Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #1 Skrevet 20. april 2005 Vi bor i et ganske rolig boligfelt utenfor byen. Trives godt, også med naboene. Vi bor ganske tett, nest innerst i en liten blindgate. Naboen vår er trivelig, men; Han kjører en ganske stor lastebil, som han rygger inn i oppkjørelen sin. Det er bare akkurat så det går. Det bor mange småbarn i gata, og i området, som leker ute til enhver tid. Bilen står da parkert rett utenfor plena vår (vi har liten tomt); og det er jo ikke akkurat koselig da, å sitte / leke på plena når du ser rett i en svær lastebil. I tillegg bråker det en del, slik at han vekker oss hver morgen, datteren vår og. Og han starter jo mye tidligerer enn det vi behøver å stå opp. Om vinteren står den jo på tomgang i ti minutter også, for å vasrme opp kupeen!!! Jeg har hørt at det ikke er lov å rygge uten tilsyn, med så stor bil. Men det store spørsmålet er, hvordan få tatt opp det her? Kjenner dem ikke så veldig godt, men slår av en prat når vi treffes. Jeg er feig og får meg ikke til å si noe. Hjelp! Dette må jo bli en slutt på på ett eller annet vis....
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #2 Skrevet 20. april 2005 Hovedpoenget er jo at det fort kan skje en ulykke med masse barn som leker i området, og han har ingen til å "hjelpe seg " når han rygger. Er det ikke en lov som sier det? Hvis ditt barn leker ute og noen kom kjørende med en stor bil til alle døgnets tider, ville ikke du blitt bekymret? Gata er liten, og det er jo bare såvidt han får presset seg inn ....
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #3 Skrevet 20. april 2005 Nå er det faktisk sånn, at litt legner ned, før du kommer opp til byggefeltet, så er det egen parkering for store kjøretøy, evt de som ikke kommer opp om vinteren. Her er det andre som parkerer lastebilene sine. Han må kanskje gå 300 meter. Er det virkelig bare jeg som synes dette er unødvendig? Der hus ligger tett i tett skal man på død og liv treme inn sin store lastebil som jeg VET ikke har ryggekamera? Trådstarter
Gjest kenneth Skrevet 20. april 2005 #4 Skrevet 20. april 2005 Nå er det faktisk sånn, at litt legner ned, før du kommer opp til byggefeltet, så er det egen parkering for store kjøretøy, evt de som ikke kommer opp om vinteren. Her er det andre som parkerer lastebilene sine. Han må kanskje gå 300 meter. Er det virkelig bare jeg som synes dette er unødvendig? Der hus ligger tett i tett skal man på død og liv treme inn sin store lastebil som jeg VET ikke har ryggekamera? Trådstarter Jeg har litt angst for å forstyrre folk, så jeg skjønner godt hva du mener. Ut fra hvordan du beskriver saken, har jeg sympati for ditt syn på saken, ettersom karen kan parkere doningen et stykke unna. Men nå er det nå en gang slik at vi er ganske bedagelig anlagt, og 300 meter kan synes som et lysår. Særlig på vinteren. Samtidig er det nok lite å hente på jussen. (I praksis er det vel slik at man ikke behøver full oversikt når man rygger, MEN hvis det skulle skje noe, DA ligger'n tynt an). Jeg vet det er vanskelig å ta opp slike saker, men det er nok dessverre den beste løsningen. Det kan jo godt være du får et "sier du det? Neimen, det har jeg ikke tenkt på. Da skal sannelig parkere doningen borte på lastebilparkeringen heretter"-svar...
