Gå til innhold

Sykemeldt fra deltidsjobb - får jeg sykepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en kontrakt på 30 timer i mnd. Jeg skulle hatt tre skift nå den neste uken, men er sykemeldt en ukes tid pga skade. Vil jeg da få sykepenger for de dagene? Jeg har aldri være sykemeldt fra en deltidsjobb før, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. 

Anonymkode: 92edf...7b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen forskjell på hel/deltidsjobb.  Du får sykepenger for din %andel.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får lønn for timene du skulle jobbet. 

Anonymkode: 6126a...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Eller - sykepenger mente jeg selvsagt.

Anonymkode: 6126a...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Merker bare jeg blir litt bekymret når alle skiftene mine er borte fra planen, og jeg fikk melding om at "min søknad om fri er godkjent".. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Merker bare jeg blir litt bekymret når alle skiftene mine er borte fra planen, og jeg fikk melding om at "min søknad om fri er godkjent".. 

Det høres nesten ut som om de prøver å komme unna å betale deg sykepenger. Du skal ha sykepenger for den tid du er satt opp på vakt/din stilling. Følg med. 

Anonymkode: 8586d...df0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres nesten ut som om de prøver å komme unna å betale deg sykepenger. Du skal ha sykepenger for den tid du er satt opp på vakt/din stilling. Følg med. 

Anonymkode: 8586d...df0

Ja, det er det inntrykket jeg får også. Vet ikke om jeg skal ta det opp eller om jeg skal vente til lønna kommer neste mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Okey jeg begynner å bli mer og mer sikker på at arbeidsgiver har gitt meg fri hele neste uke for å unngå å betale ut sykepenger. Siden jeg er student er tre dager med tapt inntekt MYE penger for meg, så det er litt krise. Hva kan jeg gjøre i denne saken? Hvem kan jeg kontakte? Hva er loven rundt dette? Jeg leser litt på lovdata, men jeg sliter litt med å finne ut hva som er relevant for meg i min stilling.

Dette er en bedrift som ikke følger tariff, de har et eget system. 

I kontrakten min står det "Arbeidets karakter: Deltid - Gj.snittlig planlagt/avtalt minimum arbeidstid: 30 timer per mnd."
Det jeg da tenker er at "gjennomsnittlig" her vil si at de kan snike seg unna å betale for 30 timer hver måned, så lenge gjennomsnittet ligger på 30 timer? Så kanskje de har all rett til å ikke betale sykepenger?

Jeg merker at jeg er veldig bekymret..

AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentasjon på at du ble satt opp på vakter den uken du er sykmeldt? Kopi av arbeidsplanen eller lignende? Du har krav på lønn for disse vaktene, og da direkte fra arbeidsgiver da det er arbeidsgiver som skal dekke sykefravær i arbeidsgiverperioden. 

Her ville jeg ringt leder og stilt spørsmål ved meldingen om at din «søknad om fri er godkjent», da du ikke har søkt om fri, du har levert sykmelding og skal ha betalt for vaktene du ble satt opp på. Er du fagorganisert tar du det med fagorganisasjonen din dersom de nekter å utbetale lønna du har krav på. Ellers er det vel bare å ringe Arbeidstilsynet og se seg om etter en ny jobb...

Anonymkode: c987f...961

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...