Dag ut og dag inn, år etter år. De jeg kjenner i min bransje jobber opp til 100 timer uka, og ferie er et fremmedord. Nå vet jeg ikke om bransjen innen din spesifikke fagretning krever så mye av deg når du er ferdig, men når det gjelde realfag bør man ha motivasjonen på plass før man kaster seg ut i arbeidslivet. Mange av de realfaglige retningene er mer en livsstil der man må regne med å legge ned store deler av livet i innsats for å gjøre det bra. Og det krever ikke bare at man søker jobbtrygghet, men at man også brenner for faget. 

Jeg vil heller anbefale deg å følge hjertet litt også, ikke bare fornuften. Sistnevnte vil kanskje føre deg til en jobb som er relativt trygg, men et fattig liv ellers. Det er der jeg selv er nå, og jeg skulle tatt signalene på alvor. Men jeg skal omskolere meg innen noen år, etter å ha spart opp en pen sum :) 

Anonymkode: b4805...4c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2019 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du nå? Lurer fordi jeg synes det høres spennende ut! Som de andre sier tror jeg ikke samfunnsøkonomi er det mest usikre du kan studere, burde være greie jobbmuligheter.

Anonymkode: 55db9...39f

Høres ut som farmasi.

Anonymkode: 926ab...403

AnonymBruker
Skrevet

Takk for så mange gode svar folkens 😄❤️ 

Jeg er ikke så veldig ung lenger, har rukket å komme meg til midten av 20årene... Har vinglet utrolig mye, studert litt, jobbet litt, studert litt. Jeg er helt lost og sliter virkelig med å finne min plass i samfunnet. Siden jeg har vært opptatt av at jeg må sikre meg en jobb har fokuset alltid vært på realfaglige studier, kanskje det er der jeg har hatt feil fokus? Jeg har også bare 4 år igjen med studielån, så hvis jeg bytter til feks samfunnsøkonomi må jeg finansiere siste året selv. Jeg klarer det sikkert, men det gjør jo hele opplegget mye mer skummelt. Tenk hvis jeg ikke trives med det heller? 😮 (Magefølelsen min er da mye bedre med tanke på å gå i en slik retning da!). 

Det skal virkelig ikke være enkelt å finne ut av ting. Alle jeg kjenner på min alder kommer seg fram i livet, mens jeg bare står fast og ikke kommer noen vei uansett hvor hardt jeg prøver. Frustrerende!

Skrevet
På 12.4.2019 den 19.17, Fjeud skrev:

Hvilket helsestudiet er det som er 4/5 år langt?

Odontologi, ernæringsfysiologi, farmasi

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker på hva du har valgt, men personlig så angrer jeg veldig på farmasiutdanningen. Vi jobber bare på apoteket og jeg er ekstremt lei av dette etter 4 år i jobb nå. Finnes ingen andre steder å gå. De markedsfører studiet med at man har masse steder å jobbe, men dette er ikke sant, 90 % ender opp på apoteket og må jobbe der de resterende 46 årene av arbeidslivet sitt på en 25 kvm butikk. Hva i alle dager jeg tenkte vet jeg ikke. BLIR pisket på ryggen av sjefen som hele tiden masser på at vi må selge mer hudkrem til kundene. ??? Unnskyld meg, men dette er ikke i det hele tatt det jeg brukte 5 år av livet mitt til å gjøre. Nå sitter jeg fast, men ikke om så lenge skal jeg omskolere meg til økonomi. Samfunnsøkonomi er det jeg har tenkt på. Har lest på UIB sine sider at 86 % var ute i jobb før de var ferdig, og de alle får relevant jobb. Så dette er ingen dårlig ide. Som sagt nå høres det ut som farmasi du studerer, men tenk deg virkelig godt etter om det er i "butikken" du vil jobbe resten av livet ditt, og møter på "pasienter" aka kunder som klager til deg og tror de har rett mens du tar feil....

Endret av Sussanne28
  • Liker 5
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Du bytter studie. Ikke noe poeng å gå videre på dette tidspunktet hvis du føler som du gjør. 

Kontakt karrieresentret i kommunen du bor i og få karriereveiledning. Økonomi (og ledelse) får du bruk for uansett, også om du bestemmer deg for å gå for noe annet senere. Det er aldri bortkastet. 

Endret av Nooni
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for spam. 

Ninab82, mod

AnonymBruker
Skrevet

BYTT! Det hjelper ikke med trygg jobb hvis du hater den. Bedre å slutte nå enn etter at du er ferdigutdannet og har brukt opp studielånet

Anonymkode: d0831...9d7

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Takk for så mange gode svar folkens 😄❤️ 

Jeg er ikke så veldig ung lenger, har rukket å komme meg til midten av 20årene... Har vinglet utrolig mye, studert litt, jobbet litt, studert litt. Jeg er helt lost og sliter virkelig med å finne min plass i samfunnet. Siden jeg har vært opptatt av at jeg må sikre meg en jobb har fokuset alltid vært på realfaglige studier, kanskje det er der jeg har hatt feil fokus? Jeg har også bare 4 år igjen med studielån, så hvis jeg bytter til feks samfunnsøkonomi må jeg finansiere siste året selv. Jeg klarer det sikkert, men det gjør jo hele opplegget mye mer skummelt. Tenk hvis jeg ikke trives med det heller? 😮 (Magefølelsen min er da mye bedre med tanke på å gå i en slik retning da!). 

Det skal virkelig ikke være enkelt å finne ut av ting. Alle jeg kjenner på min alder kommer seg fram i livet, mens jeg bare står fast og ikke kommer noen vei uansett hvor hardt jeg prøver. Frustrerende!

Nå vet jeg ikke om jeg har fått lest denne tråden nøye nok, men ut ifra dette innlegget ser det ut som vi er i en veldig lik situasjon. 

Jeg er 23 selv, og har også vinglet utrolig mye. Derfor er jeg óg veldig redd for å velge feil neste gang. Dessuten søkte jeg meg til et studie jeg nå endelig tror passer meg, men jeg tror ikke jeg kommer inn, og vet ikke om jeg skal utsette studier ENDA ett år. Føler meg helt lost i samfunnet. 

Men jeg vil uansett dele min erfaring og fortelle deg at du virkelig ikke er alene om dette. Det er mange som er i samme situasjon. Hvorfor føler du at du ikke finner din plass i samfunnet? Har du hatt problemer med å bli fornøyd med valg? Selv har dette vært grunnleggende problem for meg, nemlig, og jeg måtte ha jobbet endel med meg selv. Men sett bort ifra det, så er det virkelig ikke lett å velge fra alle disse studiene heller. Selv har jeg mange ulike interesser.

Masse lykke til! 

Anonymkode: d9228...5a7

• Liker 1
Skrevet

Du skal jobbe i 40-50 år. Velg noe du ikke allerede har rukket å bli lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...