Gå til innhold

Hva skjer med barnebidraget til samboer, når han flytter sammen med meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skjønte bidragskalkulatoren til Nav.

Han har 2 barn og er fullt bidragspliktig. Betaler rundt 1500,- kr per barn idag.

Vi flytter sammen, og jeg regner med at når vi blir samboer så kommer eksen hans til å beregne på nytt (det er helt greit!).

Jeg har også to barn med min eks. Så vi blir 6 i husstanden 50% av tiden, men han har ikke delt fast bosted som meg. Han har 40%samvær. Bare 1 av ungene hans har sfo.

Noen som kjenner til om min framtidige samboer må betale mer eller mindre i bidrag til sine barn, når jeg og min inntekt kommer inn i bildet? Vi har normale årsinntekter begge to, og jeg/mine barn får ikke bidrag fra min eks da jeg ikke har søkt. Vi prøver å dele på utgiftene pga 50/50-fordeling.

Anonymkode: df33a...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor har du ikke søkt om barnebidrag for egne barn lurer jeg mer på. Barna har jo krav på å bli forsørget av begge foreldrene. 

Ellers da den nye samboeren din blir nok å måtte betale litt mer siden han nå har noen å dele utgiftene sine med

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor har du ikke søkt om barnebidrag for egne barn lurer jeg mer på. Barna har jo krav på å bli forsørget av begge foreldrene. 

Ellers da den nye samboeren din blir nok å måtte betale litt mer siden han nå har noen å dele utgiftene sine med

Fordi vi er enig om det, og deler på utgiftene...

Ok, takk for svar på det jeg lurte på!

• Liker 1
Skrevet

Bidraget skal bli det samme. Samboer/ektefelle virker kun inn på bidraget dersom han har nedsatt bidragsevne. Dvs det KAN virke inn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duff skrev:

Bidraget skal bli det samme. Samboer/ektefelle virker kun inn på bidraget dersom han har nedsatt bidragsevne. Dvs det KAN virke inn. 

Ok, tusen takk for svar. Har ingenting å si for oss, er jo for barna. Var bare et spm om noen vet :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Dersom man har 50/50 har man bare krav på bidrag om det er stor forskjell i inntekt hos foreldrene. 

Anonymkode: 87bc3...8ed

• Liker 1
Skrevet

Her betalte ikke min samboer noe mer da vi flyttet sammen, enda jeg tjente bedre enn han og betalte mer enn han til våre fellesutgifter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...