Gå til innhold

Utlyste stillinger, som egentlig er besatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så drittlei av å bruke tid på å søke jobber og gå på intervju på stillinger som egentlig er besatt på forhånd, men ledelsen er pliktig til å lyse ut. Hvorfor skjer dette? Det er forbanna bortkastet tid for oss som søker jobber. Tiden vi bruker på å skreddersy søknaden, tiden og pengene som går med til å komme på intervju. Man bruker tid på å grue seg, har så veldig lyst på jobbe og går gjerne i en hel uke og sjekker telefon osv. Dette burde vært forbudt!!! Det er rett og slett respektløst. 

Anonymkode: 6ca29...9a3

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn blir et når det offentlige pålegger stillingsutlysninger, men det virker jo noe merkelig å kjøre fulle intervjurunder hvis de allerede har kandidaten de vil ha. For øvrig kan jo ting endre seg underveis. Jeg ble en gang headhuntet til en stilling i det offentlige, men den måtte lyses ut for å oppfylle kravene. Fordi jeg hadde vært positiv ved forespørsel ble stillingannonsen tilpasset mine kvalifikasjoner, en veldig spesiell og snever kombinasjon av erfaring og kunnskap få mennesker i Norge besitter, og selv om stillingen nok var meget ettertraktet for mange var det jo ikke så mange som oppfylte kravene i annonsen. Imidlertid skjedde det ting som gjorde at jeg ble skeptisk til å bytte jobb (viste seg å være helt rett i etterkant), og trakk meg derfor fra ansettelsesprosessen før de startet intervjurunde. De plukket da fra de som faktisk hadde søkt og ansatte en av dem. Moralen er; selv om de ha en kandidat kan det skje ting underveis som gjør at de trenger å ha flere personer i bakhånd, og da blir det trukket noen fra søknadsbunken. 

Anonymkode: eccbe...5e9

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så drittlei av å bruke tid på å søke jobber og gå på intervju på stillinger som egentlig er besatt på forhånd, men ledelsen er pliktig til å lyse ut. Hvorfor skjer dette? Det er forbanna bortkastet tid for oss som søker jobber. Tiden vi bruker på å skreddersy søknaden, tiden og pengene som går med til å komme på intervju. Man bruker tid på å grue seg, har så veldig lyst på jobbe og går gjerne i en hel uke og sjekker telefon osv. Dette burde vært forbudt!!! Det er rett og slett respektløst. 

Enig. Man legger ned mye arbeid i tilpasset søknad og CV. Bekymrer seg for hva man skal ha på seg, forbereder seg godt til intervju og har nerver og dårlig nattesøvn i halvannen uke. Så kommer man endelig på intervju, og blir møtt med skepsis og "dårlige holdninger" fordi stillingen allerede er besatt. Dem bruker deg for å fylle søkelisten og den nødvendige innstillingslisten. 
I utgangspunktet hadde du aldri sjanse. Ingen hadde det, bortsett fra én forhåndstilsatt. Håpløst. Dem gir folk falske forhåpninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i det offentlige. Men hvis du er klart bedre kvalifisert enn den de allerede har, må de i utgangspunktet fremdeles ansette deg. Dessverre er det ofte forskjell på teori og praksis. Det som ofte skjer, er vel at andre søkere ikke er klart bedre kvalifisert.

Anonymkode: 6554a...e78

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det i det offentlige. Men hvis du er klart bedre kvalifisert enn den de allerede har, må de i utgangspunktet fremdeles ansette deg. Dessverre er det ofte forskjell på teori og praksis. Det som ofte skjer, er vel at andre søkere ikke er klart bedre kvalifisert.

Som regel (i hvertfall i mitt yrke), så stiller vi likt med de som allerede besitter stillingen, og dermed er det helt bortkastet.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn blir et når det offentlige pålegger stillingsutlysninger, men det virker jo noe merkelig å kjøre fulle intervjurunder hvis de allerede har kandidaten de vil ha. For øvrig kan jo ting endre seg underveis. Jeg ble en gang headhuntet til en stilling i det offentlige, men den måtte lyses ut for å oppfylle kravene. Fordi jeg hadde vært positiv ved forespørsel ble stillingannonsen tilpasset mine kvalifikasjoner, en veldig spesiell og snever kombinasjon av erfaring og kunnskap få mennesker i Norge besitter, og selv om stillingen nok var meget ettertraktet for mange var det jo ikke så mange som oppfylte kravene i annonsen. Imidlertid skjedde det ting som gjorde at jeg ble skeptisk til å bytte jobb (viste seg å være helt rett i etterkant), og trakk meg derfor fra ansettelsesprosessen før de startet intervjurunde. De plukket da fra de som faktisk hadde søkt og ansatte en av dem. Moralen er; selv om de ha en kandidat kan det skje ting underveis som gjør at de trenger å ha flere personer i bakhånd, og da blir det trukket noen fra søknadsbunken. 

Anonymkode: eccbe...5e9

Ja. Og som jeg skrev under: Andre søkere kan være bedre kvalifisert, og da må de ansette denne. Det skjedde med en kollega av meg - det var også et veldig snevert felt. Min kollega var dyktig, midt i blinken i forhold til utlysningsteksten, men ganske nyutdannet. Alle trodde hen ville få jobben, men ut av det blå kom en 20 år eldre ekstern søker som var klart bedre kvalifisert, og som det var umulig å forbigå. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som regel (i hvertfall i mitt yrke), så stiller vi likt med de som allerede besitter stillingen, og dermed er det helt bortkastet.

Ja, da er det bortkastet.

AnonymBruker
Skrevet

hvordan vet dere at stillingen allerede er besatt? får dere offentlig svar på alle som har søkt, og hvem som allerede var i stillingen? 

Anonymkode: 3ef10...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til molbo-landet Norge...           

Anonymkode: f622e...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Velkommen til molbo-landet Norge...           

Anonymkode: f622e...c62

Ja gud, offentlige reguleringer er så fælt altså. La oss gå for totalt anarki i stedet!

Anonymkode: 3a935...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det er lover og regler om at en stilling må være lyst ut, selv om de allerede har en tiltenkt person til stillingen :vetikke:

Anonymkode: 3493d...498

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...