GrønnNellik68 Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Jeg er en dame midt i livet. Som har grunnet mange årsaker pådratt meg for mye gjeld at jeg ikke kan klare å nedbetale. Jeg er nettopp blitt arbeidsledig og har søkt om dagpenger. Jeg søker aktivt på alt av jobber men når man har passert 50 så ser d ut som det blir vanskeligere å få jobb. Er i dialog med NAV der. Det var også de som anbefalte meg å søke gjeldsordning. Og de hjalp meg med søknaden. I 2016 kjøpte jeg en 2012 modell bruktbil til 250 000. Med nedbetaling på 5 år. Bilen dekker ikke billån ved å selge den. Jeg ser for meg at det vil stå igjen ett restlån på ca 60000 når den er solgt. Namsfogden krever etter reglene at bilen må selges og at ny bil ikke må overstige 95000 kr. Så vil gjeldsordning godtas. Når jeg så snakker med min rådgiver i banken så er det greit å selge bilen men jeg vil ikke få noe nytt lån til billigere bil da restlånet vil bli gjort om til forbrukslån. Alternativet til banken sa jeg er at de ikke får pengene sine uansett hvis jeg ikke klarer å betale avdragene lengre. Men de viser ikke noe forhandlings vilje. Jeg bor i utkant Norge og det er ingen buss forbindelse uten at vi kjører 12 km til nærmeste bussholde plass. Der går det en buss kl 9 på morgen og hjemme kl 21 på kvelden. Namsfogden godtar ikke det banken sier og bilen må selges selv om jeg da blir billøs. De mener at jeg enten må vente til bilen taper verdi eller spørre kommunen om lån til ny bil. Jeg trenger gode råd.... jeg har en samlet gjeld på 700000 kr ca. Og med ikke full jobb så har jeg null sjans. Jeg bor alene. Hva er lurt å gjøre? -Selge bilen og så bli isolert i 5 år.? -Slutte å betale avdrag slik at banken er nødt til å ta bilen? - ta opp nytt lån syns jeg ser dårlig ut å gjøre når man ikke klarer å betjene det man har og har betalingsanmerkninger. - ripe opp bilen slik at den taper seg i verdi litt fortere😂 klarer ikke annet enn å ha litt humor oppi det her ellers overlever jeg ikke. Jeg eier ingenting. Har solgt unna alt jeg hadde uten at det hjalp. Jeg fikk heller 40000 kr i restskatt for ett småbruk jeg var tvunget til å selge i fjor som var på 25 mål. De pengene dekket ikke lånet på gården da prisen på sånne eiendommer er lave i utkantstrøk. Kom med råd og tips... jeg ser ikke klart og trenger noen synspunkter uten i fra. På forhånd takk og god helg
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Selge bilden og kjøpe deg en bruktbil på Finn til 8-10 tusen. De kan fint rulle et par år til, akuratt den tiden du trenger på deg til å nedbetale det andre billånet Anonymkode: a0019...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Eier du der du bor nå? Kan du flytte mer sentralt? Anonymkode: 6d5c1...be5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Skal du få gjeldsordning, må du vel tilfredsstille kravene for å få det? Hvis det å selge bilen er et krav, har du vel ikke egentlig noe valg. Anonymkode: fa350...af3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Skjønner godt at du trenger bil, for du bor omtrent like usentralt som meg. Du må vel bare selg bilen, så får du kjøpe deg en billig bruktbil for noen tusenlapper, bare så du har så du kommer deg litt rundt. Er vel bedre med en skramlekasse i 5 år så du kommer deg ovenpå igjen, i stedet for å slite uten gjeldsordningen. Anonymkode: c0f7f...d91
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Gjeldsordning er hyppig å ha. Anonymkode: 62175...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå