Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sunt/usunt er egentlig olivenolje?

Jeg spiser mye wok etc., og får derfor i meg ganske mye. Kan noen fortelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Olivenolje,som inneholder flerumettet fett, er bedre for kolesterolet enn f.eks. smør som inneholder mettet fett. Kalorimessig tror jeg alt fett kommer ut på ett... Det finnes også oljer som er sunnere enn olivenolje, tror rabsolje skal være bra. Sunnheten til oljen avgjøres av sammensetningen til oljen, dvs. hvor mye den inneholder av henholdsvis en- og flerumettet og mettet fett, samt omega-3 fettsyrer.

Og du, olivenolje har mye smak, en nøytral olje passer bedre i wok, oljen bør også tåle høye temperaturer, noe olivenolje ikke gjør særlig bra... Men dette er vel mer en smakssak.

Det finnes mange artikler om matoljer på nettet. Jeg tror jeg har lest noen på Dagbladet.

Skrevet

Hilli:

det jeg lurte på var vedrørende mettet/flerumettet fett, samt kalorier.

Det er vel slik at flerumettet fett er bra for kroppen - men i hvor store mengder? Det er jeg usikker på.

Hva er det med de andre oljene som er sunnere?

Gjest Anonymous
Skrevet

Energimessig er oljetypene ganske like og gir ca 900 kcal per 100 g (1 dl). Se her for mer info:

http://www.lavkarbo.no/?side=fett

Du skal foretrekke umettet fett om mulig. Men det er altså ikke smart å drikke en halv liter rapsolje om dagen.

Litt om oljetyper. Det finnes mange sider om dette på nettet:

http://coop.software-innovation.com/ncms.a...77-3CDFEB5DAF3D

Merk at f.els. kaldpressede oljer (god olivenolje) ikke egner seg godt til steking.

Skrevet

Art of taste sin guide til matoljer

Står alt du trenger å vite :) Bare bruk menyen så er det:

*guide til matoljer

*olivenoljer

*andre vegetabilske oljer

*nøtteoljer

*smakssatte oljer

*hva er sunt og usunt fett

Tenker du kalorier så har en ss olje ca 99 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...