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #5 Skrevet 20. april 2005 Nå kan det jo være slik at han har tenkt at så lenge ingen klager på at han gjør dette, så synes naboene det er greit? Den som tier, samtykker vet du:)
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #6 Skrevet 20. april 2005 Jeg skjønner problemstillinga, og har selv bodd i et tettbygd boligområde hvor naboen daglig parkerte trailer med last langs veien (smal vei) - foran naboenes hus, ikke sitt eget (som ligger i en bakke hvor han IKKE får parkert). Fatter ikke at det er lov en gang - veien ble sinnsykt uoversiktlig, for ikke å snakke om at det er stygt å se på. Men ikke vet jeg, når han kjører inn på sin egen eiendom vil jeg tro han kan gjøre som han vil? Det gjelder så vidt jeg vet egne regler for kjøring på privat/næringseiendom. Kjøring på tomgang ville jeg tatt opp med han, og ellers kan du diskutere det med andre nabooer, og høre hva de mener? Det at det er egen parkeringsplass for store kjøretøyer blir kanskje praktisert mer for, som du sier, biler som ikke kommer opp om vinteren eller hvor eieren ikke har plass i oppkjørselen? Personlig synes jeg jo han kunne gått de 300 meterne og tatt hensyn, men vet jo også hvor lett det er å bli "lat" så lenge man kan kjøre helt til døra...
Gjest Madam Felle Skrevet 20. april 2005 #7 Skrevet 20. april 2005 Hovedpoenget er jo at det fort kan skje en ulykke med masse barn som leker i området, og han har ingen til å "hjelpe seg " når han rygger. Er det ikke en lov som sier det? Hvis ditt barn leker ute og noen kom kjørende med en stor bil til alle døgnets tider, ville ikke du blitt bekymret? Gata er liten, og det er jo bare såvidt han får presset seg inn .... Barnet ditt er ditt ansvar, og det er din jobb å passe på det. Hva han gjør på sin private oppkjørsel har du faktisk ikke noe med, for selv et lite barn ahr lov til å kjøre bil på privat område. Det eneste du kan ta han på er at bilen går på tomgang, for resten er ikke noe du har noe med. Område kan være så lite det bare vil, men han er i sin fulle rett til å kjøre bilen inn på tomten sin.
FANNY Skrevet 20. april 2005 #8 Skrevet 20. april 2005 Går vel an å nevne det på en hyggelig måte ? Så lenge ting blir tatt opp på en høflig måte burde det ikke være noe problem..... Vi er så livredde for å støte andre mennesker, og går heller å irriterer oss og snakker med andre enn den det gjelder. Jeg synes det er lite hensynsfullt av din nabo, når det er parkering for store biler lengre ned. Jeg ville sagt fra. Lykke til !
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #9 Skrevet 20. april 2005 Jeg tror nok at det vil være vanskelig å få slutt på at han parkerer i oppkjørselen sin uten å bli uvenner med ham. Og bråk og sånt tror jeg det blir de fleste steder, man må nesten bare akseptere litt (eller ganske mye) bråk fra naboene hvis man vil bo nært folk. Når det gjelder det at unger løper rundt mens han rygger og muligens ikke har oversikt, så går det an å prøve å ta det opp med ham på en diplomatisk måte. Han kan vel ikke ta det ille opp hvis noen kommer og sier at de blir litt bekymret for ungene sine. Unger har det jo med å løpe rundt uten å se seg om hvis de er opptatt med å leke, og det er ganske forståelig at man blir litt redd for at de kan løpe bak lastebilen. Si du muligens er litt overbekymret, men at du håper han holder godt øye med hvor ungene er når han kommer kjørende. Det burde ihvertfall få deg til å føle deg litt roligere å bare ta en liten prat med ham? Og dere har sikkert allerede lært barna at de ikke skal leke i innkjørselen hans eller på veien utenfor innkjørselen, så det trenger vel ikke nevnes
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #10 Skrevet 20. april 2005 Vi bor også slik til og min nabo kjører også en stor lastebil, men han parkerer en annen plass en ved huset. På vinteren når han driver og varmer opp bilen, så har jeg villet tatt en prat med han om det. Det er ikke lov å rygge uten tilsyn ved stor bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå