AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Jeg har fått en øm kul i armhulen. Den er kanskje én centimeter i diameter. Jeg hadde en lik kul samme sted for to-tre måneder siden som gikk bort etter hvert. Hva kan det være og hvordan behandler jeg den? Anonymkode: 44573...c19
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Lymfeknute de hovner gjerne opp og kan bli ømme om kroppen bekjemper noe rusk (forkjølelse, influensa etc) selv om du kanskje føler deg helt fint. Ikke noe å gjøre med de 😛 det kan også være betent hårsekk, de kommer gjerne hos folk som barberer seg fordi bakterier kommer inn i hårsekken. Skarp høvel og nøye renhold er viktig, ikke la barberhøvelen ligge i dusjen hvor den ikke får tørket skikkelig. Anonymkode: f206c...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lymfeknute de hovner gjerne opp og kan bli ømme om kroppen bekjemper noe rusk (forkjølelse, influensa etc) selv om du kanskje føler deg helt fint. Ikke noe å gjøre med de 😛 det kan også være betent hårsekk, de kommer gjerne hos folk som barberer seg fordi bakterier kommer inn i hårsekken. Skarp høvel og nøye renhold er viktig, ikke la barberhøvelen ligge i dusjen hvor den ikke får tørket skikkelig. Anonymkode: f206c...0f7 Takk for svar! Det er nok ikke barbering som er problemet siden jeg ikke har barbert under armene på mange år. Men burde jeg dra til legen? Er ganske plagsomt. Anonymkode: 44573...c19
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er nok ikke barbering som er problemet siden jeg ikke har barbert under armene på mange år. Men burde jeg dra til legen? Er ganske plagsomt. Anonymkode: 44573...c19 Du kan godt dra til legen om den er veldig plagsom, de kan sjekke om den kan fjernes feks Anonymkode: f206c...0f7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Kul i armhulen skal man alltid få undersøkt hos lege, så fremt det ikke er åpenbart at det er en betent hårsekk, kvise eller lignende. Anonymkode: a6b50...f61 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Da kontakter jeg lege - TS Anonymkode: 44573...c19
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lymfeknute de hovner gjerne opp og kan bli ømme om kroppen bekjemper noe rusk (forkjølelse, influensa etc) selv om du kanskje føler deg helt fint. Ikke noe å gjøre med de 😛 det kan også være betent hårsekk, de kommer gjerne hos folk som barberer seg fordi bakterier kommer inn i hårsekken. Skarp høvel og nøye renhold er viktig, ikke la barberhøvelen ligge i dusjen hvor den ikke får tørket skikkelig. Anonymkode: f206c...0f7 Det er ikke vanlig å få hovne lymfeknuter i armhulen ved forkjølelse og infeksjon i luftveiene! Hoven lymfeknute i armhulen skal undersøkes hos lege, og kan i verste fall skyldes ondartede forandringer i brystene. Det kan selvsagt også være noe uskyldig, men det gambler du ikke med. Så hvis du er kvinne, eller dette ikke gir seg i løpet av en ukes tid, så går du til lege. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 4 minutter siden, Kitcat skrev: Det er ikke vanlig å få hovne lymfeknuter i armhulen ved forkjølelse og infeksjon i luftveiene! Hoven lymfeknute i armhulen skal undersøkes hos lege, og kan i verste fall skyldes ondartede forandringer i brystene. Det kan selvsagt også være noe uskyldig, men det gambler du ikke med. Så hvis du er kvinne, eller dette ikke gir seg i løpet av en ukes tid, så går du til lege. Jeg er kvinne, ja. Sist jeg fikk en sånn kul, i begynnelsen av februar, tok det vel kanskje en uke før den fikk ned. Denne gangen merket jeg at det begynte å bli ømt på søndag. For to dager siden var det blitt en kul. Burde jeg kanskje dra til legen da? Anonymkode: 44573...c19
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 10 minutter siden, Kitcat skrev: Det er ikke vanlig å få hovne lymfeknuter i armhulen ved forkjølelse og infeksjon i luftveiene! Hoven lymfeknute i armhulen skal undersøkes hos lege, og kan i verste fall skyldes ondartede forandringer i brystene. Det kan selvsagt også være noe uskyldig, men det gambler du ikke med. Så hvis du er kvinne, eller dette ikke gir seg i løpet av en ukes tid, så går du til lege. Har fått hovne lymfeknuter ved sykdom flere ganger, har også sjekket det hos lege hvor han sa at det ikke er unaturlig. Så tyst! 😛 Jeg har også sagt at Ts kan gå til lege med det, jeg kom med et par ting det KUNNE være. Anonymkode: f206c...0f7
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne, ja. Sist jeg fikk en sånn kul, i begynnelsen av februar, tok det vel kanskje en uke før den fikk ned. Denne gangen merket jeg at det begynte å bli ømt på søndag. For to dager siden var det blitt en kul. Burde jeg kanskje dra til legen da? Anonymkode: 44573...c19 Ammer du? Antagelig ikke - da ville du vel nevnt det. Hvor gammel er du? Undersøker du brystene regelmessig? Er du i aldersgruppen for mammografiscreening, og hvor lenge siden er det evnt siden forrige bilder? Er dette noe som kommer og går hos deg, og du er kjent med/fått undersøkt før? Som du skjønner kan man ikke gi noe fasitsvar på hvordan man skal forholde seg. Jeg tenker som hovedregel at man kan se an ting som dukker opp i kroppen en liten stund, men ting som ikke forsvinner i løpet av et par, tre uker eller som forverres bør undersøkes. Det er ikke sikkert at det er en lymfeknute, kan være andre kuler også som f.eks. betent hårsekk. Fettkul tror jeg ikke, den ville ikke vært øm.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 Sjekk det, for sikkerhets skyld. Jeg hadde en øm og hoven lymfeknute i halsen som viste seg å være kreftspredning (jeg hadde allerede kreft et annet sted i kroppen), så man vet aldri. Bare sjekk, så slipper du å tenke på det mer. Anonymkode: f7e9a...d6c
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått hovne lymfeknuter ved sykdom flere ganger, har også sjekket det hos lege hvor han sa at det ikke er unaturlig. Så tyst! 😛 Jeg har også sagt at Ts kan gå til lege med det, jeg kom med et par ting det KUNNE være. Anonymkode: f206c...0f7 Du skrev at TS kunne dra til legen om lymfeknuten var veldig plagsom (farlig råd), og at den evnt kan fjernes (feil). Du skrev også at den kunne skyldes influensa selv om man føler seg fin (feil) og at det ikke er noe å gjøre med. Alt i alt skumle råd som i mine øyne krevde korreksjon Ikke personlig ment. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt dra til legen om den er veldig plagsom, de kan sjekke om den kan fjernes feks Anonymkode: f206c...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 Jeg hadde en sånn, fikk resept på noe og et par dager senere gikk det hull på den. Den var helt ufarlig, men bør selvsagt undersøkes av lege uansett. Anonymkode: dbad7...eb2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 11 minutter siden, Kitcat skrev: Ammer du? Antagelig ikke - da ville du vel nevnt det. Hvor gammel er du? Undersøker du brystene regelmessig? Er du i aldersgruppen for mammografiscreening, og hvor lenge siden er det evnt siden forrige bilder? Er dette noe som kommer og går hos deg, og du er kjent med/fått undersøkt før? Som du skjønner kan man ikke gi noe fasitsvar på hvordan man skal forholde seg. Jeg tenker som hovedregel at man kan se an ting som dukker opp i kroppen en liten stund, men ting som ikke forsvinner i løpet av et par, tre uker eller som forverres bør undersøkes. Det er ikke sikkert at det er en lymfeknute, kan være andre kuler også som f.eks. betent hårsekk. Fettkul tror jeg ikke, den ville ikke vært øm. Jeg er 23, ammer ikke og har aldri hatt barn eller vært gravid. Jeg er ikke flink på å sjekke brystene regelmessig, og har aldri tatt mammografi. Men jeg tenker det er lurt å få dette sjekket opp nå uansett. En ekstra tur til legen skader aldri. - TS Anonymkode: 44573...c19
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23, ammer ikke og har aldri hatt barn eller vært gravid. Jeg er ikke flink på å sjekke brystene regelmessig, og har aldri tatt mammografi. Men jeg tenker det er lurt å få dette sjekket opp nå uansett. En ekstra tur til legen skader aldri. - TS Anonymkode: 44573...c19 Helt enig. I den alderen er det jo veldig usannsynlig at det er noe skummelt, men anbefaler å få det sjekket opp om ikke det går tilbake i løpet av en ukes tid. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, Kitcat skrev: Helt enig. I den alderen er det jo veldig usannsynlig at det er noe skummelt, men anbefaler å få det sjekket opp om ikke det går tilbake i løpet av en ukes tid. Tusen takk for hjelpen. Det skal jeg Anonymkode: 44573...c19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå