AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Har en bekjent som fikk en sønn for kanskje 1 år og 3 mnd siden. Siden hun fikk han har hun kun sittet hjemme på sofaen med telefonen, og ikke gjort noe mer enn akkurat nødvendig. Sønnen har enten ligget i armene hennes eller kavet rundt på gulvet. Han har aldri fått vært ute å sett trær eller snø (eller noe som helst som ikke finnes innenfor di 4 veggene). Skal også sies at hun og samboeren har bodd hos svigerforeldrene sine de siste 6 mnd pga. salg og overtagelse av nytt hus, så hun har jo fått god hjelp av svigermor til å gjøre det nødvendige. Tidligere i år klarte hun også å lire fra seg at grunnen til at hun ikke tar med sønnen ut er fordi han er for liten til å være ute? Hun har en meget spesiell oppdragelsesstil hvor hun også blant annet mener at ingen kan si nei til han om han gjør noe som ikke er greit. Altså han skal ikke bli irretesatt og få beskjed om når han gjør noe som ikke er lov. Er det bare meg eller er ikke dette veldig spesielt? Anonymkode: 36f1a...18a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Her ville jeg faktisk tatt kontakt med barnevernet, om alt dette er sant! Anonymkode: 4ed19...1e8 21
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Å huff. Stakkars barn, som blir offer for misforstått omsorg. Håper det er en oppegående far med fornuften i behold som gi barnet både opplevelser og faste grenser. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Spesielt. Har hun fødselsdepresjon eller sosial angst? Kan være en grunn til at hun ikke går ut..hvis det ikke er det, burde du kanskje invitere henne og sønnen litt ut da:)? Husker jeg var skikkelig pysete for å gå ut med dattera mi (redd for å gjøre noe feil eller snuble og diverse), men det ble lettere da våren kom.. Anonymkode: a672c...704
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Ene barnet mitt ble født i mars og begynte i barnehagen høsten etter. Det var veldig mye snø og frost helt til langt ut i april det året barnet fylte 1 år, og barnet begynte heller ikke å gå før ved 15 mnd. Vi trillet litt ute, men siste halvåret før våren kom og barnet kunne stable bein under seg selv ute, så var barnet skammelig mye inne hos oss, på besøk hos venner eller inne andre steder. Vi kjørte mye bil. Et annet barn ble født på høsten, og neste sommer var så fin. Dette barnet spellet ute under uv telt og parasoll fra 8 mnd. Det er ikke alltid stas for en på året å være ute når de ikke mestrer grep med votter, det er for kaldt uten, de klarer kanskje ikke gå.. Men trilleturer når temperaturen tillater har jo alle godt av. Anonymkode: da490...feb 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Kjenner flere som sitter inne å glor på tv og tlf.Og ikke går ut med barna. Skjønner ikke st det er mulig.. Anonymkode: 3158b...941 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg faktisk tatt kontakt med barnevernet, om alt dette er sant! Anonymkode: 4ed19...1e8 Barnevernet? Du vet jo ingenting om barnet får kjærlighet, god omsorg og godt stell? Så lenge motorikken er bra og barnet har alt den trenger, så drar man da ikke inn barnevernet! TS: det er mange som ikke er spesielt aktive det første leveåret med barn. Rett og slett fordi mange mødre blir ekstremt slitne og ødelagte i kroppen etter et langt svangerskap og kanskje en vanskelig fødsel. Dessuten, hadde barnet ikke blitt gjort noe annet med enn å kun kave på gulvet og ligge i fanget på sofaen, så hadde helsestasjonen fanget opp barnets dårlige motorikk og utvikling. Språk er også noe de følger nøye med på, og barn som blir totalt bortfeid slik du antyder i innlegget ditt har vanskeligheter med å lære seg å kommunisere. Når barna blir 2 år blir alt så utrolig mye lettere, og det er da det er gøy å være ute med de å leke. Sønnen hennes starter nok i bhg i 2 års aldern og da blir hverdagen noe helt annet. Anonymkode: b0f91...077 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 En ettåring får ikke mye av å være ute i snø og slafs. Min gutt trivdes ikke ute på den alderen. Satte seg bare ned og gråt. Han var ustø i gangen og trivdes ikke. Min andre gutt noe bedre. Men forsatt ikke helt der. Vi ventet da heller til våren, men hadde små turer ut. Har du konstant oversyn med denne moren eller trekker du bare konklusjoner ut i fra det lille du har sett? Anonymkode: f8a7b...557 8
Alvario Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 Far da? Eller svigerforeldrene. Tar de med seg barnet ut?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 TS her. Har hatt tanken på å ta dette opp med mor, men samtidig vet jeg at denne moren ser på seg selv som den beste moren fordi hun har gått skole innenfor faget (husker ikke akkurat hvilken utdanning hun har nå), og derfor mener hun at hun vet best. Dette gjelder dog også alt annet hun har lest litt om. Faren har dessverre blitt hjernevasket av denne moren og det hun sier er rett og best. Jeg skjønner jo at et så lite barn ikke har så mye å gjøre med å være ute å leke, mente vel heller mer å ta han med på trilletur, besøke andre eller en cafetur. Hvorfor få seg barn hvis det eneste man gjør er å sitte å glo på telefonen, det kan jeg ikke forstå. Hun har et barn til på 5 år, og jeg vet at dette barnet heller ikke treffer andre barn osv. Så det gjelder ikke bare det yngste barnet. Anonymkode: 36f1a...18a 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ettåring får ikke mye av å være ute i snø og slafs. Min gutt trivdes ikke ute på den alderen. Satte seg bare ned og gråt. Han var ustø i gangen og trivdes ikke. Min andre gutt noe bedre. Men forsatt ikke helt der. Vi ventet da heller til våren, men hadde små turer ut. Har du konstant oversyn med denne moren eller trekker du bare konklusjoner ut i fra det lille du har sett? Anonymkode: f8a7b...557 Nei, jeg har selvfølgelig ikke konstant oversyn over hun. Men jeg har hatt god kontakt med de hun har bodd hos. Så dette har vært et samtaleemne og ikke bare noe jeg har tenkt alene. Anonymkode: 36f1a...18a 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Dette er omsorgssvikt og jeg hadde meldt fra til barnevernet. Barnet blir jo understimulert og isolert.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 Tror ikke på deg, men hvis dette er sant, tar du kontakt med barnevernet asap Anonymkode: c7bb4...ccb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En ettåring får ikke mye av å være ute i snø og slafs. Min gutt trivdes ikke ute på den alderen. Satte seg bare ned og gråt. Han var ustø i gangen og trivdes ikke. Min andre gutt noe bedre. Men forsatt ikke helt der. Vi ventet da heller til våren, men hadde små turer ut. Har du konstant oversyn med denne moren eller trekker du bare konklusjoner ut i fra det lille du har sett? Anonymkode: f8a7b...557 Mener du slaps? Slafs er noe annet. Anonymkode: c7bb4...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Har hatt tanken på å ta dette opp med mor, men samtidig vet jeg at denne moren ser på seg selv som den beste moren fordi hun har gått skole innenfor faget (husker ikke akkurat hvilken utdanning hun har nå), og derfor mener hun at hun vet best. Dette gjelder dog også alt annet hun har lest litt om. Faren har dessverre blitt hjernevasket av denne moren og det hun sier er rett og best. Jeg skjønner jo at et så lite barn ikke har så mye å gjøre med å være ute å leke, mente vel heller mer å ta han med på trilletur, besøke andre eller en cafetur. Hvorfor få seg barn hvis det eneste man gjør er å sitte å glo på telefonen, det kan jeg ikke forstå. Hun har et barn til på 5 år, og jeg vet at dette barnet heller ikke treffer andre barn osv. Så det gjelder ikke bare det yngste barnet. Anonymkode: 36f1a...18a Sykt at folk sitter å følger med på alle andre hele tiden. Og at alt skal meldes til barnevernet. Kan ikke gå en meter eller la være uten at andre skal tenke og mene noe om andre. Hva søren skjer med verden..Noen ganger er det mer enn det du vet.... Anonymkode: 3158b...941 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sykt at folk sitter å følger med på alle andre hele tiden. Og at alt skal meldes til barnevernet. Kan ikke gå en meter eller la være uten at andre skal tenke og mene noe om andre. Hva søren skjer med verden..Noen ganger er det mer enn det du vet.... Anonymkode: 3158b...941 Ikke rart man utvikler angst... Anonymkode: a672c...704 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg faktisk tatt kontakt med barnevernet, om alt dette er sant! Anonymkode: 4ed19...1e8 Ja ring BV, for ts er virkelig sammen med den familien 24/7 og er 100% på at ungen aldri har vært ute.🙄 Anonymkode: 60d27...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 Herregud... bare inne, sier du? Stakkars unge.. skulle vært ute i snøkaoset og akt. For alle unger kan jo sitte, når de er 10 mnd, 1 år. De skjønner godt hvordan de holder seg fast og blir ikke kalde. Selvom de sitter helt stille. Har du prøvd å dra barnevogn gjennom 15-20 cm med snø? Jeg skulle ønske jeg jobbet i bv, for å hjelpe / redde de som virkelig trenger det. Stakkars, de bruker nok mye tid på å sjekke tull. Bare vent du, nå er det vår. Hun moren kommer nok til å være mer ute fremover. Akkurat, som resten av norges befolkning. Anonymkode: a1f3d...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykt at folk sitter å følger med på alle andre hele tiden. Og at alt skal meldes til barnevernet. Kan ikke gå en meter eller la være uten at andre skal tenke og mene noe om andre. Hva søren skjer med verden..Noen ganger er det mer enn det du vet.... Anonymkode: 3158b...941 Hadde moren vært "for mye ute med barnet" så hadde det også vært omsorgsvikt. Alt er feil. Folk flest vet visst bedre enn foreldrene til barna det gjelder. Men sånn er det å leve i en stat som melder ifra om alt mulig istedenfor å ta en velmenende prat med den det gjelder. Anonymkode: 60d27...2bd 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #20 Skrevet 12. april 2019 Aldri vært ute? Altså som i helt aldri? Hva med besøk til helsestasjon, vaksinering, kanskje besøke familie eller andre? Vanskelig å tro at barnet har aldri vært ute av huset i 15 måneder, men det er ganske begrenset hva man kan finne på med en baby som bare ligger i vogna og ikke har mestret kroppen sin helt. Anonymkode: 3bf9e...dd1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå